Verrassend & Veelzijdig Istanbul - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Karin en Ben . - WaarBenJij.nu Verrassend & Veelzijdig Istanbul - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Karin en Ben . - WaarBenJij.nu

Verrassend & Veelzijdig Istanbul

Door: B& + K@

Blijf op de hoogte en volg Karin en Ben

31 Mei 2009 | Turkije, Istanbul

Istanbul is de grootste stad van Europa (een stad met ongeveer evenveel inwoners als Nederland). We zaten wat in dubio, gaan we wat mailtjes sturen, of gaan we een bericht plaatsen op de site?
We hebben zoveel mooie dingen gezien (link naar foto's volgt als we thuis zijn) die willen we delen en vastleggen, dus toch maar een berichtje via waarbenjij....

In deze stad is het erg eenvoudig om als Westerling je weg te vinden. Voor ons is het zeer ongecompliceerd en voelt het af en toe alsof we in Parijs toeristje aan t spelen zijn. Als je normaal voorzichtig bent is er geen dreiging van wat dan ook, en er is altijd wel een vriendelijke Turk die Engels, Duits of Nederlands spreekt.

De eerste indrukken die we opdeden van Istanbul zijn voornamelijk die van ontspannen en vriendelijke mensen, schone straten, weinig auto's in het gedeelte waar wij ons bevinden, vlakbij de megatoeristische hotspots, mooie moskeegebouwen en bouwstijlen, moderne en toeristische gedeelten, afgewisseld met echte Turkse/Istanbulse gedeelten.

Istanbul is door water verdeeld in 3 grote gedeeltes, 2 gedeeltes op Europees, en 1 op Aziatisch grondgebied (Turkije ligt overigens voor t overgrote gedeelte in het Aziatisch continent en maar voor een ietsiepietsie in Europa). Er is een aantal grote bruggen die de ene zijde met de andere zijde verbinden, meestal is dit tussen de 2 Europese gebieden. Er zijn 2 grote bruggen van ruim 1500 meter die de Bosporus overbruggen.

Er is een goed en zeer goedkoop OV-systeem in Istanbul, dat zich richt op, Trein., Tram (Tramve), Metro (Tunnel), Bus, Dolmus (klein busje) en Boot.
Misschien zijn geografische ligging, financiele mogelijkheden en effecitiviteit van invloed op het feit dat er niet zoveel auto's en scooters rijden in zo'n grote stad (fietsen zie je hier overigens nauwelijks, terwijl het in sommige gedeeltes best zou kunnen).
Gezien al het water zijn daar enorm veel vaarbewegingen waar te nemen. Voor een prikkie kun je je naar DE of EEN overkant laten vervoeren, Ferrys varen af en aan, vaak ook nog conform dienstregeling.

Aan de meeste kades die wij zagen/bezochten zie je een rijbaan aan de waterkant en gelijk een stevige klim tegen de hellingen die met woningbouw en zeer stijle wegen begaanbaar gemaakt zijn. De wegen zijn vrij goed onderhouden, schoon, het verkeer is ordelijk en zit niet hopeloos vast, wat je in zo'n grote stad zeker zou kunnen verwachten. Soms zijn er wel wat opstootjes in t verkeer, maar die zijn bijkans komisch met wat we tijdens andere vakanties gewend zijn.

Vanuit t toeristische hart van Istanbul, loopt tussen de 2 Europese oevers de Galata-brug. Een grote brug, waarop bovenop trams, bussen en autos hun weg gaan, bovendien staan er vanaf 10 m hoogte honderden mannen met hun vishengel de oogst voor hun gezin of restuarant binnen te halen. Onder de brug zijn aan weerszijde tientallen (vis)restaurantjes. Alleen door het midden van de brug is scheepvaart mogelijk.Zo is de Galatabrug een bron van inkomsten voor velen.

Naast de brug is in de wijk Eminonu een plein waar een aantal zeer "gevaarlijk" schommelende bootjes liggen, alwaar vis gebakken wordt en brood verkocht wordt en het een drukte van belang is.

Istanbul biedt de toerist een scala aan culturele en toeristische attracties. De Blauwe Moskee, het Aya Sophia Museun, De Grote Bazaar, De Galata-toren, de Egyptische Bazaar, Topkapipaleis etc etc. Dit zijn naast de Bosporus de traditionele bezoekattracties van deze mooie stad. Die hebben we inmiddels bijna allemaal achter de rug.

Tevens zijn we voornamelijk al lopend, soms eerst met de tram om daarna verder te kunnen stappen in in heel wat wijken van Istanbul geweest (gaat best redelijk goed zo met de brace van K@). We kunnen zo het leven daar zo zien, proeven en ruiken: Aksaray, Beyazit, Sulthanamet (daar verblijven we in een onwijs leuk hotel/geusthouse gerund door een Turkse familie, naar het schijnt is dat redelijk uniek), Laleli (via deze wijk hebben we wandeling gemaakt naar Galatatoren), Sikreci, Galata (hebben we een toren bestegen met een prachtig uitzicht), Kabatas, Besictas (net landelijk kampioen van t voetbal geworden en in t stadion geweest, vandaag was de huldiging en fanatieke fans waren er al 6 uur voor aanvang), Dolmabahce (toeristisch paleis), Eminonu (hebben ze heerlijke broodje vis naast de brug), Beyoglu, Galatasaray, Kasimpasa (ook met iets voetbalkampioen geworden, ws 1e divisie), Eyup (4e bedevaartsoord voor moslims, waanzinnig druk met (traditionele en religieuze) bezoekers, jongetjes in prinsenpakjes (ws net besneden?) dit alles omgeven door begraafplaatsen (zelfs bereikbaar met een gondelbaan tegen de helling op), Taksim (net de Kalverstraat) etc

In het Aziatische gedeelte zijn we met de boot naar Harem gegaan; en via Dogancilar en Pasalimani zijn we in Uskudar in een biertent geeindigd (Kennisgemaakt met een gepensioneerde Duitse Turk en ook gemerkt dat dat voor hem en de lokale bevloking problemen kan opleveren-->nergens bijhoren)

Qua eten is het (erg) makkelijk om te kiezen, maar vooral in de stratjes achteraf vind je het wat meer tradiotonbele eten (wat ook wel eens wat van t Grieks weg heeft).

Ons hotel/geusthouse geeft via de keuken en t dakterras uitzicht op de Bosporus en de zee van Marmaris...heerlijk om in de zon te ontbijten. We krijgen hier een heerlijk ontbijbuffet, met tomaat, komkommer, turkse kaas, zelfgemaakte vijgenjam, broodjes, yoghurt etc...Na 4 dagen brandende zon was t overigens vandaag bijna de gehele dag bewolkt.

We zijn trouwesn helemaal fan geworden van AYRAN, een soort lokale karnemelk/yoghurtdrink...erg lekker deed ons ook een btje denken aan de Indiase Lassi, maar dan natuurlijk anders.

Morgen zijn we van plan naar een eiland nabij Istanbul te gaan (1 van de 4 prinseneilandenden) en voordat onze vlucht dinsdag vertrekt willen we nog langs de Grandbazaar. We vermaken ons hier super (een week is zelfs tekort) en willen bij deze Istanbul aan iedereen aanraden om eens te bezoeken!!!

• 31 Mei 2009 - 20:17

Lindia:

Zo zo ze zijn weer op reis!
    hihihi!! Hoop dat alles goed gaat en geen rare dingen eten waar je beestjes van kunt krijgen hoor!!

Linda

• 31 Mei 2009 - 21:26

Suusje:

hoihoi,

leuk om te lezen en ik word wel enthousiast. Verrassende stad dus! Veel plezier nog morgen en geniet van al het moois.
    Tot gauw!

liefs Suusje

• 31 Mei 2009 - 22:29

R & R:

Zow... verrassend dus... :D Gaan we onthouden...
    Geniet nog van de laatste dagen! Leuk wat van jullie gehoord te hebben via www.

Liefs

• 01 Juni 2009 - 00:02

Cees:

Fijn dat jullie zo genoten hebben.
    Lijkt me een onvergetelijke vakantie met ogen te kort.

Mijn iMac slaat net zeven uur -ik kom terug van de lange wandeling met Jan. Het is schitterend weer, ondanks het regenseizoen. Beetje warm, dat wel. Maar je kan niet alles hebben nietwaar.

Ik ben aan een weblog-ontwenningskuur bezig. De afkickverschijnselen nemen langzaam af. Krijg ineens weer tijd om te schilderen en te fietsen.

Vandaag wordt mijn broertje 62.

Veel geluk Karin en Ben,

Ceesincambodja

• 01 Juni 2009 - 08:58

Jan:

Hoi, wat een prachtig verhaal, en super gedetailleerd. Fijn dat jullie het zo leuk hebben, Liefs, Jan

• 01 Juni 2009 - 09:47

Paulien:

OWww k² wat lekker toch weer om op reis te zijn!!
    geniet en neem wat sigara burek (weet niet goed hoe je t scjrijft!!)mee..hmmmm

kus

• 01 Juni 2009 - 10:31

Jasmijn:

Haai globetrotters!

Het ene moment ben je je hond aan het uitlaten aan de Vecht en lijkt de wereld heel klein, het volgende moment zitten jullie weer in een totaal andere omgeving ;)

Leuk te lezen, ben nooit in Istanbul geweest, maar ga het nu zeker op mijn lijstje zetten!
    Veel plezier nog!!

• 01 Juni 2009 - 12:18

Janne:

hey hallo,

Wist niet dat jullie al weer vertrokken waren, dus ben weer blij met zo'n verslag, altijd leuk om te volgen.
    Klinkt allemaal weer erg goed, geniet er nog van.

Groetjes Jans

• 01 Juni 2009 - 17:36

Sandra:

Dat een week tekort is wil ik best geloven, als ik dit lees.
    gr.

• 01 Juni 2009 - 17:53

Trudi:

Hee, dat lekkere karnemelkdrankje dronk ik ook steeds toen ik ooit eens in Istanbul/Turkije op vakantie was. Ik heb dat thuis ook nog wel eens gemaakt. Nog veel plezier.

• 01 Juni 2009 - 18:37

Hennie:

Hallo Karin (en Ben)
    Zo te lezen wandelen jullie heel wat af. Het lijkt wel een Vierdaagsetraining :).Fijn dat de brace z'n werk doet. Geniet van al dat moois!
    Groetjes
    Hennie

• 01 Juni 2009 - 22:09

Gerda:

hoi Ka en Ben
    Op de valreep nog even jullie berichtje gelezen. Volgens mij hebben jullie het erg leuk daar!! Ik ben net klaar met koffers inpakken. Als ik onderweg een vliegtuig zie zal ik zwaaien want mogelijk kruisen we elkaar ergens op 10 km hoogte haha. We spreken elkaar weer als ik terug ben want dan is t alweer bijna hilversum alive!!
    groetjas Gerda