Lissabon & Porto 2013 - Reisverslag uit Porto, Portugal van Karin en Ben . - WaarBenJij.nu Lissabon & Porto 2013 - Reisverslag uit Porto, Portugal van Karin en Ben . - WaarBenJij.nu

Lissabon & Porto 2013

Door: Ben en Karin

Blijf op de hoogte en volg Karin en Ben

03 Mei 2013 | Portugal, Porto

Afgelopen 9 dagen hebben we heerlijk genoten van de steden Lissabon en Porto. Karin was sinds haar module staatsrecht met oa het verdrag van Lissabon wel toe aan wat ontspanning en een gezamenlijke kennismaking met deze stad was erg welkom!

Op 25 april, de dag dat we aankwamen, was het ook een belangrijke staatsrechtelijke dag voor de Portugezen. Het was 39 jaar geleden dat de 'Amberrevolutie' plaatsvond, deze leidde tot meer democratie in het land. In Lissabon zagen we bij het parlementsgebouw enkele ceremoniële activiteiten, hordes aan ambassadeurs en een kleine demonstratie.

We sliepen in een eenvoudig guesthouse gelegen tussen de populaire wijken Belèm en Alfama, bij een oude Indiër die er al 35 jaar woont. Deze uitvalsbasis was prima om vrijwel alles te voet te doen.
Lissabon is gebouwd op zeven heuvels en ligt aan de rivier de Taag, waarover een brug die lijkt op de imposante rode brug in San Fransisco (die kennen we slechts van foto's en tv). Voor degene die in SF zijn geweest, maakt het verkeer op die brug daar ook zo'n herrie vergelijkbaar met het circuit van Zandvoort?

In sommige delen van de stad rijden nog prachtige oude trammetjes tegen de steile hellingen.De smalle straatjes zijn aangelegd met kleine keien, je ziet er oude huizen, soms prachtig betegeld met kleurrijke tegeltjes maar vaak is er ook sprake van achterstallig onderhoud of echte bouwvalligheid.
Het leven in de straatjes kenmerkt zich door veel 'snackbarretjes', slagers, kledingwinkeltjes of een kleine kruidenier. In de snackbarretjes en restaurantjes kun je naast een piepklein kopje koffie, altijd terecht voor pasteitjes, een biertje, wijntje of een daghap en het laatste nieuws.
De aloude buurtsuper die bij ons uit het straatbeeld is verdwenen, zie je hier nog overal.......echter de Lidl heeft hier zijn entree gemaakt, dus hoe lang de kleine zaakjes (gerund door veelal oude(re) inwoners) er nog zijn is de vraag?

Ruim een kwart van de bevolking is ouder dan 65 jaar. Veel jongeren trekken weg naar Spanje en andere (EU) landen met meer economische kansen. Niet heel gek, de werkloosheid in Portugal is bijna 20%.
Toch is er wel handel te drijven, Chinezen openen steeds meer winkels met kleding en alle 'PlasticFantastic'producten die je maar kunt verzinnen.

De woonruimte in de oude wijken is vaak opvallend klein en verklaart ook het leven in de koffie- en snackbarretjes. Desondanks viel ons op hoeveel mensen toch een huisdier hebben, meestal grote honden, zonder echte uitlaatplaatsen...vaak opletten waar je dus loopt ;)

We hebben in beide steden prachtige kerken gezien, grote pleinen soms met fonteinen. Lissabon vonden we groener qua kleine parkjes dan Porto, maar in beide steden kom je ruimschoots aan je trekken qua terrasjes en in kroegjes waar je kunt genieten van wijntjes, biertjes etc.

De dagelijkse frisse en strakblauwe lucht hielp daar aan mee.
We hebben flink wat kilometers gewandeld, ook langs de oever van de Taag in Lissabon en de Douro in Porto de plaats waar Portugezen zich aan het stadsleven onttrekken voor activiteiten als vissen, fietsen, hardlopen of om een visrestaurantje te bezoeken. De mensen gedragen zich soms wat afstandelijk wat snel kan omslaan als de taalbarrière is overwonnen, zijn ze heel vriendelijk.

Halverwege ons verblijf in Portugal zijn we per trein in noordelijke richting naar Porto gereisd. Ongeveer 350 kilometer met groen glooiend landschap. Een heel ander soort treinreis dan in China, waar vrijwel alles rechttoe rechtaan gaat, maakt de trein hier veel bochten door het landschap en zijn er weinig tunnels.

Porto heeft ongeveer hetzelfde aantal inwoners als Utrecht en is ook een studentenstad, maar met omliggende gebieden erbij geteld omvat het 1,8 miljoen bewoners. Hierdoor merk je een zelfde grootsheid als Lissabon, ook met uitgebreid metronet, dat werd uitgebreid en opgeleverd voor het EK in 2002.

Ook Porto ligt op de steile oevers van een rivier, dus ook hier altijd klimmen en dalen tussen mooie en vervallen gebouwen. We liepen langs de Atlantische kust en bezochten een zeer mooi groot park, een oase van rust als afwisseling op het relatief drukke verkeer.

Porto is bekend van zijn vele merken port. Om een bezoek of proeverij kun je niet heen.Wij hebben er twee gedaan die erg interessant waren.
De druivensoorten die geschikt zijn voor port gedijen prima in het klimaat van het achterland van Porto, de Dourostreek, genoemd naar de gelijknamige rivier. Deze gevaarlijke rivier is inmiddels redelijk getemd door het bouwen van stuwdammen. Het vervoer van de vaten gaat niet meer (alleen) over water. Wat wel is gebleven is dat het rijpen van de port gebeurt in de stad tegenover Porto, aan de zuidelijke oever van de Douro, Vila Nova de Gaia, dat voor ons te voet simpel te bereiken was door de rivier over te steken. Dat kon via een brug, gebouwd door Eiffel, die ook wel eens ergens een toren heeft gebouwd. Voor 2 mensen met enigzins hoogtevrees was de bovenste etage van die brug niet echt een prettige oversteek http://nl.wikipedia.org/wiki/Dom_Luis_I-brug Er zit 44 meter tussen de beide brugdekken en de bovenste was een meter of 70 boven het water.

Aan de overzijde zijn vele portmerken vertegenwoordigd met grote loodsen met vaten tot 25000 liter. Behalve rondkijken kon er ook worden geproefd. Niet alleen lekker, ook leerzaam, hoe je bijvoorbeeld eenvoudig beter kunt proeven, geeft een hele andere smaak aan de Port.

Ondanks een goed glas, is het leven in Portugal niet eenvoudig denken we. De armoede is behoorlijk zichtbaar en het leven zwaar voor de oude mensen die met hun toenemende beperkingen tegen de heuvels op moeten klimmen zodra zij zich buiten de deur begeven voor hun dagelijkse boodschappen. Wij vonden Portugal een (onverwacht) arm land en deed ons qua welvaart denken aan Oosteuropees niveau.

En tsja, met de huidige crisis zal het niet snel verbeteren verwachten we en zullen de protesten in Portugal tegen de bezuinigingen waarschijnlijk alleen maar toenemen, terwijl we onwaarschijnlijk veel investeringsprojecten met EU-geld hebben gezien....

Desalniettemin hebben we heerlijk genoten en kreeg Karin op de valreep nog goede resultaten terug van tentamens. Resultaat geen enkele onvoldoende en dus geen Hertentamens dit jaar! Thuisgekomen merkten we dat de lente is begonnen en wie nog wat plaatjes wil zien; hier is een linkje naar een selectie van onze foto's: https://picasaweb.google.com/107358251491203674111/SelectieLissabonEnPorto2013?authkey=Gv1sRgCO2d7J_u6dbeowE

(Ps als t linkje hier niet werkt, even knippen en plakken vanaf https etc en plakken in je adresbalk)

• 09 Mei 2013 - 23:49

R&R&A:

Dag lieve mensen,

Sorry voor de late reactie, maar gezien jullie mooie verhalen altijd mbt vakanties wilde ik rustig de tijd hebben om het door te lezen... Dat was dus nu....

Weer mooi beeldend beschreven... Maar miste wel wat galgenhumor... Bv een Portugese die Karin wat aanbood voor Ben... Of de muizen over het aanrecht... Je snapt me vast ;-)
    Zonder gekheid... Leuk dat jullie weer een bijzondere plek kunnen arceren op de wereldkaart!!! Al die achtergrond informatie... Top, zie jullie er zo lopen!

Helemaal top dat je allemaal voldoendes hebt Ka!!! Goed zeg!!! Das pas dubbel genieten dacht ik zo!

Liefs