Een nieuw land voor ons beide... - Reisverslag uit Sofia, Bulgarije van Karin en Ben . - WaarBenJij.nu Een nieuw land voor ons beide... - Reisverslag uit Sofia, Bulgarije van Karin en Ben . - WaarBenJij.nu

Een nieuw land voor ons beide...

Door: Ben en Karin

Blijf op de hoogte en volg Karin en Ben

23 Mei 2010 | Bulgarije, Sofia

Hallo allemaal,

Nu we eenmaal zo'n reisdagboek hebben, vraagt het om bijgehouden te worden. :) Dus hier even een kort berichtje, want we zijn immers veilig aangekomen. Voor t eerst bezoeken we, sinds we elkaar kennen, een land waar we geen van 2 ooit geweest zijn....

Na een vlucht met wat turbulentie en plots bewolking op vlieghoogte (zeer strange), hebben we nog wel wat raars meegemaakt. Tijdens de turbulentie, karin was al wel wat ongerust, was daar ineens een soort knal en flits tegelijk. Je schrikt; een aantal passagiers raakt verstijfd, maar een aantal had niets in de gaten. Wat nu? Je kijkt naar buiten en constateert; gelukkig, er zitten nog vleugels aan. Het vliegtuig was kennelijk geraakt door de bliksem. De statistieken waren ons gelukkig gunstig gezind....en we hebben een veilige landing mee mogen maken, met applaus (was dat de opluchting?).

De overgang met een busrit naar van de industrie vanaf de luchthaven, naar de bebouwing van een hoofdstad, ziet er in een oostblokland toch anders uit dan elders. Alles is beton, verroest, vervallen. Alsof 20 jr geleden dit de place to be was...(not) en er sindsdien niets meer aan gedaan is.

Het Hostel waar we in verblijven is oud, charmant, krakende vloeren, een grappige tuin en een kelderverdieping met een bar en allerlei verschillende kleine vertrekken waar hippe wereldreizigers elkaar vermaken.

Tot op heden lijkt Sofia een dool- en dwaalhof, maar ineens ben je dan toch weer dichterbij dan je vermoedt.

We hebben in een local kroegje gezeten, ontzettend vriendelijke mensen ontmoet. Ze lijken stug, maar het tegendeel is waar. We gaan morgen maar eens kijken, wat we verder gaan doen de komende week. Eerst eens lkkr uitrusten, lezen en relaxen.

Fijne pinksterdagen!

• 23 Mei 2010 - 05:48

Hoi Ben en Karin,

Ook ik ben goed aangekomen. Was alleen iets verder reizen, maar totaal geen problemen in Bangkok. Zo heerljk rustig was het, weinig verkeer. Inmiddels veel vrienden ontmoet en morgen weer aan de slag.
    Jullie een fijne week.
    Chook dii.
    Wim

• 23 Mei 2010 - 08:28

Jan:

Hoi Karin/Ben,
    Fijn dat jullie het leuk hebben; in de stad aangekomen krijgen jullie vast een onbedwingbaar gevoel de Shopska sallata te gaan nuttigen: mochten de Bulgaren niet meer precies weten wat de ingrediënten zijn confronteer ze dan met de volgende inhoud:

1 bosje peterselie
    4 flinke tomaten
    2 kleine verse komkommers
    2 paprika's en 2 puntpaprika's
    2 flinke rode uien
    300 gr. bulgaarse of turkse witte kaas
    olijfolie en wat azijn, liefst wat rode wijn.

Veel plezier ermee en als je vraagt 'is dit nu een typisch Bulgaars gerecht ?' ontspint zich vast een aardige discussie.
    Groetes Jan

• 23 Mei 2010 - 09:32

Suusje:

Bah, wat een naar vlieg verhaal. Schrikken zoiets, gelukkig goed afgelopen. Hopelijk is het weer jullie komende week goed gezind. Veel plezier en ben benieuwd naar het volgende verslag.

• 23 Mei 2010 - 09:58

Marcelin:

gek land, bulgarije. Ik was er 16 jaar geleden, ben wel heel benieuwd hoe het nu is. Toen waren er in ieder geval geen leuke hostels, maar moesten we het doen met flatgebouwachtige ex-communistische staatshotels. Gezellig...

• 23 Mei 2010 - 19:23

Edith:

Veel plezier met het ontdekken van het dool-dwaalhof. Volgens mij kom je hele mooie plekjes tegen!
    Geniet ervan.... enne morgen nog even een regenbui en dan heerlijk weer.
    Liefs,Edith

• 23 Mei 2010 - 19:25

K@ + Ben:

@ Jan,

zonder dat de winkels open waren hebben we een shopska-salade tot ons genomen. Mooi zonder uien en zonder peterselie, dus wij weten t zeker, t komt niet uit Sofia, maar t smaakte ons zeer zeker.

Om 't te testen hebben we daarna een griekse salade besteld, want wellicht geven ze je t zelfde, maar qua opmaak en kaas was er een verschil. we zullen t verder aan een nader onderzoek onderwerpen :)

• 23 Mei 2010 - 20:18

Arnoe:

viel Spass!

• 24 Mei 2010 - 19:42

Paulien:

Jullie verslag begint weer mooi!! spannend vlieg verhaal...brr..

geniet!!

x paulien

• 25 Mei 2010 - 00:05

Inkie:

Lekker genieten!

Liefs ing

• 25 Mei 2010 - 16:39

Debsu:

Heel veel plezier en geniet ervan!!

• 25 Mei 2010 - 17:49

Jeannette:

Hoi lieverds,

Ik zie dat Jan ook naar de VPRO heeft gekeken, interessant debat over die salade!
    Lekker genieten daar en tot snel weer!!

dikke kus,
    Jeannette