Groeten uit de Rimboe - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Karin en Ben . - WaarBenJij.nu Groeten uit de Rimboe - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Karin en Ben . - WaarBenJij.nu

Groeten uit de Rimboe

Door: Karin Luidens

Blijf op de hoogte en volg Karin en Ben

05 November 2007 | Laos, Vientiane

Aangekomen in TatLo (we zijn er langs een weg uit de bus 'gezet' is het nog ca 2 km lopen naar het dorpje. Behoorlijk warm met een veel te zware rugzak, en heuveltjes, maar ach het uitzicht maakt veel goed en de kinderen onderweg die erg blij worden van de balonnen die we ze af en toe geven ook!
In het dorpje, via een kruipdoorsluipdoorroute een prachtig Localhuisje gevonden met mooi uitzicht op de rivier en de waterval Tad Hang. We betalen hier voor 2 nachten 5 dollar, in het dorpje is tourisme pas net op gang aan het komen. Het is erg back to basic, om in een huisje te slapen dat op palen staat en waarvan de wanden uit bamboematten bestaan. Er is zoals gebruikelijk in Laos een frans toilet, zonder doorspoelfunctie (die bakjes om door te spoelen zijn trouwens overal in het land zo viesss!!!:() en een grote bak met water en een douchekop waar rivierwater uitstroomt. We hebben 's middags voor de dag erna een trektocht geboekt. De sfeer in het dorpje is heel idyllisch en de backpackers die er komen zijn veelal ook leuk. 's Middags een tijdlang met een oostenrijker zitten praten en 's avonds ook gezamelijk gegeten. Toen realiseerde ik me ineens dat die trektocht de dag erna WANDELEN zou betekenen. Suf genoeg had dit prinsesje dat na de vorige trektocht waar we gereden werden niet gerealiseerd. Ik had me dus ook niet bedacht dat de Beerlao en de Laowhiskey (smnaakt als oostenrijkse schnaps en is anders dan de naam doet vermoeden gewoon blanc van kleur) niet echt een goede combi was met een wandeltocht de volgende dag :D.

Gelukkig fris opgestaan en om 08.00 kennisgemaakt met onze gids Pao. Hij is eigenaar van een restaurant en winkeltje in het dorp en spreekt goed engels, evenals de taal in de dorpjes waar we naar toe zouden gaan (ze spreken daar niet vanzelfsprekend Laotiaans).Tijdens de trektocht lopen we via de jungle van dorp naar dorp en hebben we 2 x water overgestoken. Ik ben natuurlijk weggeleden (omdat ik helemaal niet eigenwijs of ietwat onhandig ben) en lekker tot aan knien in stromend water en de prut gestaan :). Opvallend is dat er weinig vogels te horen zijn in Laos. Ze schijnen er wel te zijn, maar dan dieper in de jungle, evenals de pandaberen en de apen.

We zijn in dorpjes geweest waarvan de namen me nu al ontschoten zijn, echter de huisjes en de smoeltjes van de kinderen niet. Veel gefronsde wenkbrauwen, te weinig zorgeloosheid en te veel donkere blikken. Kinderen die volop meewerken in de voedselvoorziening (rijst ontdoen van vliesjes, of rijst stampen), kinderen die nooit onderwijs zullen volgen omdat ze moeten werken om met het gezin in leven te blijven, vrouwen met huiduitslag die om medicatie vragen, veestapel die overal tussendoor loopt, kinderen van 6 die een broertje of zusje omgeknoopt hebben gekregen, 4 gezinnen die in 1 klein huisje wonen is normaal, weinig hygiene, dorp dat bijna in haar geheel blubberig is (en daardoor bijkans onbegaanbaar), kinderen die vanaf 5-6 jaar beginnen met waterpijp roken, ouders die zoveel mogelijk kinderen proberen te krijgen zodat het leven voor henzelf ook minder zwaar wordt (7 kinderen is 'optimaal'), reken even dat aantal gezinsleden x 4 gezinnen in 1 huisje, gezinnen die terugkeren van voedsel zoeken in de jungle, mensen die nauwelijks zelfvoorzienend zijn, in bamboegevlochten huisjes wonen die soms het grote vervcal nabij zijn maar die wel een TV, sattelietschotel en DVDspeler hebben...dat dan weer wel.

De mensen kijken je toch wat vreemd aan, we zijn blank, groter en vreemd. Om deze barriere te slechten helpt het als je een foto van ze maakt en hen deze terug laat zien. Dan durven ze dichterbij te komen en moeten ze lachen en gaan ze soms poseren.
We zijn op bezoek geweest bij de zogenaamde Alakstam, de Alak leven volgens het animise (krijg het niet snel goed uitgelegd in het Nederlands), maar ze zijn zich ervan doordrongen dat de dood ieder moment kan intreden. Daarom maakt het hoofd van de familie voor zijn gezinsleven tijdens hun leven een doodskist. De kisten worden opgeslagen onder hun huis of onder de rijstschuur in afwachting van het moment dat het noodlot toeslaat. Als dat zo is, zijn ze wel erg verdrietig, echter maken ze feest met elkaar, slachten een koe en drinken veel. Buiten de dorpjes, die je bijkans alleen door de jungle kunt bereiken vind je een ontboste jungle, waar kleine akkertjes zijn alwaar hun rijst, pepers, bananen etc door henzelf wordt verbouwd.

De wandeling heeft veel indruk op me gemaakt. Ik kan me nu beter voorstellen wat voor impact ontwikkelingswerk in zo'n dorpje kan hebben, bv door het opzetten van een dorpsschool. Laos wil zo min mogelijk met het communisme te maken hebben en om deze reden is onderwijs niet 'gratis'. Dit werkt voor elk arm gezin drempelverhogend. Ouders moeten een bijdrage betalen voor het onderwijs van hun kind, hoe klein deze bijdrage soms ook is... Ik merk dat ik last heb van de armoede die ik heb gezien, het stemt me verdrietig als ik eraan terugdenk. Dit is de andere kant van het reizen in Laos...

Anderzins is het erg fijn om even vertoefd te hebben in een lokaal dorpje aan de rivier, waar mensen aan het vissen zijn, onderhoud plegen aan hun woning, vee hoeden, etc.
In Tatlo staat natuurlijk ook een tempel.Afgelopen zaterdag was het Boeddha'sday, dat heeft te maken met de maanstand en er is dan langdurig traag tromgeluid in het hele dorpje te horen. Opvallend is dat er daar ook vrouwen zijn aangesloten. Ze dragen witte gewaden en worden Nonnen genoemd. Ook zij hebben hun haar en wenkbrauwen eraf geschoren en zijn al behoorlijk op leeftijd (50+). Ze zoeken voor ons huisje regelmatig witte bloempjes die uit de boom naast ons hutje vallen. Ze gebruiken deze om te offeren. Ik probeer met 1 vrouwtje te communiceren via een oranje bandje dat ik om heb gekregen van Saiphone en zij ook draagt en we lachen wat naar elkaar en ik mag een foto van haar maken.

Ing en ik zitten te lezen als ze ca een uurtje later ons balkonnetje op komt en ze heeft voor ons oranje en gele bandjes gevlochten, die ze ons omkomtknopen. Echt superlief! We bedanken haar en lopen even met haar mee naar de tempel. Aldaar wil ze overal op de foto en neemt ze ons mee het dorp in alszijnde een soort attractie en is daarin behoorlijk bepalend. Erg komisch. Ze wil met veel mensen uit het dorp op de foto en dat wij de foto daarna terug laten zien. Elke keer als ze een foto heeft gezien moet ze schaterlachen. Dit is eigenlijk geen gezicht, want haar tanden en lippen steken behoorlijk af bij haar kleding. Deze zijn bruinrood gekleurd van de rode tabak die ze pruimt. Overal waar ze loopt laat ze porties van speekseloverschot uit haar mond lopen, wat resulteert in bloedkleurige 'kwatsen' op de grond. Het valt me op dat de oudere generatie vrouwen alleen nog deze tabak op deze manier gebruikt.

's Avonds, toen we het behoorlijk zat waren van alle contacten met andere leuke reizigers uit andere landen en het engels spreken en sociaal doen, lagen we net op bed wat te kletsen toen ik een enorme grote spin over de klamboe van ing zag rennen! zie voor details de beschrijving van Ing! Duidelijk mag na een gebroken nacht zijn dat we geen Spiderwomen zijn en dat we wellicht meer gehecht zijn aan onze luxe en stadse bestaan dan we dachten. Ik geloof dat er voor ons geen kamers meer komen waarbij we rechtstreeks naar de grond onder het huisje kunnen kijken of anderszins rechtstreeks de buitenlucht kunnen waarnemen. Wat eerst cute leek was daarna ineens verschrikkelijk.
Gelukkig was het om 06.00 uur licht en zijn we gaan inpakken & wegwezen. Met de local bus terug naar Pakse. Het lokaal vervoer is erg bijzonder en amusant. Er zijn weinig andere transportmiddelen en daardoor gaat alles mee in de bus, en zit je plots tussen vers geoogste groenten, rijstbalen of naast een kip (ditmaal geen bankbiljet).
We hebben een hotelletje in Pakse en prompt zitten in de kamers naast ons, een Duits echtpaar waar we mee hebben heen gereisd naar Tatlo en een Duitse man waar we gisteren mee hebben gegeten. Erg amusante mensen, echter merk ik ook een toenemende behoefte aan even helemaal niets... Het zijn genoeg indrukken geweest, we zijn nog geen 14 dagen op pad. Gelukkig hebben we verder vandaag geen plannen en is mijn MP3speler weer opgeladen.

Ik heb de foto's van de eerste week op een website geplaatst, dan kunnen jullie vast een kijkje nemen :)



Morgen vliegen we naar Cambodja, voor ongetwijfeld weer heel veel nieuwe ervaringen...
Tot Laterz!

XX K@

  • 05 November 2007 - 10:57

    Marjo:

    Hallo Karin en Ingrid,

    Leuk om jullie avonturen weer te lezen.
    Kan me voorstellen dat jullie ontzettend bang zijn geweest met die grote spin!
    Mooie foto's, maken jullie verhaal af.
    Veel plezier verder en ik blijf jullie volgen.

  • 05 November 2007 - 11:16

    Rick:

    Net terug uit Texel. Dat is wel even wat anders als wat jullie mee maken. Geen panda beren en apen. Wel veel, heel veel vogels. Omdat Belgie uiteenvalt waren er ook opvallen veel Belgen op het eiland. Die zie ik anders nooit!
    Wat heetlijk dat zo fris kan schrijven. Levend zodat wij, hier in een hersftig Nederland,zuchtend onder een grijs zwerk een vleugje tropen mee krijgen.

    Liefs!
    Rick

  • 05 November 2007 - 12:40

    Suusje:

    leuk ook om de foto's te zien! Het is echt een andere wereld, bijna niet voor te stellen. Mooie foto's hoor, en leuk om plaatjes bij de verhalen te krijgen. Dat verhaal van de spin, bah, ik krijg er hier zelfs de kriebels van.
    Ga ook lekker niets doen idd, en je indrukken verwerken.
    liefs Suzanne

  • 05 November 2007 - 14:54

    Paulien:

    te diep in het glaasje gekeken en dan toch die wandeltocht ondernemen!! U is echt goed! whahaha

  • 05 November 2007 - 16:07

    Marisje:

    Heerlijk smullen van/met die foto's! Hoe bevalt t leven daar, hoest met het misschien-ga-ik-wel-vlees-eten? Na de gehaktballetjes van lokaal 9?
    Het is hier in Utreg een ware western aan t worden. Er lopen vuurwapengevaarlijke mannen rond. Vanochtend stond er op een flat bij WC Overvecht (de gezelligste overdekte ;)) een man met geweer te schieten in de lucht. Nu.... spoorloos verdwenen! Oeps!!
    Wat een wereld he! Dat Utregstadsjie.
    Kuzzzz

  • 05 November 2007 - 16:07

    Bianca:

    Leuk dat je je eigen foto's geplaatst hebt! Hele andere wereld dan dat wij gewend zijn...Gelukkig hebben jullie de spin overleefd...;-)

  • 05 November 2007 - 16:49

    Esther:

    Hey Karin,

    Gave foto's. Vooral die van de lokale bevolking, altijd mooi! Hoe bevalt het reizen zo zonder groep en gids? Vast heel goed :). Je beleeft in ieder geval behoorlijk wat avonturen. Geniet ervan!

    Groetjes Esther

  • 05 November 2007 - 18:17

    Janne:

    Geweldig!!!
    Ik kan me jouw reactie van die spin wel voorstellen hahaha!!

    Veel plezier nog, groetjes

  • 07 November 2007 - 16:15

    De Buuf:

    he karin en Ingrid,

    ik heb eindelijk de tijd genomen om jullie belevenissen te lezen. Ik ben blij dat we hier niet van zulke spinnen hebben zeg. ik had er volgens mij nooit meer een oog dicht gedaan. heel veel plezier nog.
    groetjes, de buuf

  • 07 November 2007 - 16:18

    De Buuf:

    ben ik nog even. ik heb net de foto's beken. Dacht ik dat Utrecht al druk was. Nou dat valt geloof ik wel mee. Binnen 1 week zou ik volgens mij al geen mens meer kunnen zien. Wat een drukte!!

  • 12 November 2007 - 12:15

    Hella:

    Hallo Karin,

    Eindelijk een berichtje van mij. Ik had eindelijk even tijd om het e.a te lezen. Wat heb je veel geschreven je kan wel een boek uitbrengen. Wat hebben jullie veel gezien en meegemaakt héél interessant. Het is enig om allemaal te lezen alleen wanneer je thuis bent heb je niks meer te vertellen dat heeft ook z’n voordelen. Je zit nu precies op de helft nu zo langzamerhand mag je aftellen of wil je blijven? Verlang je niet om weer lekker te werken mag hoor je bent welkom. Ik wens jullie nog een hele fijne vakantie en kijk weer uit naar je berichtjes.

    Groejes Hella

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Laos, Vientiane

Karin en Ben

Een pad ontstaat door erover te lopen...

Actief sinds 13 Aug. 2006
Verslag gelezen: 314
Totaal aantal bezoekers 146557

Voorgaande reizen:

26 Juli 2019 - 15 Augustus 2019

Van kust naar kust USA

27 September 2018 - 18 Oktober 2018

Japan

13 Januari 2018 - 07 Maart 2018

India 2018

26 Mei 2017 - 10 Juni 2017

Burkina Faso

11 December 2016 - 14 Januari 2017

Midden Amerika

24 September 2016 - 05 Oktober 2016

Georgië

02 Mei 2016 - 02 Mei 2016

Hoofdstedentrip naar Vilnius en Riga

27 September 2015 - 30 Oktober 2015

Indonesië - Sulawesi

13 Mei 2015 - 23 Mei 2015

Macedonie

03 Januari 2015 - 10 Januari 2015

Kaap Verdie

05 September 2014 - 08 September 2014

Stedentrip Berlijn

19 Juli 2014 - 09 Augustus 2014

Sri Lanka

02 Augustus 2013 - 22 Augustus 2013

ZuidOost Europa, de Orient Express

25 April 2013 - 03 Mei 2013

Portugal 2013

28 December 2012 - 05 Januari 2013

Gambia

31 Maart 2012 - 29 April 2012

Filipijnen

21 Oktober 2011 - 29 Oktober 2011

Marokko

03 April 2011 - 15 Juli 2011

Van Bangkok naar St Petersburg

22 Mei 2010 - 29 Mei 2010

Sofia

11 December 2009 - 16 Januari 2010

Birma/Burma/Myanmar

28 Mei 2009 - 08 Juni 2009

Istanbul

19 December 2008 - 13 Januari 2009

India & Bangladesh

24 Oktober 2007 - 20 November 2007

Laos & Cambodja

18 September 2006 - 15 Oktober 2006

India & Nepal, Mijn eerste reis

Landen bezocht: