Ik heb Buiktyfus (oftewel Salmonella Typhi) - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Karin en Ben . - WaarBenJij.nu Ik heb Buiktyfus (oftewel Salmonella Typhi) - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Karin en Ben . - WaarBenJij.nu

Ik heb Buiktyfus (oftewel Salmonella Typhi)

Door: Karin Luidens

Blijf op de hoogte en volg Karin en Ben

16 November 2007 | Cambodja, Preah Seihanouk

Hello,

Dank allemaal voor jullie lieve berichtjes! :) fijn dat jullie zo meeleven!
@ suus en Bianca--> ook beterschapjes!

Ik heb nog eens goed gekeken naar het formulier van de bloeduitslagen en met tussenpozen vanmorgen even gegoogeld (ik kan inmiddels 20 minuutjes iets doen en dan moet ik echt gaan liggen ivm dizzy worden en koorts/zweetaanval), maar die verrotte salmonella is er niet 1 van eieren oid zoals we die in NL kennen.
Ik heb er 1 gekregen van iemand de ws met zijn lekkere ontlastinghanden aan mijn bestek heeft gezeten of een broodje heeft gesmeerd en wellicht ook gelijk ff zijn of haar nagels heeft schoongemaakt in mijn eten....ik vermoed niet dat het er 1 is uit t drinkwater, aangezien we flessenwater gebruiken...blijven over ijsklontjes die niet gemaakt zijn van flessenwater of niet goed gekookte thee ofzo...maar gezien de hygiene alhier ga ik toch maar uit van de ontlastingvariant.

ff wat info:
Beschrijving en ontstaan
Tyfus of buiktyfus is een ontsteking van het maag-darmkanaal die wordt veroorzaakt door een bacterie, de Salmonella typhi. Deze ontsteking ontstaat doordat besmet voedsel of drinken genuttigd wordt. Vooral in landen met een (sub)tropisch klimaat komt de Salmonella typhi voor. Ook in ons land kan voedsel Salmonella-bacteriën bevatten. Het gaat dan meestal niet om Salmonella typhi, maar om een van de andere Salmonella-soorten.

Diagnose
Om de diagnose tyfus met zekerheid te stellen, is het nodig om bloed en ontlasting op deze bacterie te onderzoeken.

Klachten en verschijnselen
Na besmetting duurt het ongeveer twee weken voordat de patiënt klachten krijgt. Hij voelt zich dan ziek en heeft buikpijn en koorts. Ook kan onrust en verwarring voorkomen. In het begin van de ziekte heeft hij last van verstopping, terwijl later diarree op de voorgrond staat. Verder komen ook rode vlekken op de huid van borst en buik en een beslag op de tong voor.

Ernst en beloop
Tyfus is een hevige ontsteking van het maag-darmkanaal, waarbij de patiënt kan uitdrogen. Bij tyfus dringen bacteriën de bloedbaan binnen, zodat ook bloedvergiftiging en shock kan ontstaan. Vooral voor jonge kinderen en ouden van dagen is dit gevaar groot. Uitdrogingsverschijnselen zijn: droge mond en tong, dorst, geen zweetproductie (droge oksels), niet meer plassen en, bij een baby, ingezonken fontanellen. Als een huidplooi wordt vastgepakt en weer wordt losgelaten, duurt het lang voordat deze verdwenen is.
Het is belangrijk om een dokter te waarschuwen, als u vermoedt dat iemand aan het uitdrogen is.

Goed, ik blijf goed drinken en ORS gebruiken, heb Jan en Edith ff gevraagd contact te leggen met de GG&GD ivm behandelingsavies en voorkomen besmettingsgevaar. Verder heb ik aan Ingrid een goeie! Zij vervult als Florence Nigthingale een dubbele zustersrol en kan hier gelukkig ook optrekken met andere vakantiegangers, waardoor het voor haar ook niet te saai wordt, aangezien dit al de 3e dag is dat ik niet fitjes ben!

Goed, ik ga weer ff zweet afdouchen en naar bed. Ik ben net ff bij Cees langsgeweest om aan te geven dat t me vandaag niet gaat lukken om naar het schooltje te gaan (maar wie deed er nu niet open ;) ). Ik hoop echt dat t morgen kan ....

dag allemaal!


XX K

  • 16 November 2007 - 07:15

    Rein:

    Als je met kerst komt eten zal ik handschoentjes aan doen hoor.
    iig beterschap
    XX

  • 16 November 2007 - 07:18

    LindaR:

    Heel, heel veel sterkte toegewenst!!

  • 16 November 2007 - 07:24

    Jolanda H.:

    He Karin, Echt balen voor jullie! Beterschap!

  • 16 November 2007 - 07:47

    Len:

    Hoi Karin,

    Wij hebben hier op het werk ook met zn allen gegeten, zag wel dat Jeroen zn nageltjes bijgewerkt waren:-)
    Ziek goed uit en ik hoop dat je snel weer van je vakantie kunt genieten.

    Groetjes hier van de sal.adm.

  • 16 November 2007 - 07:56

    Cees Chamuleau:

    Oei... ik vrees dat ik net in mijn middagcomaatje zat. Sorry! Ik zal de kinderen in Kleng Leu de groeten doen. Zal ik wachten met het uitdelen van de slippers?
    Wat ongelofelijk vervelend is dat nu toch voor je zeg. Blijf lekker in bed eerst maar eens uitzieken. Overmacht.
    Liefs,
    Cees

  • 16 November 2007 - 08:18

    Marjo:

    Dat is balen, zo op het laatst van je vakantie ziek te worden.
    Veel sterkte en ik hoop dat je snel weer opknapt.

    groetjes, Marjo

  • 16 November 2007 - 08:47

    Paulien:

    verwarring & onrust?? ojee!!

    sterkte meis!!

    x

  • 16 November 2007 - 08:54

    Menno & Ingrid:

    jeetje, wat k*t zeg.......hopelijk knap je snel weer op!!

  • 16 November 2007 - 09:19

    K@:

    Haha, fijne opmerkingen! daar kan ik wat mee :D

    Edith (mijn moeder) heeft inmiddels contact gelegd met de GG&GD en ik mag gewoon vliegen en ja, zelfs gewoon werken(alleen jullie moeten zelf ff je appeltjes schillen ;) ).
    Alleen weet ik niet hoe lang t duurt voordat ik weer opgeknapt ben (dus Rein, die handschoentjes lijken me een goed idee voor de kerst (wanneer is dat trouwens met de fam?)

    Ing is nu naar het schooltje toe, slippertjes uitdelen :)
    Verder hoop ik jullie morgen verder te kunnen informeren over de besteding van het geld in Kleng Leu

    verder zal ik proberen niet gerustreerd te raken van het feit dat ik ziek lig te zijn op 100 meter van een bountystrand af...:( echter ben wel erg blij dat ik
    niet meer in een kakkerlakaccomodatie lig...maar in een fijne kamer met airco en tv...:)

    Voor de rest was de vakantie erg super, jammer dat het nu zo is, maar het kan er niet meer minder om worden! Hopen maar dat ik snel opknap...

    dagdag!

  • 16 November 2007 - 11:06

    Marisje:

    JEEEEEEE Buik Tyfus?!?!?! Gets! Ga er vanuit dat je er wel tegen ingeent was maar dat de boel daar zo vreselijk resistent is tegen onze westerse middeltjes dat ze denken: HEBBES :{
    Ajajjajaaaaaaiiiiiii klinkt heel erg hetzelfde als wat Erik in Guatemala had, tjonge jonge wat een pech meis! Hou je haaks, je huisje gaat weer glimmen! Ik zal het tot op de mm ontsmetten ;)!
    Geniet nog van je laatste zonnige dagen! En tot heel snel.
    Beterschap!

  • 16 November 2007 - 11:46

    Henk En Truus:

    Nou Karin wat naar allemaal.
    Het beste toegewenst en dat je maar gauw mag opknappen, wens zusje Ingrid ook het beste toe.

  • 16 November 2007 - 11:46

    Ger:

    joh, wat vervelend allemaal. Hoop dat je snel weer opknapt. Gelukkig dat je met je "zuster"reist, dat woord heeft nu wel echt een dubbele betekenis!! Ik hoop dat je nog enigszins kan genieten van de laatste dagen. Beterschap en hou je taai!!
    liefs Gerda

  • 16 November 2007 - 11:54

    De Buuf:

    beterschap!

  • 16 November 2007 - 17:45

    Suusje En Bianca:

    Heej Ka,
    vreselijk balen zeg. We vinden het erg vervelend voor je. Dan valt ons griepje ineens toch wel mee.....heeft in ieder geval niets met stronthandjes te maken. (evt. wel met snothandjes, maar dat is een ander vies verhaal...hahaha)
    Hopen dat je nog snel opknapt en toch je gezicht nog kan laten zien op het schooltje. Wel fijn dat je nu een nette kamer hebt zonder ongewenste huisdieren...

    liefs Suzanne en Bianca

  • 17 November 2007 - 09:37

    Lindia:

    Whow karin! Dat klink niet best joh......ik hoop echt dat je er snel van geneest!!!!! Rustig aan veel ORS en veel plezier helpen je er wel bovenop!!

    Ook hier komt zo de Sint aan in zn bootje ik denk dat ik maar eens ga spieken of er nog leuke pieten aan boord zijn ;)

    Groetjes Lindia.

  • 17 November 2007 - 17:05

    Linda:

    Wat een verhaal zeg..denk aan je en veel sterkte.
    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Preah Seihanouk

Karin en Ben

Een pad ontstaat door erover te lopen...

Actief sinds 13 Aug. 2006
Verslag gelezen: 1942
Totaal aantal bezoekers 146543

Voorgaande reizen:

26 Juli 2019 - 15 Augustus 2019

Van kust naar kust USA

27 September 2018 - 18 Oktober 2018

Japan

13 Januari 2018 - 07 Maart 2018

India 2018

26 Mei 2017 - 10 Juni 2017

Burkina Faso

11 December 2016 - 14 Januari 2017

Midden Amerika

24 September 2016 - 05 Oktober 2016

Georgië

02 Mei 2016 - 02 Mei 2016

Hoofdstedentrip naar Vilnius en Riga

27 September 2015 - 30 Oktober 2015

Indonesië - Sulawesi

13 Mei 2015 - 23 Mei 2015

Macedonie

03 Januari 2015 - 10 Januari 2015

Kaap Verdie

05 September 2014 - 08 September 2014

Stedentrip Berlijn

19 Juli 2014 - 09 Augustus 2014

Sri Lanka

02 Augustus 2013 - 22 Augustus 2013

ZuidOost Europa, de Orient Express

25 April 2013 - 03 Mei 2013

Portugal 2013

28 December 2012 - 05 Januari 2013

Gambia

31 Maart 2012 - 29 April 2012

Filipijnen

21 Oktober 2011 - 29 Oktober 2011

Marokko

03 April 2011 - 15 Juli 2011

Van Bangkok naar St Petersburg

22 Mei 2010 - 29 Mei 2010

Sofia

11 December 2009 - 16 Januari 2010

Birma/Burma/Myanmar

28 Mei 2009 - 08 Juni 2009

Istanbul

19 December 2008 - 13 Januari 2009

India & Bangladesh

24 Oktober 2007 - 20 November 2007

Laos & Cambodja

18 September 2006 - 15 Oktober 2006

India & Nepal, Mijn eerste reis

Landen bezocht: