Cambodja en haar verhaal (+ nieuwe foto's!) - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Karin en Ben . - WaarBenJij.nu Cambodja en haar verhaal (+ nieuwe foto's!) - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Karin en Ben . - WaarBenJij.nu

Cambodja en haar verhaal (+ nieuwe foto's!)

Door: Karin Luidens

Blijf op de hoogte en volg Karin en Ben

08 November 2007 | Cambodja, Khett Siem Reab

Hallo,

Thanks voor de bemoedigende en lieve reacties! Hopelijk gaat thuis met iedereen alles goed? Inmiddels ben ik weer een beetje uitgedipt en hebben we de afgelopen dagen wat meer gerelaxed doordat we naar de AngkorWat zijn gaan kijken. Hier hebben we lekker de toerist uitgehangen en weinig met de locals en hun leven te maken gehad en dat scheelt een heleboel denkstof. Tevens hebben we elke dag lekker de tijd genomen om te lezen en lagen we al vroeg op bed, tussen 20-21 uur). Dat werkt! Gisteren en vandaag hebben we ons lekker rond laten rijden en doordat we zo vroeg vertrokken (7.00 uur) zijn we ook weer bijtijds terug.

Angkor Wat is afschuwelijk toeristisch en is de verzamelnaam voor het grote tempelcomplex dat in het noordwesten van Cambodja ligt. 72 bouwwerken beslaan een totaal oppevlakte van bijna 120 vierkante Km. Het zijn de overblijfselen van de oude Cambodjaanse koningscultuur en er is gebouwd vanaf 900 tot in de 13e eeuw. Archeologen schatten dat 50.000 arbeiders met olifanten en ossewagens hebben geploeterd om deze complexen te laten verrijzen. Ruim 3 eeuwen en 15 koningen hebben hier hun sporen achter gelaten. Ik neem het aan als zoete koek, als er weer iets wordt uitgelegd over Koning de zoveelste van de zoveelste :).

Angkor Wat (angkor betekent hoofdstad) werd in de 12 eeuw, toen nog vol eerbewijzen aan de Hindoe-goden rama, Vishnu, Shiva en Krishna al eens geplunderd door de Cham (een volk dat woonde waar nu het zuiden van Vietnam is). Daarna is het eeuwen begraven geweest in het oerwoud. Pas vanaf de eind 19e eeuw werd het weer ontdekt. Dat maakt het allemaal erg bijzonder, omdat de tempels in bosrijke omgevingen liggen en de kracht van de natuur ook zichtbaar is, doordat een aantal tempels helemaal overwoekerd zijn door boomwortels. Tevens is vanaf de 12e of 13e eeuw het Boeddhisme volksgeloof nr 1 in Cambodja en is het bijzonder dat er nog veel Hindoe-vereeringen bewaard zijn gebleven. De Cambodjanen praktiseren net als in Laos het Therevada Boeddhisme.
Bijzonder zijn de bewerkingen in de zandstenen muren, bogen, tempels. Alles is bewerkt geweest met uitbeeldingen van geschiedenis, vereringen etc... Veel is er ook afgeschuurd door het weer en door de tijden heen. Het is een bijzondere bouwstijl, maar na 1,5 dag heb ik het echt wel gezien. De bouwstijl gaat dan ene beetje lijken op een slecht spelletje Tetris. Ik heb niet de gave om uren naar 1 relief in een steen te kijken, of er een archeologische studie over te beginnen. Het blijft natuurlijk (bijzondere) 'oude rotzooi'...Er zijn mensen die spenderen hier een week...ik snap er echt niets van. Gelukkig denkt Ing er ook zo over :)

2 tempels lagen verder buiten de stad en daardoor kwamen we ook langs het landmijnen museum... Nu we hier enkele dagen zijn sijpelt (ongevraagd) de bloedige en afschuwelijke geschiedenis van de Cambodjanen ook ons leven in. Je wordt geconfronteerd met beenloze mensen (op landmijn gestapt) of mensen die anderzins erg verminkt zijn. Tegelijkertijd zie je het ook op straat. Er lijkt een generatie te 'missen'. De generatie tot 30 is ruimschoots vertegenwoordigd, maar daarna wordt het meer schaars. Als je ergens loopt hoor je bv ook een gids aan toeristen uitleggen dat hij graag wil dat zijn kindje naar school gaat, omdat hij zelf geen onderwijs heeft kunnen volgen omdat hij net na de oorlog geboren is.

Bizarre is dat er 2 oorlogen door elkaar liepen. De Amerikanen (daar is het bloeddorstige volkje weer) die het land begin jaren 70 hebben gebombardeerd omdat er tijdens de vietnamoorlog Vietnamezen de grens naar cambodja over gestoken zijn en dan de afschuwelijke gruwelheden van de Rode Khmer. Dit laatste heeft het leven gekost aan ruim 2 miljoen inwoners van het land, in de actie om van Cambodja een volledige communistische staat te maken. Er ontstaat een blinde haat tegen alles dat stadsbewoner of intellectueel is. Pol Pot wil beter zijn dan China en zijn klassenstrijd moet het communisme zonder tussenfasen verwezenlijken. De bevolking, ingedeeld in brigades, werkt 18 uur per dag, eet dunne rijstenpap en wordt gebruikt als trekvee. Handel, bezit en geld worden afgeschaft. Het tonen van emoties of ook maar iets individueels wordt bestraft met de dood. De enige manier om te overleven is alle kennis verbergen en niet op te vallen.

In 1979 blijkt pas de omvang van deze ramp. De hoofdstad is ontvolkt, in heel Cambodja zijn nog maar enkele duizenden leraren, enige honderden technici en 50 doktoren en 1 veearts over (die vee-arts kon zijn werk ws wel aan, aangezien ook alle ossen, geiten en kippen zijn verdwenen).Het land heeft jaren erna nog in de angst geleefd dat PolPot terug zou keren (hij is pas in 1997 onder huisarrest geplaatst en in 1998 overleden), wat het land handelingsverlegen heeft gemaakt, omdat er continue een dreiging was voor een nieuwe oorlog. Daarnaast waren er de afschuwelijke gevolgen van een oorlog doordat het land vol lag met Landmijnen. Nu nog (bijna 30 jr later) zijn niet alle mijnen opgeruimd. Het maken van 1 mijn kost 1 dollar. Het opruimen er van kost 1000 dollar! Er zijn na de oorlogen in de jaren 80 en 90 duizenden gewonden en doden gevallen door ongelukken met landmijnen.

Tijdens de periode van Pol Pot zijn bijna alle monniken vermoord door Khmer Rouge. Eind jaren 80 is het Boeddhisme pas weer een beetje teruggekomen in Cambodja en zijn sindsdien ook weer jonge monniken in het straatbeeld zichtbaar, hoewel het er hier in Siem Reap echt veel minder zijn dan in Laos. Ook hier geven mensen eten aan de monniken, donaties aan de tempels en zijn ze zorgzaam voor de lokale tempels, omdat ze hopen dat ze door het doen van goede dingen het aantal reincarnaties omlaag kunnen brengen. Ook hier wordt van elke boeddhist verwacht dat hij een korte periode in zijn leven, het liefste tussen 2 scholen, een periode in een tempel gaat leven. Hier is het normaal als dit slechts 1-2 weken is.

In Siem Reap is het toerisme nog niet op haar hoogtijdagen. In de hele stad wordt overal! gebouwd. Grote Resorts, Hotels worden uit de grond gestampt en zorgen in ieder geval voor veel werkgelegenheid. Echter zorgt het voor een rommelige aanblik en voor erg veel stof. Het straatbeeld is wisselend, of heel vies, of heel schoon, maar dan wel aan 1 kant van de weg (juist, daar waar de hotels staan)...je zou denken laat zo'n veegploeg ook even de andere kant meenemen, maar nee...Prullenbakken behoren hier ook niet frequent tot het straatbeeld dus de Cambodjanen gooien alles wat ze kwijt willen op straat.
Er rijden hier veel (halflege) toeristenbussen en bouwverkeer, naast de ontelbare brommertjes en tuktuks. Mensen dragen hier veel kapjes voor de mond en neus, en dat is erg begrijpelijk. Elke avond zijn we zwart van het stof en uitlaatgassen en het zit echt overal! De discussie over fijnstof moet hier nog geintroduceerd worden, man o man wat stinkt het hier soms! Het heeft echt wel wat weg van India.

Vandaag een eind onderweg buiten de stad, maakt zichtbaar dat ook dit land erg arm is. De huisjes zien er zo tussen de palm- en bananenbomen cute uit. Maar ze zijn veelal in een belabberde toestand met onvolledige dakbedekking. Het lijkt, doordat het ook hier zo groen is, allemaal wel mee te vallen, maar als je beter kijkt zie je wel beter...
Benzine is hier te koop in kleine porties en staat in fantaflessen langs de weg. Bijzonder is de manier van asfalteren, steentjes neerleggen, inspuiten met teer, nieuwe laag steentjes erop, inspuiten met teer en uiteindelijk heb je een weg. waarschijnlijk ging het vroeger bij ons ook zo, maar dat is me dan ontgaan ;)

De Cambodjanen houden wel ernstig van relaxen, overal zijn hangmatten te bespeuren waar ze maar al te graag in hangen...Ze zijn ook vriendelijk, maar vooralgericht op je geld, en hoe ze het zelf beter kunnen krijgen. ik kan me deze mentaliteit wel voorstellen in dit land...Maar wellicht komt dat ook omdat het hier zo toeristisch is. Veel kinderen zie je hier, die allemaal niet naar school gaan. ze moeten werken, toeristen spulletjes verkopen, er is geen geld om ze (hele) dagen naar school te laten gaan.

Al met al weer genoeg indrukken, maar ben nog wel relaxed. Ik heb een boek gekocht over de periode van Pol Pot en Khmer Rouge...we gaan in Pnomh Penh ook nog wat oorlogsgerelateerde dingen bezoeken...ik hoop dat ik het enigzins 'buiten' me kan houden...
Mogen verblijven we nog in Siem Reap en ik meen dat het zaterdag is, dan gaan we naar pnomh Penh...Ineens gaat het reuze snel ...

Verder zijn inmiddels alle Laosfoto's geupload...Even de volgende link knippen en plakken en je kunt zien waar we het over hebben :D

Dag allemaal!

XX
K@

• 08 November 2007 - 07:45

Ing:

Als ik jou verhaal zo lees denk ik pfoeh wat ondernemen we weer veel ;), zo maar eens lekker relaxen met een lekker drankje!

• 08 November 2007 - 08:09

Linda:

Ik heb genoten van je verhaal en de prachtige foto's. Ziet er geweldig uit.
    Blij dat het weer wat beter met je gaat.

Kom je rond 20 deccember klussen?
    ;-)

• 08 November 2007 - 08:20

Suusje:

tsjonge, wat doen jullie veel. Blij om te lezen dat jullie af en toe ook relaxen. Al die indrukken lijken me erg vermoeiend, zeker ook als er zoveel negativiteit bij komt kijken van al die oorlogen. Ik werd al zo droevig van dat boek wat ik van je gelezen heb. Foto's nog niet bekeken, ga ik later vandaag nog even doen.
    liefs Suzanne

• 08 November 2007 - 09:24

LindaR:

Wat een prachtige verhalen weer!! En ik heb "even" de foto's bekeken. Ook fotograveren gaat je niet slecht af. En die twee spinnen riepen niet erg fijne gevoelens op ;-)

Groeten

• 08 November 2007 - 09:38

Jan En Edith:

Hoi lieve meiden,
    Weer met interesse jullie belevenissen gevolgd; sommige dingen zijn voor ons herkenbaar; onthoud alleen de leuke dingen en de minder leuke zaken sla je maar op totdat je er een totaal beeld ervan hebt. Met ons alles OK; morgen is onze vertrekdag. Liefs Edith en Jan

• 08 November 2007 - 10:38

Rick:

Fijn dat je aan het landen bent. Geniet ze daar.
    Thuis is het goed, hier (werk) doen we erg druk!

Liefs, R

• 08 November 2007 - 15:04

Maris:

Ha das weer heerlijk smulluh!

Ik heb inmiddels ook de prikken in mijn arm&de malariashotjes binnen handbereik!

Huishoudelijk vraagje: heb ik voor de storthoop ;)(vuilniscontainer) een speciale sleutel nodig? Of moet ik meer spinazie eten??

Liefs Maris