Impressies uit Cambodia - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Karin en Ben . - WaarBenJij.nu Impressies uit Cambodia - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Karin en Ben . - WaarBenJij.nu

Impressies uit Cambodia

Door: Karin Luidens

Blijf op de hoogte en volg Karin en Ben

09 November 2007 | Cambodja, Khett Siem Reab

Hello,

Al heel snel weer een berichtje uit Cambodja. Ing en ik zitten te relaxen in een leuk restaurantje van de horecaschool en ze bieden daar gratis internet aan. Het is nu rond half 2 en zo'n beetje het heetste van de dag...en het is warm vandaag. Geen bewolking en de zon is erg fel.
Vandaag hebben we fietsen gehuurd en rijden we een beetje door de stad. We hebben vandaag 3 tempels bezocht, in 1 was iets gaande toen we er langs fietsten. We hebben een kijkje genomen en na wat handen en voeten werk kwamen we erachter dat er een trouwerij zou plaats vinden. Iedereen is druk doende bij de tempel, loopt door elkaar heen en niemand stoort zich ogenschijnlijk aan elkaar. De ceremonie was kort en voor ons onbegrijpelijk, maar blijkbaar voltooid aangezien er daarna foto's werden gemaakt.

Inmiddels ben ik weer wat verder in de Pol Potmaterie gedoken en wordt het me wel iets helderder hoe eea heeft kunnen gebeuren. Echter blijft het bizar dat het nog maar zo kort geleden is. Echter is me wel duidelijk geworden dat cambodja altijd wat slappe leiders heeft gehad. Koning Sihanoek, was nou ook niet het toonbeeld van correcte daadkracht toen de Amerikanen besloten om Cambodja economosch en militair te destabiliseren, na de Amerikaanse escalatie in buurland Vietnam. De revolutie van Pol Pot heeft hierdoor veel aan kracht gewonnen en heeft hij de Communistische Partij of Kampuchea (CPK) opgericht. deze partij gebruikte de bombardementen van Amerika als recruitment propaganda. De l;okale bevolking verloor dorpen en familie door de bombardementen van Amerika. De mensen begrepen niet wat ze fout hadden gedaan en sloten zich aan bij de communisten, aangezien de eigen regering van Cambodja dit samen met de koning Sihanouk liet gebeuren.

De CPK speelde er handig op in om de mensen die bombardementen hadden overleefd na een bombardement alle kraters te laten zien en ze spraken 3-5 dagen met de dorpsbewoners, net zo lang tot deze geloofden wat ze was verteld. Zo is de Khmer Rouge eenvoudig en snel groot geworden.
Bij de Amerikaanse bomardementen zijn ca 150.000 inwoners om het leven gekomen en ontelbare dorpjes verwoest.
De CPK groieide uit tot een van de zuiverste en meest ondoorgrondelijke Marxistische bewegingen van die tijd.
Wat er uiteindelijk toe heeft geleid dat er in het land een oorlog/rassenzuivering ontstond, waarbij de Cambodjanen de Cambodjanen hebben vermoord. Kortom een afschuwelijk verleden. dat soms ook raar wordt uitgebuit. Zo lopen er diverse mijnenslachtoffers met beenprothesen of op krukken of zonder armen, met een bakje met Pol Pot literatuur om hun nek om te verkopen aan toeristen.

In een andere tempel hebben we ons laten strikken door een commerciele Monnik die een goed verhaal klaar had over het onderwijs in zijn land, en wat zij daar vanuit de tempel aandeden (gratis engelse les geven aan kinderen). Een donatie gedaan en daarna even verder rondgekeken. Sfeer is anders bij tempels dan in laos, vooral Ing moet hier ff aan wennen.

In het straatbeeld zijn veel handkarren en er wordt gebeld of getuterd als mensen hun waar de man willen brengen. De meeste dieren die wij niet eten hebben we al gefrituurd of geroosterd teruggezien, zoals kikkers, vogels, slakken. De slakken worden geroosterd boven een houtvuiurtje op een metalen golfplaatje en zien er goed gekruid uit. Vervolgens worden ze met een sateprikker uit hun huis gezet en opgegeten door degene die ze gekocht heeft.

We zijn vandaag even gaan kijken bij het kinderziekenhuis, en vandaag viel me pasd op dat er op de stoep van het ziekenhuis mensen met doodzieke kindjes zitten te wachten op medische hulp. Kennelijk is er binnen geen wachtruimte of heeft men er een goede reden voor om de mensen buiten te laten wachten. We hebben gevraagd of we binnen een kijkje mochten nemen, helaas bleek dit vandaag niet mogelijk, ivm gebrek aan buitenlandse arts. Morgen mag het wel, maar dan gaan we op weg naar Pnom Penh, de hoofdstad van Cambodja. Maar wellicht kunnen we nog even bij het volwassenziekenhuis vragen. We werden wel alleraardigst ontvangen. Het ziekenhuis heeft t momenteel erg druk met de Dengue-epidemie...dit wordt veroorzaakt door besmette muggen die veelal op de dag steken en zich vermenigvuldigen in stilstaand water. Het probleem is dat ouders, vanwege angst voor de kosten, pas laat met hun kinderen naar het ziekenhuis gaan en daardoor een hoog kindersterfte is in Cambodja, terwijl dengue als je er vroeg bij bent prima te behandelen is.

In de stad is een duidelijk toenemend verschil tussen arm en rijk waarneembaar, ik kan me voorstellen dat dit bij de lokale bevolking, die ca 40 dollar per maand verdienen, erg frustrerend is, nu ook hier meer en meer winkels vol liggen met mooiere kleding, nieuwere scooters en mobieltjes etc.

In Cambodja betalen we met dollars (is voor hen gunstiger), maar ook met Riel (dit maakt het onderhandelen leuker). 1 dollar is 4020 riel, na Laos door Ingrid liefkozend (k)rielkippen genoemd :).

In de stad wordt door pamfletten aandacht gevraagd om alert te zijn voor kinderneukers (sorry ik kan er geen ander woord van maken). Kinder prostitutie schijnt hier veel voor te komen en dmv flyers worden lezers uitgenodigd aangifte te doen. Een goede zaak, alleen heb ik nog steeds geen idee waar dit plaats vindt...het zal wel zijn waar je niet verwacht...

Ook zie je in het land veel borden staan, die duiden op politieke partijen. 2 partijen zijn nadrukkelijk aanwezig; de Cambodjaan Peoples Party en de Funcinpec Party. Mensen zetten grote billboards in hun 'tuin'. Dit is niet altijd zo, het schijnt dat er volgend jaar verkiezingen zijn. deze zijn ook hier om de 4 jaar. De monniken hebben pas heel kort stemrecht, daarvoor was hen het recht ontnomen om te mogen stemmen. We zijn vandaag bij een tempel geweest waar een monument is voor de oorlogsslachtoffers onder Monniken. In een Stupa heeft men middenin schedels, botten en kleding van de slachtoffers gedaan, en er zijn 4 ramen waardoor dit te bezichtigen is. Sommige van deze schedels zijn duidelijk ingeslagen geweest. Erg afschuwelijk.
De Monnik waar we mee hebben zitten kletsen wees ons erop, dat door gebrek aan Knowledge in dit land het van belang is dat er mensen zijn die de Cambodjanen leren vissen en niet vis voor hen te kopen. Ik denk dat het schooltje zoals Cees dat in Kleng leu runt, daar een prima voorbeeld van is!

Dit was t voor deze keer. Morgen reizen we naar pnomh, Penh, niet per boot, zoals gepland, maar per bus. Hetscheelt qua reistijd niets, qua geld is het 5 x zo goedkoop om per bus te reizen. Bovendien is het leuk om door de binnenlanden te reizen. Morgen om 06.00 moeten we ontbijten en dan vertrekken we rond 06.45 (dan is het bij jullie net kwart voor 1 's nachts). Welterusten ;)

XX

K

• 09 November 2007 - 07:57

Paulien:

geen sorry voor het woord KN...vreselijk toch maar t gebeurt! bléh..
    Hé maar goede reis,lekker optijd jullie mandje weer uit. x

• 09 November 2007 - 08:02

Cees Chamuleau:

Hoi Karin en Linda, jongejonge, jij schrijft (en leest) wat af zeg.
    In Phnom Penh is óók een Kantha Bopha ziekenhuis hoor. Ik denk dat je daar best een kijkje mag nemen. Anders zeg je maar tegen Beat Richner (de stichter/directeur) dat je mij kent. (Ha ha...)

• 09 November 2007 - 09:50

Marjo:

Hele andere berichten die we nu van jullie ontvangen. Echt een heel ander land, lijkt mij. Ik vind het fijn dat je ook wat achtergrond informatie erbij geeft, maakt het allemaal wat makkelijker te begrijpen.Want wat weten we eigenlijk van dat soort landen.
    Bij mij komt de vraag op of daar alleen boedisme is of ook andere godsdiensten?
    Mijn petje af, voor jullie beiden, wat jullie allemaal ondernemen en ons ook meenemen op jullie reis.
    Knuf, Marjo

• 09 November 2007 - 10:34

R & R:

Zo, ik had weer veel bij te lezen zeg! Gelukkig ben je weer aardig uit je dip. Hoewel als je je overal zo in verdiept wel oppassen er niet weer in te schieten hè... ;)
    Leuk jullie verhalen zo te lezen. Mooie foto's ook!

Liefs XXX Rachel

• 09 November 2007 - 13:44

Bianca:

Even te druk geweest met andere zaken, dus vandaag weer veel te lezen :-)
    Wat een indrukken moeten jullie te verwerken hebben!
    Goede reis morgen...

• 09 November 2007 - 18:18

Linda:

Hoi Karin en Ingrid,

Echt fijn een beeld te krijgen van het land, de geschiedenis en hoe jullie het ervaren...straks een hoop te verwerken maar onvergetelijk allemaal.

succes in de bus morgen
    xx

• 09 November 2007 - 21:31

Jan2:

wat een geschiedenis van dat land Karin! Merk je veel van een anti-Amerika stemming in Cambodja?
    Heel leuk om je reis een beetje mee te kunnen maken! Wat lijkt mijn leven hier een keuterig bestaan.