Het dak van de wereld - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Karin en Ben . - WaarBenJij.nu Het dak van de wereld - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Karin en Ben . - WaarBenJij.nu

Het dak van de wereld

Door: Karin Luidens

Blijf op de hoogte en volg Karin en Ben

14 Oktober 2006 | Nederland, Utrecht

Laatste avondmaal
Het etentje op de laatste avond in Kathmandu vond plaats in een soort Nepalees Van der Valk restaurant. Een grote eetschuur, met animatie en in een yoghurtje iets roods, dat me erg deed denken aan de welbekende kersjes van de Nederlandse keten. De tafel stond net iets boven grondniveau en het eten werd supersnel opgediend. Voordeel van zo'n eetschuur is dat het eten door de omloopsnelheid in ieder geval niet bedorven is, en zo zijn de laatste Nepalese masalakruiden in Katmandu voor deze reis een feit geworden.


Donderdag de dag van vertrek, nog even door de straatjes In de wijk Thamel in Kathmandu gelopen na het ontbijt. Nadat ik eerst alles in de tas geprobeerd heb te krijgen, wat nogal een gedoe was. Na 4 weken leven uit een rugzak sloeg de chaos toe (hmm hoor ik Janne denken; dit was niet voor t eerst ;-) ) Alles erin gepropt gekregen en op het vliegveld van Kathmandu bleek dat de tas met souvernirs en 1 slaapzak 8 kg gegroeid was. Viel me al met al nog mee.

Op Kathmandu was niet alles even duidelijk. Er stond dat er geen vloeistoffen mee het vliegtuig in mochten, ook geen water. Water mocht dan weer wel, mits de tandpasta, lippenbalsem etc uit de tas ging.
Het leek bij het inchecken voorspoedig te gaan, de bagage kon achter de douane blijven tijdens het overstappen en de luchthaven draagt er dan zorg voor dat alles naar het juiste vliegtuig getransporteerd wordt.

Natuurlijk weer een papiertje invullen, dat je Nepal verlaat (in het vliegtuig krijg je er dan weer 1 waarop je je voor India moet inschrijven). Daarna fouilleren, uitgebreide tascontrole door douanebeamten die nauwelijks engels spraken, maar wel moeilijk keken en t water mocht toch mee t vliegtuig in (en ik had nog steeds de lippenbalsem in mijn broek na het fouilleren).

Na wat wachten in de hal, met de bus (25 meter rijden, alleen rechtsaf geslagen!) naar het vliegtuig. Grote verbazing, want hier had men nog een mobiele controlepost voor het betreden van het vliegtuig geplaatst, wat voor ergernis en vluchtvertraging zorgde. Hier moest t water alsnog uit de tas, en vond er nogmaals een fouilleeractie plaats. Ik was hier zo geirriteerd door, dat de vrouw in kwestie alleen het gordijn dichttrok en vervolgens weer open deed. Allemaal gebakken lucht, maar ik had nog wel mooi de lippenbalsem :)

In Delhi een flinke wachttijd, maar deze viel goed door te komen, met wat internetten en lezen. 's Avonds nog gedoe met het grondpersoneel van Lufthansa, welke onze tickets en paspoorten ruim 3 uur bij zich hielden voor het aanmaken van boardingpassen, ipv 1 uur zoals afgesproken.
Hoop gedoe, baas erbij laten komen. Uiteindelijk was het een stuk eenvoudiger geweest als we zelf de bagage in Delhi hadden opgehaald, en opnieuw hadden ingecheckt. Toen we de pasoorten hadden en de boardingpassen mochten we niet door de douane, omdat men vergeten was er bij iedereen een D/T (???) op te schrijven, dit zelf gedaan, werd geaccepteerd, maar toen nog niet door de douane, want jaja er ontbrak een taslabeltje, die ook niet was verstrekt door t personeel. Echter door de douane (weer tascontrole en fouilleren, terwijl we de luchthaven niet zijn afgeweest) kwamen anderen wel weer zonder labeltje aan de tas, dat bij het boarden weer voor paniek zorgde en de tassen moesten weer gecontroleerd worden (apenland)...

Goede vlucht van Delhi naar Frankfurt gehad, met lekker Duits en India's eten! In Frankfurt lekker regenachtig weer en met een kleine vertraging naar Amsterdam gevlogen.

Een stukje boven Amsterdam vliegen, voelde alsof we boven een LEGOplattegrond vlogen, na alle Aziatische schots en scheefheid. Bomen netjes op een rijtje, akkers recht toe recht aan, er is een duidelijk stratenplan te ontwaren (dit in tegenstelling tot bv Delhi)...Kortom het wennen, om weer thuis in de dwangmatige georganiseerdheid te zijn, kan beginnen.

Inmiddels ben ik bezig met een foto DVD en ben ik met mijn gedachten en mijn hart nog in de schaduw van de Himalaya...
De reis was mooi en heeft me aangegrepen. Het leven daar lijkt in (bijna) niets op het leven hier.
Het meest wonderlijke vind ik de contrasten in relatie tot alles en iedereen. De schoonheid van de natuur in Nepal en de vieze en chaotische steden in India, rijmen samen niet. Sloppenwijken en westerse gebouwen, rijmen niet. Zwembaden bij Hotels, en kinderen die op de hoek van een kruispunt in de struiken poepen en met hun handen de ontlasting wegvegen, rijmen niet.

In 29 dagen heb ik kennis gemaakt met een andere wereld van geuren, kleuren, gewoonten, muziek, geloof, armoede, rijkdom, landopbouw, wat daar tesamen resulteert in een andere denkwijze en levensstijl.

Er zijn zoveel dingen die ik niet begrijp en in de korte tijd dat ik er geweest ben geen antwoord op heb. De positie van vrouwen (en de onmacht die dat oproept) geeft nog veel stof tot nadenken.
Diep geraakt (en soms verdrietig) ben ik door het lot van de dorps- en zwerfkinderen, hun mooie vieze smoeltjes, hun donkere ogen, hun vragende blikken. Wat kan het lot en de toekomst van deze kinderen veranderen?


En toch...wil ik heel graag terug naar de verwonderingen van Azie, nabij het dak van de Wereld.



Het schrijven op de website heeft me goed gedaan, om alle indrukken te ordenen en waar mogelijk te relativeren.
Het schrijven heeft me blij gemaakt, om reacties vanuit thuis te lezen als ik op het punt stond met een ezel richting het vliegveld te vertrekken en een kamer te huren bij Jan en Edith in Kamerik.
Bedankt voor het meelezen en de leuke en lieve reacties!

Karin

  • 14 Oktober 2006 - 13:57

    Constant:

    Hoi Karin! Dit is een mooi slot van je reisverslagen. Ik kan me je heel dubbele gevoelens goed voorstellen. Je hebt nu tweemaal een cultuurshock meegemaakt, toen je in Azië aankwam en nu bij je terugkeer. Sterkte gewenst met het wennen. Of misschien moet ik je toewensen: wen maar niet helemaal! Blijf Azië in je meedragen. Veel groeten van Constant

  • 14 Oktober 2006 - 16:50

    Jasmijn:

    Lieve Karin, heerlijk om nog even terug te denken met je verhalen! Ik ga ze binnenkort nog eens uitgebreid lezen...
    Ben je al een beetje bijgekomen? Ik vind het maar flink afkicken hier in Nederland!
    Hoop gauw eens herinneringen met je op te halen bij een bak koffie ;)
    Veel liefs, Jasmijn

  • 14 Oktober 2006 - 17:56

    Bram & Gerja:

    Ha Ka'tje
    Hebben net even je site doorgelezen. Komt ons bekend voor. Net of we het zelf ook beleeft hebben. (geintje) Inmiddels hebben we de rugzakken uitgepakt en zijn een beetje aan het wennen aan het Hollandse leven. Dit alles onder het beluisteren van de CD met mantra's die we in Kathmandu hebben gekocht. Het laten inwerken van alle, door jou beschreven, indrukken zal nog wel even duren. Hopen snel wat van je te horen, om nog eens lekker bij te praten over deze onvergetelijke reis.Liefs,Bram en Gerja

  • 14 Oktober 2006 - 22:13

    Suzanne En Bianca:

    fijn dat de reis je zo goed is bevallen......ga eerst maar eens bijkomen en uitrusten en dan gaan we gauw bijkletsen.

    Lijkt ons best een cultuurshock; kom je terug uit India/Nepal en dan doe je de tv aan en zie je minister president Balkenende praten over het evt. verdwijnen van Lingo en de daarop volgende kamervragen........

    Je hebt nog een hoop te verwerken!!!!!!

    spreek je gauw!!!

    liefs Suzanne en Bianc

  • 15 Oktober 2006 - 08:15

    Maris:

    Hej Karin, geweldig dat je het zo leuk hebt gehad. Ik spreeeeeeek je snel! Groetsels

  • 16 Oktober 2006 - 10:43

    Renalt & Rachel:

    Lieve Karin,

    Het zit erop en je bent al weer 2 dagen thuis... Fijn om te lezen dat je het mooi hebt gevonden en zelfs nog terug zou willen... Toch ook anderzijds veel droevige dingen gezien, die indruk hebben gemaakt... We hopen dat je het gevoel van vakantie nog ff vast kan houden... Ik heb je nog niet kunnen bereiken, maar we spreken elkaar snel!

    Liefs en dikke XXX
    R & R

  • 16 Oktober 2006 - 17:30

    Henk En Truus:

    Hoi Karin, Grweldig om te lezen wat je allemaal hebt gezien. Ik begrijp dat dit zeker voor herha-
    ling vatbaar is. Je bent gelukkig weer heelhuids terug van "het india ge-doe" {grapje, snapt bijna niemand}, en we zien je gauw op 1 november. Rust lekker uit en laat alles bezinken.liefs Truus/Henk

  • 22 Oktober 2006 - 18:10

    Peterson20@zonnet.nl:

    Leuk man, je hebt een leuke wijze van schrijven to the point, met een gezonde vleug zelfspot en humor.
    jolien

  • 30 Oktober 2006 - 18:55

    Willeke:

    Hé collega!
    Superleuk om te lezen en de foto's te bekijken. Al zit ik nog niet zo in de vakantiestemming, nu begint het behoorlijk te kriebelen! Nog 2 weekjes... en dan hoop ik net zoveel te kunnen gaan genieten! En India laat ik nog hoog op mijn lijstje staan!
    Willeke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Utrecht

India & Nepal, Mijn eerste reis

India & Nepal

Recente Reisverslagen:

16 November 2006

Namaste Namaste Namaste

22 Oktober 2006

Fotoboek

14 Oktober 2006

Het dak van de wereld

11 Oktober 2006

Kathmandu, stad van de 1001 Tempels

09 Oktober 2006

Op weg naar Kathmandu
Karin en Ben

Een pad ontstaat door erover te lopen...

Actief sinds 13 Aug. 2006
Verslag gelezen: 311
Totaal aantal bezoekers 146700

Voorgaande reizen:

26 Juli 2019 - 15 Augustus 2019

Van kust naar kust USA

27 September 2018 - 18 Oktober 2018

Japan

13 Januari 2018 - 07 Maart 2018

India 2018

26 Mei 2017 - 10 Juni 2017

Burkina Faso

11 December 2016 - 14 Januari 2017

Midden Amerika

24 September 2016 - 05 Oktober 2016

Georgië

02 Mei 2016 - 02 Mei 2016

Hoofdstedentrip naar Vilnius en Riga

27 September 2015 - 30 Oktober 2015

Indonesië - Sulawesi

13 Mei 2015 - 23 Mei 2015

Macedonie

03 Januari 2015 - 10 Januari 2015

Kaap Verdie

05 September 2014 - 08 September 2014

Stedentrip Berlijn

19 Juli 2014 - 09 Augustus 2014

Sri Lanka

02 Augustus 2013 - 22 Augustus 2013

ZuidOost Europa, de Orient Express

25 April 2013 - 03 Mei 2013

Portugal 2013

28 December 2012 - 05 Januari 2013

Gambia

31 Maart 2012 - 29 April 2012

Filipijnen

21 Oktober 2011 - 29 Oktober 2011

Marokko

03 April 2011 - 15 Juli 2011

Van Bangkok naar St Petersburg

22 Mei 2010 - 29 Mei 2010

Sofia

11 December 2009 - 16 Januari 2010

Birma/Burma/Myanmar

28 Mei 2009 - 08 Juni 2009

Istanbul

19 December 2008 - 13 Januari 2009

India & Bangladesh

24 Oktober 2007 - 20 November 2007

Laos & Cambodja

18 September 2006 - 15 Oktober 2006

India & Nepal, Mijn eerste reis

Landen bezocht: