Boeddhistisch Oranje en Natuurlijk Groen... - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Karin en Ben . - WaarBenJij.nu Boeddhistisch Oranje en Natuurlijk Groen... - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Karin en Ben . - WaarBenJij.nu

Boeddhistisch Oranje en Natuurlijk Groen...

Door: Karin Luidens

Blijf op de hoogte en volg Karin en Ben

01 November 2007 | Laos, Vientiane

Dag allemaal,

Hier weer een bericht van K@ Dessing (thanx voor de nieuwe bijnaam Bianca :) )

Heel erg fijn om de reacties zo terug te lezen.
@ janne en Esther; ow, jullie zouden het hier volgens mij helemaal fijn vinden! goed sparen hoor ;)
@ Henk: volgens mij ben je jarig (geweest) toch? gefeliciteerd!!!! :D
@ Maris; nou weet je dat zou me bij nader inzien best wat geleken hebben. Kom maar eens op met je studiemateriaal... Volgende reisidee is om Neef olaf te bezoeken in Sri Lanka in 2008 (Afrika verhaal is van de baan). Maar goed, niets is is wisselvalliger dan K@.
@ Cees: Ik vraag me ook af wrom ik gestopt ben met mijn weblog en sterker nog, wrom ik 'm met 1 druk op de knop heb gedeleted... Maar ach, wie weet start ik dan wel weer eens een keer, maar dan wel weer onder een pseudoniempje natuurlijk. ;)
@ Rick, Nou het leven is soms inderdad lijden...Nog steeds treurig om onze Jan? Ga maar snel weer naar het Texeler Wad en wie weet kom je nog een flinke vleug Wolkers tegen...?
@ Lin, Ben benieuwd.... nice dat uiterlijke datum vast staat. Hoe ga je dat fixen met de wintersport die gepland staat?
@ Ger... ach...ik hou t wel bij mijn weblog ;)
@ Jolanda en Lin, jaha ik blijf tekens van leven afgeven :)
@ Jan 2; natuurlijk val je in dezelfde categorie als Ingrid en ik (niets aan op te merken).
Zie ik nog wel eens een fiets? Ik zoek er nog wel 1. Die van Ing is gisteren gejat!!!
@ Rachel; brainfreeze.... ach weer es heel wat anders dan een brain wave ;)
@ paulien, You're back women! Hoe heb je het gehad? en hows life nu?


Goed en dan nu het volgende verslagje.
Gisteren was een gedenkwaardige dag. Allereerst omdat we fietsen hadden gehuurd, die van Ing later gejat is.Dat verwacht je overal in NL en niet hier (gezien de lullige slotjes die ze erbij hebben geleverd).
Maar het meest bijzondere vond ik gisteren de kennismaking met Saiphone.
Saiphone woont bij tempel Manorom in Luang Prabang en is een jongen van 15 jaar oud en sprak ons in heel erg goed engels aan. We hebben ruim een uur met hem staan kletsen over van alles en nog wat en uiteindelijk heeft hij ons uitgenodigd om het gebed van 17.30 mee te maken in de tempel. Saiphone heeft ons Laotiaanse namen gegeven. De mijne is vrij vertaald naar Engels Moonlight.
Saiphone wil graag met ons emailen en mailen wanneer het in Lao volle maan is, als ik dat dan doe in nederland. Hij hoopt dat ik aan Laos en aan mijn Laotiaanse naam denk als ik de maan zie... Erg lief en bijzonder. Ing heeft de naam vallende ster gekregen. Zijn Laotiaanse naam is iets in de trant van happy Sky. Hij vroeg ons ook hem een engelse naam te geven; we hebben hem Pearl genoemd (erg sweet he :) )...Een enorm leuk jong!

Door het gesprek met Saiphone is het me duidelijk geworden dat je pas vanaf je 18e of 20e monnik kan worden. Tot die tijd zijn ze leerling en worden ze Novice genoemd. De jongens die we dus in gewaden op straat hebben zien lopen en die ik onterecht Monk of Monnik heb genoemd zijn dit dus nog niet. Ze kunnen kiezen of ze het later willen worden. Saiphone geeft nu ook dramalessen op school, maar ik verwacht niet dat hij door zal gaan voor Monk. Zijn ogen begonnen te stralen toen ik hem vroeg of hij ooit een vriendin zou willen en zou willen trouwen. Dit laatste is in laos geen probleem, ook niet in die volgorde en als tussenstap samenwonen. Ik vergelijk het onderwijs bij de tempel maar een beetje met de oude kostscholen bij ons, waar mensen les kregen van de Nonnen. Ik denk ook dat het een goede keuze is, om kinderen naar deze vorm van belijdenis en onderwijs te sturen, aangezien ouders dit niets kost en je je kinderen hiermee toch een gedegen kans geeft voor de toekomst.

Om ca 17.00 waren we gisteren weer bij de tempel. Hij kwam al snel naar ons toe en heeft ons een plekje achterin de tempel gegeven. Ondertussen zijn de Monniken en de Novices al gestart met hun gebeden. Erg bijzonder om bij te wonen. Ze zitten op hun knieen (voeten mogen niet richting Boeddha) en het monotone geluid dat deze (jonge)mannen produceren straalt een soort rust uit. Maar niet alle Novice zijn rustig. Er wordt (stiekem) huiswerk uitgewisseld, ze smoezen en hier en daar wordt er gestoeid. Toppunt was een mobieltje dat af ging :)
Saiphone heeft voor ons afbeeldingen meegenomen van gebedshoudingen en een boekje met de betekenissen van Boeddha bij elke dag van de week dat we in mogen zien.
Hij is dolblij dat hij onze verjaardagen weet, want hij wil ons op die dag dan ook gaan mailen. We hebben wat foto's gemaakt, ook van zijn broer en deze terug laten zien op de digitale camera. Volgens mij ziet Saiphone zichzelf nooit in de spiegel, hij was verwonderd over hoe hij eruit zag en mompelde; "wow, I look handsome!" Oprecht ontroerend...
Hij knoopt bij ons als aandenken een oranje en geel gevlochten touwtje om onze arm en we nemen afscheid van deze bijzondere jongen! Ik ga zeker met hem mailen, erg leuk om dan nog meer over zijn leven te weten te komen, het leven bij zo'n temple en de keuzes die hij gaat maken...

Net als Nepalezen hebben Laotianen moeite met uitspreken van bepaalde klanken uit de Engelse taal, wat ze soms lastiger verstaanbaar maakt. Het helpt als je ze vraagt het woord op te schrijven. Ze zijn erg leergierig en vragen ook feedback op hun uitspraak, erg leuk...

Vandaag zijn we met de bus vanuit Luang Prabang naar Vientiane gegaan (alwaar we nu ff een internetcafe hebben gevonden). het was een bijzondere rit...
Wat is Laos toch mooi! Wat is Laos toch onvoorstelbaar groen!
Laos is ook bochtig en binnen 1 uur werden er zakjes uitgedeeld. Ing en ik nog wat schaapachtig: is dat voor het afval en ineens aldaar de kotsgeluiden (jakkes!). Daar waren die zakjes dus voor. Gelukkig hadden we na 5 minuten al een tabletje ingenomen tegen wagenziekte toen we merkten dat eea zo achterin de bus toch wat hobbelig en erg bochtig was. Zelf nergens last van, maar toen mijn MP3speler na 1,5 uur leeg was waren de kotsgeluiden niet van de lucht (de lucht ontbrak gelukkig). 1 Laotiaan was echt heel erg ziek, zo sneu... ze zijn niet gewend om in gemobiliseerde voertuigen te zitten en worden echt heel erg beroerd. Nou waren daar de bergwegen ook naar hoor...Maar bergwegen en bochten resulteert in prachtige vergezichten en uitzichten. Het is hier bewolkt en regende vandaag vrijwel de hele dag, dus ook nog mooie wolken rondom de bergen en in de dalen!Gelukkig rijden de Laotiaanse chauffeurs erg verantwoord, zeker bij het afdalen toen de weg glad was van de regen werd er heel kalm gereden.

Opvallend is de kaalslag op sommige bergen. Verzoorzaakt door houtkap, platbranden van akkers, maar ook de boeren met een nomaden bestaan...erg zonde en ook zorgelijk om te zien. het is een soort patchwork af en toe van begroeide en kale stukken.

In de binnenlanden zie je weinig bevolking. Als ze er wonen, wonen ze aan de rivier, hun levensader.Ze hebben krottige huisjes met zachte dakbedekking (rijsthalmen of gras), 3mm gevlochten spaanplaatwandjes als muren, open riolen, scholen in schuurtjes, veel dieren met jonkies (kuikentjes, geitjes, biggetjes), afgewisseld door tankstations die de grond uitschieten.
Langs de weg, die bijna helemaal geasfalteerd was, hebben mensen hun huisjes gebouwd. ze kunnen er aan 1 kant in, de andere kant staat in de vallei of afgrond (woningen op palen).
De mensen in de bergen en in de kleine dorpjes kennen volgens mij geen beroepen zoals wij die kennen. Hun levenswerk is levenskunstenaar zijn. De kunst van je gezin en jezelf in leven houden (en als het kan ook nog de paar stuks vee zodat het later geslacht kan worden)... Eten zoeken aan de Mekong, eetbare dingen verzamelen in het oerwoud. Bijzondere kunst, schrijnende kunst. Kunst die mij af en toe diep raakt.
Wellicht komt het ook door de busreis. Een reis van ruim 9 uur geeft ruimte voor mijmeringen en overpeinzingen over over de Laotianen, jongens als Saiphone en mezelf...

We hebben bij aankomst in Vientiane ons gemakkelijk laten leiden door een Belgisch echtpaar met goede ervaringen met een Hostel hier in Vientiane, midden in het centrum. We slapen hier 1 nacht en waarschijnlijk reizen we morgenavond met de nachtbus naar Pakse in het Zuiden van Laos, zodat we daar 1 dag extra hebben en wellicht de vlakte van Bolaven nog kunnen bezichtigen, alvorens onze vlucht (we weten even niet uit ons hoofd welke dag) naar Siem Riep in Cambodja vliegen (we leven van dag tot dag :) )

Tot Laterzzz

Kuz

K@

  • 01 November 2007 - 14:01

    Marisje:

    Hej Moonlight ;)!
    Wat n geweldige naam! Jeetje zeg ik droom heerlijk weg bij deze verhalen, lijkt net alsof ik zelf ook daar ben. Kaa, volgens mij moet je er een boek over gaan schrijven, naast die antropologenmissie zit er ook een schrijfster in je! Enne ken je ene P. Reijnders, die schijnt volgens de post op 378 te wonen? Dus ligt hier een pakketje over geldzaken in de breedste zin des woords! En als je hem niet kent, gooi ik hem weer in de brievenbus van de TNT! Greatzzzzzzzzz

  • 01 November 2007 - 14:02

    Marisje:

    Ow enne geniet nog even van het mooie Laos voordat je in de ijzeren vogel stapt!

  • 01 November 2007 - 14:05

    K@:

    Ha Maris, Nice dat je geniet! ja die rijnders kan zo de papierbak in! heeft daar ooit gewoond ofzo en iets met geld gedaan (of te weinig gehad geen idee )...zonde van de bomen he ;)

    Kalm aan1

  • 01 November 2007 - 14:50

    Henk En Truus:

    Bedankt voor de felicitatie. Ik was inderdaad jarig de 31ste. Dat je daar aan gedacht hebt zeg naast al die indrukken en verhalen. We genieten ervan.
    Sneu van de fiets. Doe ingrid de groeten en goede vlucht naar cambodja.

  • 01 November 2007 - 15:03

    Bianca:

    Wow wat een mooie ervaring!
    Wel balen van de gestolen fiets...Aan de andere kant hebben jullie nu wel 1 dingetje kunnen ontdekken dat een beetje lijkt op Nederland...
    Goede vlucht!

  • 01 November 2007 - 19:38

    Linda:

    dag meis,

    wat een mooi verhaal weer, en bijzonder dat jullie dagelijks zulke speciale dingen meemaken. Wellicht dat het huis eerder wordt opgeleverd. zal wel toe zijn aan vakantie dan!
    alles op zn tijd!

    xx

  • 01 November 2007 - 21:18

    R & R:

    Jee, fiets weg... Balen hoor... Gelukkig is wagenziek jullie bespaart gebleven!
    Have fun op de volgende bestemming!!!

    Liefs Rachel

  • 02 November 2007 - 07:07

    Rein:

    Ik hoorde trouwens dat die pannenkoek wel gaar was, maar die kakkerlak erin was medium. KOTS
    Leuk he daaro....suc6

  • 02 November 2007 - 12:07

    Ger:

    ben benieuwd of Cambodja net zo mooi en indrukwekkend is als Laos!! Alvast een goede vlucht toegewenst!
    groetjes Gerda

  • 02 November 2007 - 20:51

    Paulien:

    Wouw, wat een bijzonder jongen!! en moonlight is wel prachtig... (geen weerwolf worden hé bij volle maan)

    ene arme laotianen die wagenziek worden..hopelijk hebben jullie met de nachtbus geen last van!

    Hier alles helemaal top,en vakantie was HEERLIJK!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Laos, Vientiane

Karin en Ben

Een pad ontstaat door erover te lopen...

Actief sinds 13 Aug. 2006
Verslag gelezen: 298
Totaal aantal bezoekers 146551

Voorgaande reizen:

26 Juli 2019 - 15 Augustus 2019

Van kust naar kust USA

27 September 2018 - 18 Oktober 2018

Japan

13 Januari 2018 - 07 Maart 2018

India 2018

26 Mei 2017 - 10 Juni 2017

Burkina Faso

11 December 2016 - 14 Januari 2017

Midden Amerika

24 September 2016 - 05 Oktober 2016

Georgië

02 Mei 2016 - 02 Mei 2016

Hoofdstedentrip naar Vilnius en Riga

27 September 2015 - 30 Oktober 2015

Indonesië - Sulawesi

13 Mei 2015 - 23 Mei 2015

Macedonie

03 Januari 2015 - 10 Januari 2015

Kaap Verdie

05 September 2014 - 08 September 2014

Stedentrip Berlijn

19 Juli 2014 - 09 Augustus 2014

Sri Lanka

02 Augustus 2013 - 22 Augustus 2013

ZuidOost Europa, de Orient Express

25 April 2013 - 03 Mei 2013

Portugal 2013

28 December 2012 - 05 Januari 2013

Gambia

31 Maart 2012 - 29 April 2012

Filipijnen

21 Oktober 2011 - 29 Oktober 2011

Marokko

03 April 2011 - 15 Juli 2011

Van Bangkok naar St Petersburg

22 Mei 2010 - 29 Mei 2010

Sofia

11 December 2009 - 16 Januari 2010

Birma/Burma/Myanmar

28 Mei 2009 - 08 Juni 2009

Istanbul

19 December 2008 - 13 Januari 2009

India & Bangladesh

24 Oktober 2007 - 20 November 2007

Laos & Cambodja

18 September 2006 - 15 Oktober 2006

India & Nepal, Mijn eerste reis

Landen bezocht: