Onderweg in het kloppende hart van Noord-India - Reisverslag uit Agra, India van Karin en Ben . - WaarBenJij.nu Onderweg in het kloppende hart van Noord-India - Reisverslag uit Agra, India van Karin en Ben . - WaarBenJij.nu

Onderweg in het kloppende hart van Noord-India

Door: Karin Luidens

Blijf op de hoogte en volg Karin en Ben

21 September 2006 | India, Agra

Shabash! (goed zo!)
Leuk om in te loggen in een internetcafe hier in Agra en dan die leuke en lieve reacties op mijn schrijven te lezen! Ga zo door jullie :D!
Ik had net voor iedereen een behoorlijke uitgebreide reactie, maar zoals ik in het reactieveld van het vorige berichtje schreef was er hier een foutmelding en sloot het scherm af! Helaas ligt het stekkertje om foto’s up te loaden nog in Nederland, maar ik heb er al veel! Zoveel zelfs dat ik echt moet deleten, anders komt er in Nepal niets meer op de foto.

@ Joost en Foekje- De woorden uit jullie reactie zoemen (naast al het getuter en andere straatherrie) door mijn hoofd. Ik denk inderdaad dat India niet te begrijpen cq te bevatten is. Tegelijkertijd maakt dat het ook zo mooi!

Het leuke is wel dat er elk uur weer een vraag beantwoord wordt.
Tegelijkertijd roept elk antwoord ook weer 5 nieuwe vragen op, dus t koppie komt niet stil te staan. Gelukkig 's nachts wel. Ik slaap tot nu toe goed en af en toe lekker rust (zoals nu) nemen werkt ook fijn. Ik ben nog niet gegrepen door bacterien die het maag/darmkanaal van streek brengen. Echter merk je wel hoe vies het overal is. Een opengekrabde muggenbult op mijn enkel is een fikse ontsteking aan het worden, nogal pijnlijk met lopen. Gelukkig antibioticagaasje bij me, dus zal wel weer spoedig genezen. En anders moet ik 1 van de velen Goden uit het Hindoepanteon maar aanroepen. Echter zijn het er verwarrend veel en ik ben er nog niet achter wie waar voor staat. Krishna, Ganesha, Vishnu, Shiva etc, overal kom je ze tegen.In de TukTuk hebben de berijders ze op het dashbord, in de Riskha’s, kantoortjes, winkels. Als je om je heen kijkt, vind je overal wel altaartjes. Daarnaast zijn er nog de waanzinnig mooie tempels, die het Hindoeisme rijk is. We hebben van de week (dinsdag?) een hindoeceremonie bijgewoond, net na zonsondergang. Mooi om mee te maken. Maar zelfs midden op rotondes hoor je ineens belletjes en als je beter kijkt zie je klein ingerichte tempeltjes met daarin gelovigen. Als ze een tempel betreden trekken ze aan de bel. Het Hindoeisme is echt een manier van leven, dat in alle porien van het land lijkt te zitten. Op het kastenstelsel na is het indrukwekkend mooi om te zien hoe mensen hun geloof belijden.

Een gesprekje met Luv, de Indische Gids leerde me dat er in India zijn al veel sociale hervormers zijn geweest, die vanuit eigen idealen hebben geprobeerd ook het kastenstelsel te hervormen. Zo heten de ‘onaanraakbaren’ bij wet niet meer zo, maar heten ze ‘kinderen van God’ echter heeft dit weinig tot niets aan hun positie veranderd. De lagere Kasten betalen veelal geen belasting, omdat ze niet boven een inkomen van 10.000 RS per maand uit komen. Vanaf dat bedrag ga je 10-15% inkomensbelasting betalen, en is er net als in NL een trapsgewijs systeem. Verkiezingen zijn er elke 5 jaar, en het land wordt per deelstaat aangestuurd (meer invloed dus dan bij onze provincie). Het parlement (mooi gebouw trouwens, staat bv voor Rajastan in Jaipur) bepaalt wat er met het geld gebeurd.

Er worden veel wegen aangelegd, snelwegen. Echter gaat dit door het gebrek goed materieel aan erg traag, terwijl de gemotoriseerde mobiliteit steeds maar toeneemt. Bijzonder om te zien hoe vrouwen actief meewerken in de bouw van nieuwe viaducten, en in hun Sari’s ‘hijskranen’ bedienen.

De weg van Jaipur naar Agra, gisteren was erg slecht en nog gevaarlijker. Een 2 baans snelweg, met daarop al het eerder genoemde verkeer (van olifant tot bussen met mensen op het dak) waar men als kamikazen inhaal manoeuvres uitvoert en vrachtwagens en bussen op de verkeerde baan, je recht tegemoet rijden en echt op centimeters (minder dan een halve seconde) net op tijd weer terug sturen naar hun eigen baan. Waarbij er door de partij die wel op de goede weghelft is, altijd geremd moet worden. Fietsers worden (met kinderen) van de weg gereden, evenals riksjas en voetgangers. Het is een soort ‘12 steden en 13 ongelukken’, vlak voordat het cruciale ongeluk plaats zal vinden, maar dan zonder spannend muziekje (of had ik dat al ergens getikt?).
Onze buschauffeur is een Sikh, rijdt goed en ik hoop en duim maar dat hij voldoende bidden zal en in zijn dagelijkse gebed (zoals een goede Sikh betaamt) geluk en welzijn aan de hele mensheid toewenst (lees vooral onze bus ;-) )
Daarnaast zijn de wegen zo slecht dat we gemiddeld 35 km per uur hebben afgelegd op de Natinonal Highway. Dit heeft geresulteert in een lange bustocht (ook door de tussenstops) van Jaipur naar Agra.

Onderweg hebben we een stop gemaakt in het Keoladeo Ghana National Park (vogelreservaat), alwaar we met een Riksha een rondleiding hebben gehad. Niet heel veel vogels en dieren gezien, wel wat verschillende dieren, zoals grote leguanen, een grote slangenarend, Kraanvogels, Marabu, de aapjes & eekhoorns (maar daarvoor hoef je niet naar een park), schildpadjes.

Vandaar uit zijn we naar Fatehpur Sikri gereden. Daar lag weer (eens) een fort, ditmaal gebouwd door een Mogol (ander woord voor Maharadja of Koning, komt omdat we nu in de provincie Uttar Pradesh zijn) die 3 vrouwen had met ieder een verschillende geloofsovertuiging. Vanuit dit perspectief zijn de verschillende relegies in de bouwstijlen verwerkt. De moskee die er was, was indrukwekkend mooi!.
Gisteren aan het begin van de avond, helemaal gaar van de busreis in Agra aangekomen. De accomodaties waar we steeds verblijven zijn prima.

Vanmorgen vroeg opgestaan 5.00 uur en om 5.35 zaten Janne en ik al in de TukTuk, op naar de Taj Mahal bij zonsopkomst. Prachtig gebouw met een heerlijke onthaastende sfeer, weelderige rust. Geen bijzondere verkleuringen op het marmer waargenomen, maar wat een bouwwerk, wat een vakmanschap. Om de hele geschiedenis uit de doeken te doen gaat me voor nu even wat ver (google heeft de tijd er wel voor ;-) ).

In ieder geval hebben we een hotelletje gevonden op aanraden van de gids om een ontbijt te nuttigen met zicht op de Taj. Indiers zijn erg gericht zijn op het verkopen van hun waren en het verdienen van geld, zo laten ze ook veel kansen liggen. Op het dakterras van het hotel heb je prima uitzicht over de stad, omdat we het vroegen werd er op het dak een tafel gezet, met stoeltjes en een ontbijtbuffet geserveerd. Dat hier vette handel in zit, in een stad als Agra dat behoorlijk toeristisch is (voor Indische maatstaven), lijkt niet door te dringen. Heel bijzonder. Na het ontbijt Fort Agra bezocht, en genoeten van de rust en het mooie uitzicht.

Voor de rest vandaag, behalve een hapje eten en wat internetten en relaxen geen plannen. Net nog met Janne (politie-agent) naar de Police school geweest. Hilarisch, bleken er allemaal kleine kindjes op school te zitten en bleek dit geen politieschool te zijn :D Wel leuke foto’s van de kindjes gemaakt. De Indiers zijn nog niet gewend aan onze digitale camara’s, gelijk een foto terug zien, hoe mooi kan techniek zijn!? Ze vragen zelfs of ze op je foto mogen J

Ik kijk naar buiten, en zie door t raam van het cybercafe een Pink (zo heet een puberkoe toch?) tussen het afval scharrelen. De straten zijn hier vele malen schoner dan in de andere steden tot nu toe, wel een prettig aangezicht. Als alle mensen die de hele dag ‘niets’ zitten te doen langs de weg, eens zouden gaan opruimen in India, dan zou het land er in de straten zo anders uitzien...Joost had het me al eens gezegd; in india staan geen prullenbakken... t klopt....maar vandaag heb ik er bij de Taj 2 gevonden! Hulde aan de prullenbak ;) Nu net komen er nog 2 nederlandse meiden binnen uit het reisgezelschap. Ze hebben een stalker ;-) een TukTukschauffeur... niet van je af te slaan soms.
Vanmorgen na het ontbijt staan de Riksja Rijders gewoon op je te wachten, terwijl ze niet eens zeker weten of je wel weer met ze mee wil gaan. Nee dus...te ver voor de Riskja, dus met de TukTuk verder (en ook die doen er alles voor om de terugrit te mogen doen). Maar goed, nu begin ik weer uit te weiden.....Ik ga douchen en me klaarmaken voor het avondeten! Morgen gaan we naar Orcha.

Ik kijk uit naar de reacties! :)

Liefs

K.

  • 21 September 2006 - 10:24

    Lluidens@hotmail.com:

    Wat heerlijk om al je belevenissen te lezen. Knap dat je elke keer zo'n lang stuk op papier krijgt tussen al je belevenissen door. In je huis alles goed!
    Ik geniet ervan.
    liefs Lin

  • 21 September 2006 - 10:58

    Edith:

    Hoi, Hoi,
    Wat een belevenissen weer en dan te bedenken dat je nog een hele tijd hebt!

  • 21 September 2006 - 11:31

    Jan:

    Lieve Karin,
    Om 5 uur in de ochtend al op pad ?? Dan moet dit land je inderdaad wel erg aanspreken ! Fijn dat alles zo goed gaat en dat je (nogmaals) zulke mooie artikelen schrijft. Groetjes, ook aan Janne. Jan

  • 21 September 2006 - 19:20

    Debsu:

    Heeej Ka,

    Met mijn schilderhandjes lees ik je verhalen en geniet er van! Wat een fantastische ervaring al tot nu toe. Ongelofelijk in nog geen week tijd. Geniet er van en ik blijf je volgen!

    Liefs debsu

  • 22 September 2006 - 06:34

    Marjo:

    Heerlijk je verhalen te lezen.Fijn dat je het zo naar je zin hebt.
    Ik kijk uit naar je volgende belevenissen.
    groetjes,

  • 22 September 2006 - 18:04

    Bianca:

    Wat handig dat je steeds weer een internet café in kunt om ons te laten weten hoe geweldig het daar is :-)Erg leuk om te lezen allemaal...

  • 22 September 2006 - 18:43

    Marissss:

    Hej collega! Geweldig om alles te lezen, kan het bijna niet bijbenen vanuit hier! Heerlijk die verhalen, doet bij mij de reiskriebels weer laten borrelen! Nog ff en dan mag ik ook, maar dat is in novemberrrrrrr. Ja ik ga ook maar weer eens richting den verre denk ik. Nog niets geboekt ofzo, dacht eerst aan Thailand maar ook daar is nu wat aant spelen, acht wellicht waait de wind wel wat over, you never know! Ik blijf je volgen! Thanx alvast voor de leuke belevenissen! De Groetsels van Marisssss

  • 22 September 2006 - 19:18

    Joost:

    Waar denk je dat ze die twee prullebakken legen?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Agra

India & Nepal, Mijn eerste reis

India & Nepal

Recente Reisverslagen:

16 November 2006

Namaste Namaste Namaste

22 Oktober 2006

Fotoboek

14 Oktober 2006

Het dak van de wereld

11 Oktober 2006

Kathmandu, stad van de 1001 Tempels

09 Oktober 2006

Op weg naar Kathmandu
Karin en Ben

Een pad ontstaat door erover te lopen...

Actief sinds 13 Aug. 2006
Verslag gelezen: 314
Totaal aantal bezoekers 146329

Voorgaande reizen:

26 Juli 2019 - 15 Augustus 2019

Van kust naar kust USA

27 September 2018 - 18 Oktober 2018

Japan

13 Januari 2018 - 07 Maart 2018

India 2018

26 Mei 2017 - 10 Juni 2017

Burkina Faso

11 December 2016 - 14 Januari 2017

Midden Amerika

24 September 2016 - 05 Oktober 2016

Georgië

02 Mei 2016 - 02 Mei 2016

Hoofdstedentrip naar Vilnius en Riga

27 September 2015 - 30 Oktober 2015

Indonesië - Sulawesi

13 Mei 2015 - 23 Mei 2015

Macedonie

03 Januari 2015 - 10 Januari 2015

Kaap Verdie

05 September 2014 - 08 September 2014

Stedentrip Berlijn

19 Juli 2014 - 09 Augustus 2014

Sri Lanka

02 Augustus 2013 - 22 Augustus 2013

ZuidOost Europa, de Orient Express

25 April 2013 - 03 Mei 2013

Portugal 2013

28 December 2012 - 05 Januari 2013

Gambia

31 Maart 2012 - 29 April 2012

Filipijnen

21 Oktober 2011 - 29 Oktober 2011

Marokko

03 April 2011 - 15 Juli 2011

Van Bangkok naar St Petersburg

22 Mei 2010 - 29 Mei 2010

Sofia

11 December 2009 - 16 Januari 2010

Birma/Burma/Myanmar

28 Mei 2009 - 08 Juni 2009

Istanbul

19 December 2008 - 13 Januari 2009

India & Bangladesh

24 Oktober 2007 - 20 November 2007

Laos & Cambodja

18 September 2006 - 15 Oktober 2006

India & Nepal, Mijn eerste reis

Landen bezocht: