India leeft haar eigen leven... - Reisverslag uit Jaipur, India van Karin en Ben . - WaarBenJij.nu India leeft haar eigen leven... - Reisverslag uit Jaipur, India van Karin en Ben . - WaarBenJij.nu

India leeft haar eigen leven...

Door: Karin Luidens

Blijf op de hoogte en volg Karin en Ben

19 September 2006 | India, Jaipur

Namaste en happy prinsjesdag,

Vanmorgen begon er om al een excursie naar het Amberfort hier in Jaipur. De koninklijke familie heeft hier in het verleden gewoond. Nu woont de Maharadja gewoon in het centrum, in een wat minder gewoon optrekje.

Het laatste stuk ernaar toe kon per olifant of per jeep. Toch maar voor de olifant gekozen, aangezien de hele groep dat deed. Die beesten zijn afgericht en als ze niet luisteren krijgen ze een pijnprikkel (heel sneu, ik hoop dat de Rolo reclame van vroeger er zo ongeveer een einde aan kan maken).
Goed, een tripje op een olifant is een ervaring op zich, zijdelings op de rug van dat beest geparkeerd en zo rustig als de olifant ook loopt, zo wiebelig is het, net of je op een (te) klein bootje op volle zee zit.

Ondertussen lopen er Indiers mee die hun koopwaren aan je proberen te slijten en een Nee horen en verstaan ze niet (zou hier de term Oost Indisch Doof vandaan komen?). Ze blijven maar doorgaan, super irritant. Inmiddels raak ik geoefend in een blik dat ze me met rust moeten laten en dat scheelt een stuk.
De prijzen waarmee ze beginnen liggen erg hoog (niet voor Nederlandse begrippen). Vandaag heb ik iets gekocht waar 800 roepis voor gevraagd werd, en voor 225 heb ik het gekocht. Onderhandelen dus.
Toch roept ook dat veel vragen op; voor dat geld kunnen ze toch geen handwerk maken? Ja wel dus. Kunnen ze er van rondkomen? Misschien ook wel? Of misschien niet en resulteert dat in de bedelende kinderen met ook weer blote kindjes op de arm (die ook geen nee accepteren of lijken te verstaan?).

Gisterenavond zijn we met de fietsriksja van het restaurant teruggegaan naar het hotel. Dunne mannetjes trappen Westerlingen voort. De kracht halen ze uit het staan op de pedalen en dan hun gewicht te verplaatsen van de ene naar de andere pedaal. Een half uur voor 20 roepies (34 cent). Zowel de tour als de prijs is een hele ervaring. Riksjas rijden zonder spiegels door het chaotisch verkeer, kruisen zonder te kijken 4 'banen' over om af te slaan en negeren al het gemotoriseerde verkeer, wat fors in de rem moet en aan het claxonneren gaat en tot op centimeters van de Riksja erachter blijft rijden. Volgens mij ervaar ik de A2 tussen Utrecht en Amsterdam bij thuiskomst als een Oase van rust.
Dan die 34 cent... Daar valt toch niet van te leven? Mijn chauffeur vertelde dat hij 3 kinderen heeft. Ze willen wel meer vragen, maar dan zijn ze hun klanten kwijt aan de veel snellere TukTuks (waar je ook moet onderhandelen). TukTuks kunnen veel meer ritjes per uur doen, doen er korter over en daarnaast verbuikt het minder lichamelijke energie. Voor beide chauffeurs geldt dat het super maar dan ook superongezond werk is, in die dampen en uitlaatgassen.

Ik ben van veel dingen onder de indruk en verwonder me over nog meer dingen.
Opvallend is natuurlijk het kaste systeem. 82% van de Indiers is Hindoe.
Ik vind het onbegrijpelijk dat men daar niet tegen in opstand komt. Ghandi heeft het geprobeerd te doorbreken, maar nu? Je ziet aan alles het verschil in de kaste. Kleding, bouw, functies, werkzaamheden. Hoe kan het toch dat als je geboren bent, je gedoemd bent tot bedelaar, of tot nederige arbeider? Terwijl je misschien een kop vol hersens hebt, met onderwijs en kansen jezelf kan ontwikkelen...
De mensen van de lagere/laagste Kaste slepen de backpacks van ons touristen. 2 stuks per keer, bijna hun eigen lichaamsgewicht. Ik kan er niet aan wennen. Ze staan te wachten in de Hotellobby's, worden gecommandeerd door mannen uit hogere Kaste en kunnen de klusjes doen. Ze lijken er geen plezier in te hebben, uit de gebogen lichaamshouding maak ik op dat ze het zwaar hebben. Ze zien er niet gelukkig en energiek uit.

Kinderen krijgen hier wel onderwijs. Of alle kinderen onderwijs krijgen vraag ik me af. De eerste 5 jaar is gratis. Daarna moeten jongens betalen, meisjes niet, dit om te stimuleren dat meisjes zich ook ontwikkelen. Dat laatste had ik niet zo zeer verwacht, maar is goede zaak (of ze later niet meer op t platteland hoeven te werken vraag ik me af). Of er eigenlijk een controle op is of mensen wel naar school gaan? Ik zou het niet weten. Ik vraag me af of er wel zoiets is als een geboorteregister. De volgende vraag die eruit voortkomt is; hoe wordt dit land in godsnaam bestuurd? Er is een belastingsysteem van 10% in restauarnt sin ieder geval. Of die alleen voor Tourist is en niet voor Locals, ik weet het niet. Wie bestuurt de steden? Hoe worden ze bestuurd? 1 ding weet ik zeker, een welstandscommissie hebben ze hier niet (een dakapelletje zou hier geen probleem zijn, Suus en Bianca)Wegenbelasting kennen ze wel dmv Tolwegen. Dit zijn geen Tolwegen zoals in Frankrijk. Gemiddelde snelheid is 40-50 km per uur denk ik, omdat je regelmatig in de remmen moet voor koeien, of kamelen die er met een kar oplopen of omdat je een dorpje nadert.

De man/vrouw verhouding is me ook nog niet duidelijk. Er zit misschien een groot verschil tussen platteland en stad. Vrouwen werken op het land, meer dan mannen zie je ze daar. De mannen zitten bijelkaar, hangen voor hun huisjes, werken in de winkeltjes of helpen elkaar bij het repareren van iets.

Verwonderlijk is ook dat 1,5 uur rijden van New Delhi Westerse kantoren complexen staan! Papendorp in Leidsche Rijn of de Coolsingel in Rdam zijn er niets bij! Gebouwen met spiegelende ruiten, gewaagde westerse architectuur en aan de rand van de kantoortuin beginnen de sloppenwijken, waar mensen onder golfplaten dakjes wonen....Een onvoorstelbaar contrast.
In deze gebouwen zitten Call Centers gevestigd. Het schijnt dat er ook een Nederlands IT Bedrijf zich heeft gevestigd, maar het zijn voornamelijk Amerikaanse bedrijven in die gebouwen. Indiers worden in dienst genomen, draaien nachtdiensten om mensen aan de andere kant van de wereld te bellen om telefonisch Amerikaanse (in India geproduceerde) producten te verkopen...

Goed.... genoeg om te overdenken dus en te lezen over het land op zoek naar de antwoorden. Ik heb het nog steeds naar me zin :). Na de excursie van vanmorgen zijn we in het centrum van de stad naar het roze paleis geweest, daar is een museum gevestigd. Van daaruit zijn we naar een straat gegaan, (met z'n 6en in een TukTuk, erg komisch wat de Indiers kunnen kunnen wij dus ook ;)) waar veel restaurantjes zijn. Na de lunch ben ik alleen met een riksja naar het hotel gegaan, even wat rust. Het is ruim 40 graden en de hele tijd mensen om mee heen was ik ff zat, dus ben even lekker aan het bijkomen en nu ff stukje aan het tikken en ga zo toch ff Nu.nl kijken. En dan met de TukTuk naar een tempel aan de andere kant van Jaipur, waar ik heb afgesproken met wat mensen om een ceremonie bij te gaan wonen.

Morgen gaan we met de bus naar Agra, een wat langere busrit, maar de Taj Mahal maakt alles waarschijnlijk goed.

Ben benieuwd welke plannen t kabinet in petto heeft en of we in het kader van de verkiezingen en het stimuleren van de economie volgend jaar allemaal een vakantie kado krijgen! (ps wil iemand een krantje van morgen en overmorgen voor me bewaren?)

X

K

  • 19 September 2006 - 11:49

    Paulien:

    dag collega-tje,
    zelfs op vakantie bezich met t NL kabinet!! terwijl je zo te lezen genoeg stof hebt om over na te denken.

    Je verhalen zijn super en tis erg leuk om hier vandaan mee te genieten.

    veel plezier tijdens de ceremonie van vanmiddag.

    x paulien x

  • 19 September 2006 - 13:07

    Alies:

    lief Kaatje, ik hou t NRC voor je vast. Blij dat alles totnutoe naar wens is. E vond je mail deze week . . . Assessment gisteren was stuitend en nieuwe werkplek = op sociale werkplaats, afschuwelijk (heb nog steeds buikpijn van ellende). GENIET en vooral niet met mate! X, A

  • 19 September 2006 - 18:49

    Joost:

    He Ka,mn eerdere berichtje is niet doorgekomen geloof ik..

    een tip;probeer india niet te begrijpen,dat kost je je verstand :)

    goeie tijd nog!

  • 19 September 2006 - 19:37

    Foekje:

    Ha Ka,
    Zoals Joost ook al schrijft: GENIET en probeer niet alles te snapen GENIET...
    GENIET dat je wel in India je geld uitgeeft en niet ergens anders
    GENIET van zomaar iets kopen, geen idee wat je met dat souveniertje moet, maar gewoon om dat iemand dan van jouw geld kan leven
    GENIET van de onwijs bijzonder cultuur van India, ik ben dat sinds India niet meer tegen gekomen...
    KORTOM GENIET!!!!

  • 20 September 2006 - 06:40

    Suzanne:

    Heej Ka,
    het is idd een cultuurshock om dit allemaal te ervaren. Maar ik ben blij dat je ook erg geniet. Je doet in ieder geval heel veel ervaringen op en misschien dat je over een week zelfs niet meer geïnteresseerd bent in de nederlandse politiek. Want daar veranderd natuurlijk toch niet zoveel.......alles is zoals te verwachten was. Dus gisteren geen schokkende dingen in de troonrede, of het moet de goudkleurige jurk met bijpassende hoed van de Queen zijn geweest!!!
    leuk om steeds je ervaringen mee te lezen.....ben al benieuwd naar je volgende update

  • 20 September 2006 - 09:36

    Renalt & Rachel:

    Hey Karin...

    Jeetje, je hebt veel te vertellen (hoop maar dat je super snel kan tikken, want ik doe uren over zo'n lapje tekst)

    Wat een leuke ervaringen heb je weer opgedaan... Op een olifant geweest, in een fietsriksja dwars door de stad, dapper hoor. Hoewel het inderdaad mooie ervaringen zijn, lijkt me idd toch ook moeilijk om te zien dat een olifant pijnscheuten krijgt en dat de mensen die de backpacks sjouwen het zwaar hebben en dat naast een miljoenenpand, de sloppenwijken liggen... Wat een contrast. Jeetje... Maaaaaaarrrr wat een mooie ervaringen...

    Watleuk dat je het er naar je zin hebt.Geniet ervan!!! Zijn benieuwd naar je volgende ervaringen...

    Liefs R & R

  • 20 September 2006 - 10:35

    Annet Hanegraaf:

    Hoi,die Karin

    Leuk om te lezen wat je doet en wat je bezig houdt. Lijkt me overigens ook boeiend om al de foto's straks te zien. Lukt het met je supermooie digitale of luister je meer naar de muziek. Geniet vooral en laat die hoedenparade met alles erom heen in Nederland maar even los.

    Groetjes, Annet.

  • 20 September 2006 - 15:53

    Jan2:

    Hoi Karin, wat een fantastische reis zeg! Geniet met volle teugen ondanks alle onrecht die je ontmoet en zo raak beschrijft. Er stroomt nog heel wat water door de Ganges voor het kastensysteem ook in de praktijk is afgedaan en voordat de verschillen in arm en rijk wat minder zijn.
    In nederland gaat het heel erg goed althans volgens Bea van haar troon; ik ben bang zo goed dat Balkie weer een termijn krijgt. Belangrijker nederlnds nieuws is dat
    Floortje een Michele heeft gebaard en alles is prima; de ouders zijn dolgelukkig (evenals de grootjes).
    Brussel was 17 sept een waar feest met honderdduizenden op de benenwagen en de fiets; Marianne was een uitstekende organisator en reisleider. In Utrecht was het uiteraard heel bescheiden, maar Be was behoorlijk tevreden over haar autovrije zondag; volgend jaar wellicht met wat kamelen en olifanten - regel jij dat vast even?
    Tymon de Weger ontving de fietsbalans en de fietskaart maandagin prettige sfeer en de handtekeningen worden pas later aangeboden (op advies van wat politici). Dit waren wat onbeduidende nieuwtjes uit het kikkerland.
    Hartelijke groet, jan2

  • 20 September 2006 - 16:15

    Jasmijn:

    He verre buuf,

    Leuk hoor om te lezen wat je allemaal mee maakt. Het is maar goed dat ik daar niet ben, afdingen is niet mijn sterkste kant haha.

    Kijk nu al uit naar je volgende bericht.
    groet, Jasmijn

  • 21 September 2006 - 07:17

    Jan:

    Nou Karin, weer een prachtig verhaal. We genieten ervan. Je kan trouwens ook verder in je leven als begenadigd schrijfster. Succes verder, Jan

  • 21 September 2006 - 08:21

    K@:

    owwwwwwww

    had ik voor iedereen een persoonlijke reactie getikt; plop foutmelding!!!! scherm gesloten....persoonlijk reageren doe ik nu kort of later of bij thuiskomst!

    @ Joost en Foekje, ik zal het idd niet proberen te begrijpen....

    @ alies, laat je niet gekmaken door UW, kijk maar vast uit naar je volgende Italie trip!



    X

    K

  • 21 September 2006 - 08:47

    Henk En Truus:

    Hoi Karin, Wat een verhaal. We zien het bijna voor ons en wat een andere wereld. We zijn benieuwd hoe de Taj Mahal is. Liefs.

  • 22 September 2006 - 17:56

    Bianca:

    Ha...grappig dat je in die chaos tussen alle indrukken door aan het Nederlandse prinsjesdag kunt denken :-)
    Je zult vast wel hebben moeten glimlachen toen je hoorde dat Donner afgetreden is...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Jaipur

India & Nepal, Mijn eerste reis

India & Nepal

Recente Reisverslagen:

16 November 2006

Namaste Namaste Namaste

22 Oktober 2006

Fotoboek

14 Oktober 2006

Het dak van de wereld

11 Oktober 2006

Kathmandu, stad van de 1001 Tempels

09 Oktober 2006

Op weg naar Kathmandu
Karin en Ben

Een pad ontstaat door erover te lopen...

Actief sinds 13 Aug. 2006
Verslag gelezen: 513
Totaal aantal bezoekers 146745

Voorgaande reizen:

26 Juli 2019 - 15 Augustus 2019

Van kust naar kust USA

27 September 2018 - 18 Oktober 2018

Japan

13 Januari 2018 - 07 Maart 2018

India 2018

26 Mei 2017 - 10 Juni 2017

Burkina Faso

11 December 2016 - 14 Januari 2017

Midden Amerika

24 September 2016 - 05 Oktober 2016

Georgië

02 Mei 2016 - 02 Mei 2016

Hoofdstedentrip naar Vilnius en Riga

27 September 2015 - 30 Oktober 2015

Indonesië - Sulawesi

13 Mei 2015 - 23 Mei 2015

Macedonie

03 Januari 2015 - 10 Januari 2015

Kaap Verdie

05 September 2014 - 08 September 2014

Stedentrip Berlijn

19 Juli 2014 - 09 Augustus 2014

Sri Lanka

02 Augustus 2013 - 22 Augustus 2013

ZuidOost Europa, de Orient Express

25 April 2013 - 03 Mei 2013

Portugal 2013

28 December 2012 - 05 Januari 2013

Gambia

31 Maart 2012 - 29 April 2012

Filipijnen

21 Oktober 2011 - 29 Oktober 2011

Marokko

03 April 2011 - 15 Juli 2011

Van Bangkok naar St Petersburg

22 Mei 2010 - 29 Mei 2010

Sofia

11 December 2009 - 16 Januari 2010

Birma/Burma/Myanmar

28 Mei 2009 - 08 Juni 2009

Istanbul

19 December 2008 - 13 Januari 2009

India & Bangladesh

24 Oktober 2007 - 20 November 2007

Laos & Cambodja

18 September 2006 - 15 Oktober 2006

India & Nepal, Mijn eerste reis

Landen bezocht: