Afkicken!? Zen worden met Boeddha in Luang Prabang - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Karin en Ben . - WaarBenJij.nu Afkicken!? Zen worden met Boeddha in Luang Prabang - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Karin en Ben . - WaarBenJij.nu

Afkicken!? Zen worden met Boeddha in Luang Prabang

Door: Karin Luidens

Blijf op de hoogte en volg Karin en Ben

28 Oktober 2007 | Laos, Luang Prabang

(Ik heb vandaag 2 berichten geplaatst. het reisje langs de Mekong, komt helaas boven dit bericht te staan. Dit is het vervolg op het reisje langs de Mekong).

Met de boot aangekomen in Luang Prabang, dat is een stadje met ca 25000 inwoners. Het is de oudste stad van Laos en is eeuwenlang voor de rest van het land afgesloten geweest (ik denk doordat het echt midden in de bossen lag). Het heeft daardoor een heel eigen karakter ontwikkeld. De oude huizen zijn tradionele Loa stijl. Vanwege haar unieke karakter en de grote historische waarde staat de stad in haar geheel op de Unesco Werelderfgoedlijst. Kortom: niets te klagen denk ik zo :)

We hebben ons een behoorlijk luxer onderkomen gepermitteerd dan de dag ervoor, we hebben airco, schone bedden, en het hostel is gelegen in een rustig straatje met fraaie tuin. Even helemaal bijkomen! We zijn beide harstikke moe. Moeheid komt er nu een beetje uit, dus we hebben ons plechtig voorgenomen om hier eens even lekker bij te tanken. We zijn beiden behoorlijk moe, ook van de veranderingen op ons werk.

's Avonds, onderweg naar een restaurantje, kwamen we terecht in een optocht/feest behorende bij het eerder genoemde festival. Het is nu een combi van Oud en Nieuw, Carnaval en de Goudse Kaarsjesavond. Erg bijzonder. De mensen hebben van Bamboe grote boten gemaakt en deze behangen met kaarsjes, bloemen en versieringen. De boten worden door de stad gereden, en eromheen lopen mensen met mooie kleding, muziek te maken, te dansen en vuurwerk af te steken. Dit alles onder het genot van veel BeerLao.

Deze boten brengen ze naar de rivier, alwaar ze de boten en een soort bananenbladlampionnetjes te water laten.
Ing & Ik bleken een prima restauarantje aan de Mekong te hebben uitgezocht en konden daar de verlichte boten en de lampionnetjes op een donkere Mekong mooi vanaf het terras gadeslaan!

Vandaag zouden we echt niet veel gaan doen...het is tenslotte zondag!
Na ontbeten te hebben, zijn we in het stadje ons gaan orienteren op trektochten. Er zitten hier in een winkelstraat 10-15 companys die zulke tochten aanbieden. Enkeldaagse, meerdaagse, met de boot, lopen of fiets...wat je maar wil. Bij nader inzien gaat de voorkeur uit naar 1 van 1 dag. Met name ik heb niet zoveel zin in om behoorlijke vermoeidheid te combineren met zware beproevingen in de hitte en primitief tussen het ongedierte slapen. Waarschijnlijk gaan we fietsen naar watervallen, authentieke dorpjes met weefgetouwen en een olifantenritje maken. Ing heeft nog nooit op een Olifant gezeten en dat is zeker de moeite waard om wel eens gedaan te hebben.

Omdat we vandaag geen zin hadden in veel gedoe, ontstond het idee om naar de Grotten van Pak Ou te gaan, ca 35 km terug op de Mekong. Lopend richting de haven bleek dit iets van 75 dollar voor 2 personen te kosten. Een beetje veel voor een bootreis die we eigenlijk al gevaren hadden (we zijn er gisteren al langs gevaren). We bedachten dat het met een TUKTUK ook kon, en dit bleek vele malen goedkoper en ook korter qua tijd, namelijk 1 uur rijden. Een beetje onderhandelen en we hadden een hele TukTuk heen en terug voor 150.000 kippen (iets van 15 dollar). Dat leek ons wel wat. Gelukkig zijn de TukTuks hier geen driewielers zoals in India of Nepal, maar hele kleine TATA-bestelbusjes, met open zijkanten en de bankjes staan in de lengterichting geplaatst.
Het eerste gedeelte van de reis ging voorspoedig, langs de dorpjes en we konden aardig wat van het binnenland zien. Het laatste gedeelte van de route (ca 11 km) was de weg onverhard en hebben we Bumpy Jumpy op de bankjes zitten stuiteren (gierend van het lachen en stofhappend). We hadden wel eens gelezen dat Laos het minst geasfalteerde land ter wereld is...Als alleen een paar hoofdwegen geasfalteerd zijn en de rest is zo, dan geloven we dat graag!

Aangekomen in een klein dorpje, konden we daar de Mekong oversteken. Onze TukTukdriver zou op ons blijven wachten, en we hebben de man maar een lekker blikje fris laten bestellen, hij had nl erg zijn best gedaan om de heule grote kuilen te vermijden.
Bij de grot die ligt aan de Mekong, bleken er 2 te zijn, een hoge en een lage grot. Met ruim 30 graden (het is hier 's morgens bewolkt en in de loop van de ochtend wordt het hier steeds bloedje heet) zijn we de trappen opgeklauterd. In deze grotten zijn ca 4000 boeddhabeeldjes te zien. Het is een speciale plaats voor Laotianen. Een goede Boeddhist komt hier jaarlijks met zijn of haar Boeddhabeeldjes naar toe om ze in het Mekong water te wassen.

Langs de trappen stonden arme straatkindjes met levende dieren in hele kleine mandjes gepropt. Bijvoorbeeld vogeltjes of een marmot. Ze spelen in op het sentiment van toeristen die dit zielig vinden en dan zo'n beestje kopen om het vervolgens weer vrij te laten in de natuur. Erg naar. ik dacht altijd, liever iets verkopen dan bedelen...Nou, ik weet t zo net ff niet meer.

Voor de deur van een donkere grot, zat een vrouwtje zaklantaarns te verkopen en omdat we het poten uitgedraai een beetje zat werden, gingen we eigenwijs met mijn kleine zaklampje de grot in (lees 1 ledlampje)..erg komisch we zagen op een gegeven moment haast niets meer. Gelukkig zijn we dan ook niet Trots en eigenwijs om dan alsnog een zaklamp te halen. Met onze mobieltjes en door foto's te maken (op de foto's kon je terugzien wat er te zien viel) hebben we de eerste grot 'bekeken'. De andere grot hebben we een donatie gedaan en kregen we bloempjes en wierrook om bij een altaar van Boeddha te zetten. Al met al vonden we het niet heel spectaculair. Er ontbrak een bepaalde magie, maar wellicht kwam dat omdat er zeker 2500 van de boeddhabeeldjes geen hoofd meer hadden?

Goed, Bumpyjumpy met TukTukje weer teruggereden en net heerlijk in de schaduw gelunchd. De Franse kolonie die Loas is geweest heeft soms ook goede sporen achter gelaten. Zo bakken ze hier heerlijke Baquettes en kun je zelfs La vache quirie kaasjes krijgen :).

Het reisdagboek is weer bijgewerkt en Ing is nu naar een massagesalon om haar spieren even weer op de juiste plaats en in ontspannen houding te manouvreren. 1,5 uur massage voor 7 dollar (je moet wel ff opletten dat je geen Thaise massage krijgt)...

Kortom, het bevalt hier ons prima. We vertrekken waarschijnlijk donderdag richting Vientiane de hoofdstad van Laos, maar mogelijk gooien we het schema nog ietsje om.

Kalm aan daar in het (koude) Nederland!

voor de liefhebbeers van de Rubriek Next Question in de NRC nav de reiservaringen hier een vraag:

Karin (29) uit Utrecht vraagt zich af na haar reis in Laos of er van elke kleur net zoveel kleuren zijn...? Het oerwoud in laos kent veel kleuren groen, nooit geweten dat het er zoveel kleuren groen bestaan. Heeft bijvoorbeeld de kleur rood net zo veel varianten op haar eigen kleur?
Ik hoop dat het antwoord hier geplaatst gaat worden!

Dag! en fijn dat jullie zo meelezen en leven!
Liefs

K@

• 28 Oktober 2007 - 13:40

Esther:

Hey Karin,

Al veel gezien en gedaan zeg, in een paar dagen tijd. Echt leuk om alles te lezen. Al moet ik eerlijk bekennen dat ik toch wel een beetje heel erg jaloers ben op jullie ........ weet ik in ieder geval waarvoor ik kan gaan sparen de komende tijd!
    Veel plezier en geniet van alle ervaringen die je opdoet.

Groetjes Esther

• 28 Oktober 2007 - 21:37

R & R:

Zo... en nu even lekker een tijdje op dezelfde plek?! Kan me voorstellen dat een trektocht van een paar dagen toch minder aantrekkelijk is, zoals jullie laatste tijd beiden veranderingen hadden in werk enzo...!
    Leuk je verhalen zo te lezen...

Liefs

• 28 Oktober 2007 - 21:45

Marjo:

Leuk jullie ervaringen te lezen en dat jullie het ieder op je eigen manier omschrijven.
    Als ik het allemaal zo lees, krijg ik toch een beetje de kriebels.
    Het blijft trekken die kant van de wereld.

Geniet ervan en ik blijf jullie volgen.

groetjes, Marjo

• 29 Oktober 2007 - 12:52

Suusje:

zowww, ik dacht dat ik lang van stof was, hahaha. Heb het hele verslag gelezen en kan me nu levendig voorstellen hoe het daar is! Ik kan me voorstellen dat je nu erg moe bent en het is dan ook heerlijk dat je zelf kunt bepalen dat je even een tijdje op 1 plek blijft.
    Ik zal de nrc in de gaten houden en als je er in komt te staan dan plaats ik het voor je op deze site.....
    liefs Suzanne

• 29 Oktober 2007 - 14:12

Bianca:

Ha...dat je zelfs daar nog vragen voor de nrc next kunt bedenken :-)
    Lekker hoor, even een dagje rustig aan!