Een nieuw rijstverslag - Reisverslag uit Naypyidaw, Myanmar van Karin en Ben . - WaarBenJij.nu Een nieuw rijstverslag - Reisverslag uit Naypyidaw, Myanmar van Karin en Ben . - WaarBenJij.nu

Een nieuw rijstverslag

Door: Ben en Karin

Blijf op de hoogte en volg Karin en Ben

04 Januari 2010 | Myanmar, Naypyidaw

Hallo allemaal,
Dank ook voor de beste wensen terug!
Wij hebben een leuke jaarwisseling gehad; dansend met zingende locals rondom een vuurtje en een vrouw met een klok in haar handen. We liepen er om 23.50 zomaar tegenaan, erg bijzonder.
Aangezien de klok voorliep hebben we 2 x Happy New Year kunnen roepen, want een kampvuurtje verderop liep iets achter :D.
Inmiddels zijn we alweer een tijdje in Bagan en hebben we een prachtige fietstocht tussen heeeeeeeeeel veel oude pagodes achter de rug. In het Birmees worden pagodes Paya's genoemd, een verzamelnaam voor stupa of tempel. Elke Buddhistische familie wil (ooit) een eigen pagode oprichten, ze staan ook door het hele land, maar deze hier in Bagan zijn vanuit diverse koninkrijken opgericht. Aangezien we nog geen foto's kunnen plaatsen hier een linkje: http://images.google.com/images?q=bagan&oe=utf-8&rls=org.mozilla:en-US:official&client=firefox-a&um=1&ie=UTF-8&sa=N&hl=en&tab=wi
Wij hebben niet die luchtbalonnen er boven gezien hoor.
Het is vandaag onafhankelijkheidsdag; daar merk je vrij weinig van, behalve dat overheidsinstanties en wat winkeltjes gesloten zijn. Het geeft best een vreemde smaak; onafhankelijkheidsdag in zo'n land. Het is in ieder geval omdat de Britten zo in 1948 hier vertrokken zijn.
Nu we het toch over onafhankelijkheid hebben; de vrouwen hebben zijn hier niet zo 'anders' als bv in Bangladesh. Ze mogen elk beroep uitoefenen en in tegenstelling tot het westen houden vrouwen na het huwelijk hun eigen naam. Er zijn meer vrouwen dan mannen die studeren aan de universiteit, maar ze verdienen net als bij ons toch nog vaak voorkomt vaak wel minder dan mannen voor hetzelfde werk. Ook kent Birma zwangersschapsverlof voor vrouwen, maar dit zal alleen de vrouwen in overheidsfuncties oid gelden, want een boerenfamilie die maar net rond kan komen heeft hier geen boodschap aan.
Wat opvallend is; is het grote aantal vrouwelijke monniken, zij hebben rose gewaden en gaan net als hun mannelijke leeftijdsgenoten vaa voor een noviceperiode naar een klooster. Dit is voor meisjes overigens niet verplicht.
De vrouwen in Myanmar behouden hun schoonheid door geen alcohol te drinken en Thanaka op hun huid te smeren. Dat is een soort pasta dat men verkrijgt door een soort boomstammetje op een steen te wrijven met water (ws lukt dit niet met oude kerstbomen, die kunnen of de tuin in, of de brandstapel op :)).
Thanaka wordt gebruikt als een soort sunblock, en soms gebruiken jongens het ook. Men gelooft ook dat je huid er witter van wordt en dat wil nog steeds elke aziaat. Het ziet er best vreemd uit, zeker als van de zogenaamde Hippe jongeren het gebruiken. Want die zie je best veel, door de invloed van muziek. Jongeren maken ook graag zelf muziek; je ziet veel jongens met een gitaar en ze zingen ook graag. Voor de rest zijn ze dol op wat meer rockachtige (cover)muziek, misschien ook wel afkomstig uit Korea (zo lijkt t). Soms denk je he; dat nummer ken ik en dan blijkt het een liedje met Birmeese tekst (en karaoke ondertiteld) te zijn (Mika klinkt hier vreselijk!). Je hoort op straat eigenlijk altijd wel ergens muziek of iemand zingen...(In Monywa hoorden we plotseling Sjors Bekers met unaapaaloonablanka uit de speakers schallen). Opvallend is dat er veel mannen/jongens met tattoo's zijn.
Bijna iedereen kan hier overigens lezen. Veel mensen hebben wel (wat) basisonderwijs gevolgd, maar je ziet ook onwijs veel kinderen tijdens schooltijd aan het werk. De middelbare school kent 2 stromingen; wetenschap of ambacht. Als je de wetenschappelijke richting volgt kun je naar de Universiteit. Deze staan (tegenwoordig) buiten de grote plaatsen; om evt opstanden in de kiem te kunnen smoren. Daarom ligt er ook vaak een legerbasis in de buurt. na 1962, toen het leger aan de macht kwam; zijn er veel goed opgeleide Birmezen gevlucht; of werken er sindsdien veel als taxidriver of straatveger; omdat zij niet voor het regime willen werken. Het is dus soms verrassend wie er engels blijkt te spreken.
Birmezen lezen graag boeken. Er zijn enorm veel zoveelstehandsboekwinkeltjes die volgestapeld liggen met boeken die opgeknapt zijn (verstevigde rug, sterkere voorkant etc) zodat ze nog een flinke tijd mee kunnen. In Yangon zagen we hele straten waar men zich met boekherstellen bezig houdt.

Voor de rest vermaken we ons prima door wat rond te scharrelen door straatjes en hebben we gisteren een wandeling gemaakt over de drooggevallen rivierbedding. Met een beetje fanatsie was het een Bountystrand, maar Ben dacht toen hij daar bijna onderuit ging tijdens het hardlopen iets anders over ;)

We hebben hier inmiddels ook de lokale gevangenis gevonden. Om te voorkomen dat gevangenen over de muur willen klimmen staan er net buiten de muur duizenden bamboespiezen tussen de cactussen te wachten om het vlees op te vangen. Onze Monnik uit Sagaing is nog niet bekend met deze technieken.

Morgenochtend; dan is het bij jullie dus nog avond, mogen we om 3.15 uit de (duiven)veren (er vallen hier duivenveren en andere rotzooi vanuit een niet gebruikte airco in ons bed), want om 3.30 vertrekt de bus naar Inle Lake. Een flinke trip van ca 12 uur. Dit komt met name door het laatste stuk waarbij er door de bergen gereden moet worden. Daar blijven we vermoedelijk ook weer een dag of 5. Het zal daar wat kouder zijn dan hier. Het is hier nog steeds geen verrassing wat voor weer het wordt; 1 dagje hebben we wat wolkjes gezien en voor de rest is het droog; zonnig en warm totdat het donker wordt dan koelt het rap af.

Inlelake ligt op 900 meter en vandaaruit kunnen er diverse trekkings gedaan worden. We houden het ws gewoon bij wat gewone fiets en wandeltochten.
Bij jullie is het nog steeds erg koud zagen we net! sterkte daarmee en hopelijk komt t snel weer boven t vriespunt uit!
Voor de jarigen: alvast gefeliciteerd!
groetjes
Duifje K en Duifje B

• 04 Januari 2010 - 11:29

Paulien:

succes met de trip!!

• 04 Januari 2010 - 11:33

Michelle:

Ik heb liever kou en zon dan regen en grauw, dus van mij mag het nog ff blijven vriezen.
    Succes met jullie volgende trip

• 04 Januari 2010 - 13:18

Gerda:

Hoi Ka en Ben,
    Allereerst nog de beste wensen.
    Wel weer een spannend kloosteravontuur hebben jullie meegemaakt zeg!
    Succes met de lange busreis!!
    groetjes Gerda

• 04 Januari 2010 - 14:10

Bianca:

De beste wensen voor 2010!
    Jee wat een verhalen zeg! Blij dat jullie 'ontsnapt' zijn uit het klooster! Succes met de volgende rit....

• 04 Januari 2010 - 15:52

Jeannette:

Gelukkig Nieuwjaar voor jullie alletwee duifjes, roekoekoe,
    maar schrikken hè NL muziek van dat niveau, wij hadden dat in Thailand met de vogeltjesdans, vreselijk!
    Vandaag sneeuw wederom wel heel erg mooi!
    Voorzichtig met de voeten!!
    groeten en dikke kus, Jeannette

• 04 Januari 2010 - 17:47

Jan:

Erg leuk om weer met jullie ervaringen mee te lev(z)en. Fijn dat jullie het leuk hebben en succes met de volgende etappe. Liefs, Jan

• 04 Januari 2010 - 18:56

Inkie:

Gelukkig nieuwjaar nog! Wat een spannende en bizarre avonturen hebben jullie weer meegemaakt! Wel supergaaf dat jullie in een klooster hebben geslapen, jammer genoeg niet zo (mentaal) rustgevend als je zou verwachten!!!
    Nou hopelijk hebben jullie de lange busreis een beetje overleefd!

Wij zijn inmiddels weer goed en wel terug in NL!

Geniet er nog van!

liefs ing

ps superbedankt voor het lekkere relaxcadeau!!!
    pps ik snap wel waar die duivenveren vandaan komen... una paloma blanca (een witte duif ;))

• 04 Januari 2010 - 20:02

R, R & A:

Heeeeeeyyyyyyyy...

HAPPY NEW YEAR !!!!!!

Beetje heeeeeeel erg laat....
    Ik heb nog heel wat na te lezen zie ik wel. Ik had me voor het vertrek van Karin opnieuw aangemeld voor de mailinglist (met ons nieuwe adres)maar... geen berichten van jullie kant. Ik maakte me toch al erg zorgen, want vond het zo niet Karin & Ben... Nou waarschijnlijk is er wat mis gegaan met de aanmelding. Gister had ik toch maar eens de site zelf opgezocht en zag tot m'n opluchting dat er al vele verhalen zitten te wachten vanuit far far away... *schaam rood van dommigheid*

Zo te lezen vermaken jullie je iig opperbest en hebben jullie weer genoeg gezien en meegemaakt! Ik ga de komende dagen even bijlezen (is teveel om in 1 x te lezen zag ik wel)

Liefs en dikke XXX

Rachel

• 04 Januari 2010 - 20:34

R, R & A:

Ow.... ben er al door...
    Jullie verhalen lezen altijd zo makkelijk weg... Jeetje wat een verhalen...

Geniet van de rest van de reis...

Dikke XXX

• 05 Januari 2010 - 02:51

Debsu:

Heej Ka en Ben!

Happpy Newyear nog!!
    Wij vertrekken vanavond vanuit Kuala Lumpur naar het koude Nederland, en wij wensen jullie vanuit hier nog een hele goede reis verder en ik volg jullie zeker verder vanuit de sneeuw!

Liefs Debsu

• 05 Januari 2010 - 11:43

Edith:

Ik heb de fotolink van pagodes geopend. Wat een keuze aan pagodes heb je in Birma. Prachtig maar moeilijk te kiezen welke je gaat bezoeken. geniet van de volgende lokatie!
    liefs, Edith

• 05 Januari 2010 - 17:51

Suzanne:

Leuk dat jullie op een bijzonder manier het nieuwe jaar hebben in kunnen luiden(s). ;-)

Heel veel sterkte met de lange busrit, en ben benieuwd wat de volgende locatie weer gaat brengen....leuk om jullie reis te volgen.

liefs suzanne

• 09 Januari 2010 - 19:34

Linda En Boudewijn:

Wij zijn net terug van ons bountystrand in Egypte. Over een andere wereld gesproken...

xx