Leuker kunnen we het niet maken... - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Karin en Ben . - WaarBenJij.nu Leuker kunnen we het niet maken... - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Karin en Ben . - WaarBenJij.nu

Leuker kunnen we het niet maken...

Door: Ben en Karin

Blijf op de hoogte en volg Karin en Ben

14 Januari 2010 | Thailand, Bangkok

Hallo allemaal,
We zijn in Bangkok en kunnen weer vrij internetten! Helaas wat zieken en valpartijen aangetroffen in de mailbox; knappen jullie maar snel weer op! Ook is er weer mobiel bereik en binnen twee uur is K@ al gebeld door de Belastingdienst! We weten niet hoe het regime in Nederland ZO snel op de hoogte kon zijn dat we onze uitreisbelasting in Birma hebben voldaan? Of zijn we nu paranoia aan het worden en is niet elk land een dictatuur?

We hebben er eigenlijk niets over geschreven toen we in Birma waren, maar het is vreemd om in zo'n land rond te reizen. Het is ook moeilijk om even in een paar zinnen uit te leggen wat het probleem hier is. In het dagelijks leven merk je namelijk op het oog niets van een dictatuur of onderdrukking. Het land is net zo rijk/arm als andere omliggende landen hier in de buurt, terwijl Birma rijk is aan grondstoffen en eigenlijk het rijkste land had kunnen zijn als daar goed mee omgesprongen zou worden.

Als je beter kijkt zie je er als leek meer van, en wat dan opvalt is het verschil tussen arm en rijk. Het verschil tussen arm en rijk is precies de tweedeling; Regime = rijk inclusief alle generaals en de omgevingen van 'overheidsgebouwen' die niet voor openbaar gebruik zijn voor burgers zien er goed onderhouden uit en ze rijden in grote auto's etc. Dan laten we de rijke chinezen die hier t land aan t overnemen zijn, doordat ze de Birmese nationaliteit kunnen kopen, en vervolgens van alles opkopen maar even buiten beschouwing.
Birmezen zijn een mengeling van Indiers, Chinezen en Birmanen. Daarnaast zijn er veel etnische groepen wat leidt tot een wonderlijke smeltkroes. Er zijn mogelijk 100 verschillende etnische groepen (en talen) en deze willen het liefste allemaal een eigen staat, wat hoe dan ook erg ingewikkeld is, ook als Birma een democratisch land zou zijn.

Na de opstanden van 8-8-88 heeft het regime de naam Birma vervangen door Myanmar (het Birmese woord voor Birma). Birma was de naam die de Britten introduceerden toen het land een kolonie werd. Veel Birmezen vermijden het gebruik van de naam Myanmar, als kleine daad van verzet. Aung San Suu Kyi, leidster van de democratische partij is na de verkiezingen (de laatste waren in 1990) zonder proces door de junta onder huisarrest geplaatst. Haar geweldloze campagne voor democratie en mensenrechten zou staatsgevaarlijk zijn. Aung San Suu Kyi geeft de onderdrukking een gezicht naar buiten.

De laatste jaren zijn de (economische) sancties aangescherpt om het regime in beweging te krijgen. Met name de textielindustrie is daardoor getroffen. Bedrijven en landen willen niet in verband gebracht worden met een land waar economie of zelfverrijking voor de naleving van mensenrechten gaat. Echter zijn de grote oliemaatschappijen wel actief in Birma. Deze bedrijven voorzien het regime van miljarden en de gewone bevolking komt alleen maar verder in de purree.

Moet je wel op vakantie gaan in zo'n land? Die vraag hebben wij ons natuurlijk vooraf ook gesteld, en Ben al enkele jaren eerder. Het is afschuwelijk dat er mensen onderdrukt worden, ingezet worden voor dwangarbeid bijvoorbeeld om die nieuwe weg naar die nieuwe hoofdstad aan te leggen, of weer een vliegveld te maken?
Help je de bevolking door dan weg te blijven?
Help je de bevolking met economische sancties?

Wij denken van niet; het regime komt toch wel aan geld; bijvoorbeeld door de enorme hoeveelheid teakhout. De illegale houtkap hebben ze 'gelegaliseerd' met een vet contract met China en Thailand. Het laatste land heeft sinds enige jaren de eigen houtkap gestaakt, dus haal je t gewoon bij de buren. In de omgeving van het Inle Lake, was het duidelijk zichtbaar; een vreselijke kaalslag op de bergen/heuvels. Zo verkoopt de overheid van alles wat ze eigenlijk zelf ook goed kunnen gebruiken voor hun eigen burgers; denk bv aan energie etc.

Helaas ontkom je er niet aan dat ook ons geld dat we hier hebben uitgegeven voor een deel naar het regime gaat. Je hebt je uitreisbelasting 10 dollar pp, 10 dollar toegang Bagan, 3 dollar Inle lake etc. We hebben zo goedkoop mogelijk gereisd, daarmee voorkom je dat je in staatshotel terecht komt en besteed je je geld aan lokale families. Daarnaast hebben we ons geld zoveel mogelijk gespreid geprobeerd uit te geven; dus niet steeds eten of drinken bij dezelfde familie; een fiets huur je niet bij t guesthouse maar bij een andere fietsenverhuurder etc etc. een aantal touristische dingen niet gedaan/tempels niet bezocht omdat je daarvan weet dat het geld 1 op 1 naar de junta gaat.

We kunnen nog wel even doorgaan met voorbeelden en in 1 alinea uiteenzetten of het wel of geen goede keuze is; lukt eigenlijk gewoon niet. Feit blijft dat het vreselijk is; dat mensen niet over politiek durven te praten; altijd bang dat de muren/je buren/voorbijgangers oren hebben. Eigenlijk was alleen de taxichauffeur bij machte en bereid om uitzichzelf er iets over te zeggen; hij verwacht voorlopig bv geen verkiezingen; de junta wil die namelijk helemaal niet (de vorige hebben ze verloren met 80% van de stemmen en de uitslag genegeerd). Hij zegt dat Europa er iets aan kan doen; maar wat? Van de omliggende landen hebben de locals in ieder geval geen hoge pet op en verwachten ze niets. China noemde hij zelfs 1 van de grootste bedreigingen.
In ieder geval reageren de meeste Birmezen ontzettend blij; en ons standpunt is dat we op die manier kunnen laten zien dat we het volk niet vergeten zijn, al is het een druppel op de gloeiende plaat. Het land is prachtig; ondanks de armoede en de omstandigheden. Het land bezit ontzettend veel mooie pagodes en een ontzettend vriendelijke bevolking.

We hebben de laatste dagen in Yangon ons nog steeds prima vermaakt. We hadden een betere terugreis. Dit keer een bus met airco, waardoor iedereen, vooral de Birmezen (maar ook wij)zich moeten wapenen tegen de kou (de airco verzorgt een temp van ongeveer 15 graden in de bus en blaast de hele tijd stevig door. We hebben rond middennacht een aanrijding gehad, vermoedelijk met een persoon. Opmerkelijk; want het verkeer is super voorzichtig en respectvol voor elke weggebruiker. K@ durft zelfs voorin te zitten en is geen moment bang....de meesten van jullie weten dat dat wat wil zeggen :) Maar die aanrijding was wat minder fraai. Misschien hebben we een persoon tegen de ruit gehad en vervolgens tegen de zijkant van de bus? Het duurde even voordat we stil stonden; en gelijk gingen er mensen in paniek naar buiten. Er was flinke schade aan de ruit van de bus; maar niemand wilde iets tegen ons zeggen. Een vreselijk idee dat mogelijk een (dronken) persoon kans heeft gezien tegen de bus te lopen (of eerst tegen de vrachtwagen van de andere rijrichting)...we weten t niet. :(

In Yangon hebben we een kijkje genomen in de haven en zijn ook weer geschrokken van wat we daar hebben gezien. Mannen die als mieren achter elkaar de boten laden en lossen en zakken van 50 kilo dragen. Sommige dragen 2 van zulke zakken; dus dat is 100 kilo, en dat terwlijl ze misschien zelf nog geen 50 kg wegen.Als het kastenstelsel van India hier zou bestaan, zijn dit de door niemand gewaardeerde paria's. Als we hen groetten werden ze helemaal blij, en oprecht verbaasd over dat kleine beetje aandacht. te genant ook om er foto's van te maken; we zagen een mannetje gitzwart van de zakken met kolen die hij de hele dag droeg met een Unicef tas....

Inmiddels zijn we in Bangkok. Nog 1 dagje met warm weer te gaan. We kunnen vast weer wennen aan blanke mensen en verbazen ons over de types die hier in het Backpackersoord rondlopen. :D We hebben ons de afgelopen 4 weken prima vermaakt; we zouden nog makkelijk een langere tijd op reis kunnen blijven! Bijzonder is dat we dat in 2011 kunnen gaan doen! Een prachtig vooruitzicht! :D

Vrijdag; even voor middennacht vliegen we richting Amsterdam; om zaterdagochtend daar aan t komen. In t weekend zullen we een link maken naar een webalbum voor de foto;s...
In ieder geval super leuk dat jullie zo meegelezen en meegeleefd hebben!
Liefs
Ben en karin

• 14 Januari 2010 - 10:15

R & R & A:

Dag lieve luitjes,

Ben wel even stil van dit laatste verhaal en ik vind het jullie sieren om er jullie vraagtekens en belangrijker, jullie beweegredenen bij te zetten!!! Een verhaal zoals wij jullie kennen!

Het was weer een waar genoegen om jullie te volgen op jullie reis en ik zie uit naar jullie foto's!!!
    Maak er nog een goede dag van en een veilige terugreis!

Hoop jullie gauw weer (vanuit Nederland) te spreken!

Liefs Rachel

• 14 Januari 2010 - 11:07

Jeannette:

Jammeer dat je er geen foto's van hebt gemaakt had ik wel weer aan goede mensen door kunnen spelen, maar ja, ik snap het wel.
    Cynisch wereld.
    Goed hoor hoe jullie het gedaan hebben, een regime isoleren is wat anders dan mensen isoleren.
    Ongeloofelijk hoe die grote bedrijven met hun corporate identies etc. met mooie overtuigingen dit soort regimes blijven supporten!
    Geniet van de kokosmelk en curry!!
    dikke kus,
    Jeannette

• 14 Januari 2010 - 12:18

Marjo/Joep:

Rachel haalt ons de woorden uit de mond. We vinden het juist zo mooi, dat jullie niet alleen de mooie dingen van het land zien maar ook nadenken over de mindere dingen. Bij elke reis wordt ons door jullie een stukje duidelijkheid gegeven hoe het werkelijk gaat in zo'n land!
    Geniet nog even van het laatste dagen en we zien uit naar de foto's.

gr. Marjo en Joep

• 14 Januari 2010 - 12:24

Suzanne:

tsja, blijft altijd een vraag of je er goed aan doet om wel of niet te gaan. Voorop staat dat je er in ieder geval over nadenkt en een bewuste keuze hier in maakt. Waarbij je ook bewust bent van hoe je er mee omgaat. Prima gedaan lijkt mij...
    Ach, en wat is democratie en vrijheid? S&B hebben gisteren hun vliegtickets gekocht voor een tripje naar de as van het kwaad....
    Weekje New York....slecht voor het milieu, slecht voor je privacy (ach na vorig jaar weten ze toch al alles van ons :-) )
    Maar wel heel goed voor mijn humeur....en ook op het land van de onbegrensde mogelijkheden en het first amendment is genoeg aan te merken ; freedom of speech is ook maar relatief!

Blij dat jullie weer terug komen, ben erg benieuwd naar de foto's!
    goede reis alvast...
    liefs suzanne

• 14 Januari 2010 - 12:59

Bianca:

ik sluit me bij Suzanne aan. Geniet nog even van de laatste dagen! Ben benieuwd naar jullie foto's :-)

• 14 Januari 2010 - 13:33

Edith:

Een hele goede thuis reis en stel je maar vast in op een temperatuurshock!

liefs,
    Edith

• 15 Januari 2010 - 00:17

Gerda:

ben benieuwd naar de foto`s.Nog even genieten van jullie laatste dag!! Ik wens jullie een hele goede vlucht terug naar ons koude kikkerlandje!
    groet Gerda

• 15 Januari 2010 - 08:05

Wim:

Het was leuk om jullie belevenissen te volgen.
    Enne....Ben het was gezellig je hier in Tak te ontmoeten. Regelmatig werd er gevraagd waar je was, hoe het ging en vooral wat hebben ze een lange vakantie.....!!!!!
    Goede terugreis, misschien doen ze de verwarming wel aan in het vliegtuig.

Chook dii