Inle Lake - Reisverslag uit Nyaungshwe, Myanmar van Karin en Ben . - WaarBenJij.nu Inle Lake - Reisverslag uit Nyaungshwe, Myanmar van Karin en Ben . - WaarBenJij.nu

Inle Lake

Door: Ben en Karin

Blijf op de hoogte en volg Karin en Ben

10 Januari 2010 | Myanmar, Nyaungshwe

Hallo allemaal,
Leuk hoor jullie reacties te lezen vanuit hier! Daarmee lijkt de wereld toch een stukje kleiner. Hopelijk gaat met jullie alles goed?
We bevinden ons inmiddels al 5 dagen in de omgeving van het Inle Lake, dat ligt op 900 meter en met de kou valt t reuze mee. We worden nog steeds bruiner (K@ meent dat ze zelf nog nooit zo bruin is geweest?). 's Morgens is het nog wel fris, zo fris dat je niet met blote voeten buiten kunt ontbijten. Zo, tot zover onze klachten over t weer; zolang de treinen en vliegtuigen t maar weer doen als wij terugkomen [einde leedvermaak].
Nu wat leedvermaak voor jullie: onze busreis van NyaungU naar Nyaungshwe (je zou denken 'whats in a name' maar die ellendige busrit duurde 12 uur. Het leek overigens 24 uur. We werden getrakteerd op een bus van t formaat Mercedes Sprinter, maar dan uit het museum en geschikt gemaakt voor 30 zitplaatsen + de nodige extra's (zowel binnen als buiten op t dak). De expressbus (dat hadden we vlgs het kaartje geboekt) vertrok om 04.00 uur in de morgen en aangezien het tot zeker 06.00 uur nog donker is, stoken locals vuurtjes langs de weg om warm te blijven en om te laten zien waar ze opgepikt willen worden. 15 tot 30 mensen worden onderweg zeker extra opgeladen, inclusief hun handelswaar en/of bagage (als je in een plaats van betekenis arriveert schuift alles er weer af of uit, kun je een split-second opgelucht ademhalen, en dan start het ritueel weer van voren af aan).
De weinige plek die je hebt voor je kont, wordt er niet meer op en waar je je voeten dan nog neer moet zetten, moet je zelf maar uitzoeken (als je pech hebt, ligt er een tros kwijlende kippen onder je voeten en als je geluk hebt een mand tomaten of vis). 't Gangpad wordt opgevuld met Blokker krukjes; dat heeft voordelen, want zo zit je met 5 man/vrouw op een rij stijf tegen elkaar en de wanden van de bus geduwd en hoef je zelf niet meer je evenwicht te bewaren. Gelukkig is het maar 30 graden, wast iedereen zich in de rivier en waait er altijd een frisse wind. Een aantal ramen is helemaal open (of sluit slecht) en de deur staat natuurlijk altijd voor alles en iedereen open, hoewel de locals in de ochtenduren verrekken van de kou. Veelal zijn ze niet aan reizen gewend en binnen de kortste keren zitten ze (naast je) te kotsen in de bus. Gezellig, ook een hapje rijst?
Dit alles onder het genot van keihard rammelende ramen, alsof je in een levensgrote bestekbak zit, die omgekeerd wordt. Daarnaast is bij de prijs een gratis stofbad inbegrepen. Met name de wegen in de bergen verkeren in erbarmelijke staat, en zijn grotendeels onverhard of eea is zover kapot gereden dat stof is overgebleven. Er wordt wel veel aan de weg gewerkt, wat in de regentijd wordt vernietigd wordt in de droge tijd hersteld. Zo komen ze dus nooit echt vooruit. Wat de wegen in de bergen ook niet helpt, zijn enorme vrachtwagens vaak vol met tonnen aan teakhout. Als dit ander vervoer moet passeren; brokkelt het broze asfalt (met pek ingesmeerde keien) nog verder af.
We hebben de tocht verder goed doorstaan; echter hoesten en proesten we alle 2 nog steeds stof (net zoals je elke dag zwart stof uit je oren en neus ziet komen). Gelukkig mogen we een deel van dezelfde weg morgen alweer terug met de bus naar Yangon. Echter verwachten we dan gewoon een 'touringcar', nog luxer dus.
Maar goed; we zijn in Inle Lake, dat is een meer van ca 13 bij 7 mile, waar je niet 'eventjes' om heen kunt fietsen. Het meer is omringd met bergen en het leven ziet er erg anders uit dan in de rest van Myanmar. Nyangshwe is een dorpje waar ook wat tourisme is, en ons hotellejte bevindt zich aan een kanaaltje (wij zouden t als grachtje of sloot typeren). Dit is het eindpunt voor mensen uit de bergen en rondom het meer om hun handel te komen verkopen of juist aankopen komen doen. Er passen in het slootje zeker 5 lange boten naast elkaar, en die liggen er dan ook over de lengte van 400 meter. Een parkeerprobleem zou je zeggen; maar het er tussenuit schuiven van de boten gaat gemoedelijk. Met name in de ochtend is het een komen en gaan van bootjes en handel.
We hebben 2 dagen een fiets gehuurd en zijn aan de oost en westzijde van het meer gaan fietsen. We hebben een dorpje bezocht dat voor de ene helft op de wal ligt en voor de rest in het water ligt. Huizen staan er op palen en zijn alleen per boot te bereiken.
De fietstochten bracht ons verder lansg enorm veel suikerriet plantages, waar men de oogst met ossenkarren aan het afvoeren is. In schril contrast troffen we ook een aantal grote resorts aan. Nieuwsgierig moesten we dat toch ook even bekijken, er zijn dus ook toeristen die zich hiervoor 190 dollar per nacht in de watten laten leggen. Het geld gaat rechtstreeks naar de junta (we hebben op een onbewaakt ogenblik wel even stiekem gebruik gemaakt van een wc in een prive-spa, douchen ging ons net iets te ver).
Gisteren hebben we een boottocht gemaakt over het meer, samen met een zwitserse vrouw van rond de 70 jaar die zich redelijk basic over de aarde verplaatst en dat sinds het overlijden van haar man is blijven doen. Erg dapper en een leuke vrouw om de dag mee door te brengen.
De bootman wil graag ook wat extra verdiensten genereren en probeert je te laten uitstappen bij allerlei commerciele bondgenoten met goud en zilvershops en weverijen, echter hebben we ons hier niet in laten meeslepen.
Op het water ziet het leven er heel anders uit, we zijn kilometers door en langs 'floating gardens' gevaren. Een soort Aalsmeer, zonder kassen en dan drijvend op het meer. Op die manier worden er tomaten, komkommers, bloemen, aubergines etc verbouwd, geoogst en getransporteerd naar markten in de omgeving van het meer. Ook de dorpjes die we bezocht hebben liggen in het water; je moet dan dus altijd de boot pakken als je naar een theehuis of naar de kroeg wil (de kans op het van de weg raken is nihil op de terugtocht). Want drinklokalen zijn hier genoeg; het is of whisky/rum of bier; iets dat je in een buddhistisch land niet zo snel zou verwachten.
Morgen reizen we dus terug naar Yangon; we vertrekken om 15.00 en komen 14 uur later aan; precies op tijd voor het ontbijt. Donderdagochtend vliegen we van Yangon naar Bangkok, om daar eens langzaam onze schoenen en sokken uit de rugzak te gaan halen. Want die zullen wel nodig zijn in Amsterdam!
We hopen in Bangkok nog even online te komen, met de laatste details en misschien dan eindelijk foto's???
Groeten
B& + K@

• 10 Januari 2010 - 09:37

Wim:

Tja, wie wilde er dan zo nodig naar Nyaungshwe, mooie rit zo te lezen. En dan al het moois wat je er later voor krijgt.
    Jullie zullen genieten van de terugreis en die is nog 2 uur langer ook.
    Veel plezier.
    Enne.....wat drinken van alcohol in Boeddhistische landen betreft....hier in Thailand weten ze er ook wel raad mee. Niet te geloven....

• 10 Januari 2010 - 09:49

Marjo/Joep:

Wat een avontuur, jullie kunnen wel een boek gaan schrijven. Heel eluk om te lezen en we zijn benieuwd naar de foto's.

Geniet nog van de laatste tijd.
    groetjes, Marjo en Joep

• 10 Januari 2010 - 10:32

R, R & A:

Zow... Das nog eens een busrit :S

Geniet van de laatste dagen...

Liefs ons

• 10 Januari 2010 - 11:06

Lindia:

Als ik jullie verhalen zo lees lijkt het alsof jullie al maaaaaaaanden weg zijn. En hie ris het nog steeds chilling freezin en heb ik zelfs het eerste rondje op de noren overleefd ;)

Lindia

• 10 Januari 2010 - 11:29

Arno:

add to MBK´s shoppinglist (wintersportafdeling): scarf, gloves and hat;-) Veel plezier nog in de laatste dagen!
    Groetjes, @

• 10 Januari 2010 - 12:46

Mia:

Hai Ben en Karin,
    Ik zit nu in Bangkok..heerlijk lux als ik jullie verhaal lees en wat mij waarschijnlijk nog staat te wachten! 12 januari vlieg ik naar Yangon en ga ik het avontuur tegemoet! Fijne en veilige thuiskomst!

bedankt voor de mooie verhalen... dag dag...Mia

• 10 Januari 2010 - 13:24

Jan:

Dankjewel voor jet mooie verslag. Al lezende maak je je toch een voorstelling van wat jullie zien. De rest horen en zien we vast later nog. Goeie reis terug (toch niet in hetzelfde busje neem ik aan). Liefs, Jan

• 10 Januari 2010 - 13:32

Edith:

Nog even doorbijten tijdens de "luxe" busreis!
    Laat je nog maar even lekker verwennen door de zon en de warmte.

liefs,
    Edith

• 10 Januari 2010 - 15:25

Inkie:

Oef.. wat verlang ik weer naar die heerlijke temperatuur van rond de 30 graden. Sneeuw is heel leuk, zo lang t op een grote hoge berg ligt... maar hier in NL is het toch wat minder. Maar met jullie verhalen is het weer makkelijk om fijn weg te dromen....
    Geniet er nog maar dubbel en dwars van!

liefs ing

• 10 Januari 2010 - 17:17

Marcelin:

Gelukkig is het maar 30 graden, stel je voor dat je in een nog warmere bus zou zitten... Lijkt me heerlijk om zo rond te fietsen op een zo te lkezen prachtige plek.

• 10 Januari 2010 - 18:54

Henk En Truus:

Hoi karin en ben,
    ik begrijp dat het er weer bijna opzit. Het is hier koud dus dat zal even wennen zijn. We hebben de verhalen met plezier gelezen. Geniet nog even van de warmte en goede reis terug.
    Groeten Henk en Truus

• 10 Januari 2010 - 19:03

Mariska:

Nog ffies genieten!Heerlijk heerlijk heerlijk! Tot snel!

• 10 Januari 2010 - 20:56

Jeannette:

Hoi Karin en Ben,

Nou geveld door een griep of zware verkoudheid het hoort bij het wederom sneeuwwitte plaatje hier in Nederland! En heel veel afleveringen 24 gekeken daardoor, dus vierkante ogen!
    Ik zie er naar uit dat jullie weer terug komen en vertrek niet uit Bangkok voor je zo'n heerlijke voetmasaage hebt gekregen!!
    dikke kus en tot snel,
    Jeannette

• 11 Januari 2010 - 00:19

Suzanne En Bianca:

Misschien dat k@ na een goede douche een stuk minder bruin blijkt te zijn, gezien de stoffige omgeving :-)
    Die busrit valt niet mee, maar bij jullie rijden de bussen in ieder geval nog.... public transportation is vreemd genoeg op dit moment in myanmar betrouwbaarder dan in nederland. Geniet van de laatste dagen en alvast een goede reis naar bangkok
    Liefs S & B

• 12 Januari 2010 - 05:35

K@ & Ben:

Leuk jullie reacties, zekerheidshalve gaan we nu maar ff weeronline checken. We zijn inmiddels fris en fruitig aangekomen in Yangon!

• 15 Januari 2010 - 07:21

Lilly En Ben:

hahaahh wat een leuk verhaal weer!!!
    je weet het he wij zijn dol op foto's...