Ander Azië op de Filipijnen - Reisverslag uit Romblon, Filipijnen van Karin en Ben . - WaarBenJij.nu Ander Azië op de Filipijnen - Reisverslag uit Romblon, Filipijnen van Karin en Ben . - WaarBenJij.nu

Ander Azië op de Filipijnen

Door: Ben en Karin

Blijf op de hoogte en volg Karin en Ben

07 April 2012 | Filipijnen, Romblon

Van Amsterdam zijn we via Dubai naar Manila gevlogen. We hebben rondgescharreld in diverse wijken, gebruik gemaakt van de Light Rail Train, de oude Spaanse stad: 'Intramuros' bezocht, Chinatown (één mierenhoop), het Rizalpark etc. Het blijft als Nederlander bijzonder om uren in een stad van 12 miljoen inwoners rond te wandelen. We zien shoppingmalls, gezinnen die wonen in een houten kot (een soort lijkenkist van 6 hoog en twee breed op een pootje zodat men niet onder water komt te staan), een sloot zo verschrikkelijk ranzig als riolering, en SUV's.

We brachten ook een bezoek aan een Chinese begraafplaats waar een soort (woon)wijk voor doden verrezen is. Huisjes met daarin een kist/mausoleum (al dan niet gekoeld door airco, voorzien van brievenbus(?), w.c en voortuin). Keurig opgezet, maar uiteindelijk net een grote levenloze Vinexwijk. Nogal bizar dat er gezinnen op een paar m2 wonen en deze doden omringd zijn door ruimte.

Het aantal bedelaars en de manier van volharding valt mee. Meer dan we gewend zijn, zien we mensen die op straat leven. De straten zijn erg schoon, er staan plantjes en betonwerk wordt al snel voorzien van een verfje, wat zorgt voor een goede atmosfeer. We kregen diverse waarschuwingen van zeer aardige en behulpzame locals en we zijn braaf in de avonduren niet ver de deur uit gegaan van ons hostel. De sfeer op de dag is goed te noemen, de mensen zijn open minded, bescheiden, vriendelijken ogen relatief ontspannen.

We sliepen in Manila in de wijk Malate. In dat deel van de stad draait het om "Girls, Girls, Girls" en (te) oude mannen. Dus terwijl wij in de namiddag en avonduren op een terrasje aan de warmte zaten te wennen (zelfs de locals verzuchten zich over de zomerhitte hier nu) amuseerden we ons kostelijk, het leek soms wel een (slechte) film. :D
Dan schoot ons wel te binnen dat we thuis een week geleden een dronken vent uit de Vecht stonden de vissen naast de hoerenbootjes, ook dat is ons leven. Allemaal bij toeval...natuurlijk....;)

In verband met de paasdrukte (waar de ANWB zelfs hier voor waarschuwde) besloten we (nog) niet naar het noorden te gaan. We durfden de rituelen rondom kruisigingen op Goede Vrijdag toch niet te gaan gadeslaan ivm de voorspelde drukte http://www.nu.nl/buitenland/2781989/ruim-twintig-filipijnen-vrije-wil-gekruisigd.html (we lieten net dit nieuwsbericht en deze foto's even zien aan de jongen van het internetshopje en hij reageerde alsof het de normaalste zaak van de wereld is... Oké dan!).

We zijn met een bus naar het zuiden van dit eiland gegaan om daar op een veerboot te stappen, naar Tablas eiland. Een grote chaotische drukte in de haven verraste ons, we waren de dag ervoor nog gaan kijken hoe eea vanuit Batangas (leuke stad) in z'n werk ging en toen oogde alles relatief overzichtelijk.

Die dag was alles anders, ivm de 'Holy week' / pasen / familiebezoeken / vrije dagen. Hele volksverhuizingen wachtten ons op in een snikhete, overvolle terminal, nadat we een enorme rij en andere chaos achter ons hadden gelaten. Opvallend hoe kalm de mensen bleven en eea bleek toch georganiseerd en gestructureerd te worden. Gelukkig gingen na niet lang wachten de deuren open en mochten we naar de boot. Dat betekende niet dat de bestemmingen op je ticket ook gelezen werd. Want we kwamen er al vrij snel aan boord achter dat we ondanks 3 ticketcontroles toch per ongeluk op de verkeerde boot zaten. Tsja... Stel het je zo voor in een land dat bestaat uit 7000 eilanden; ipv op Texel kom je uit op Vlieland. Niet onverkomelijk als je geen afspraken hebt en als je er nog nooit geweest bent.

Na 9 uur varen, beetje lol maken met een groep locale bergbeklimmers, genieten van de zonsondergang vanaf ons stapelbedje op het dek en slapen meerden we om 2 uur in de nacht aan. Eenmaal ontwaakt blijkt het een prachtig eiland te zijn, met groene bergen (door bananenplanten en palmbomen) witte stranden, blauwe zee.

We hebben ons op Goede Vrijdag vermaakt (en ook verveeld) bij een processie die om 2, om 3 uur, ow om 5 uur en uiteindelijk tegen zessen begon. Iedereen die ons een tijd had gegeven had waarschijnlijk gelijk: kerkdienst startte om 2 uur, om 3 uur werden de eerste draagbare "praalwagens" voorgezet etc. Terwijl wij buiten bij de kerk wachtten, verzamelden zich duizenden families die hun kinderen ruim trakteerden op lekkernijen. Tegen het vallen van de avond liep iedereen er op z'n paasbest gekleed bij met een kaars in de hand mee met de rondgang. Erg indrukwekkend dat zoveel mensen zich verwant voelen met het katholieke geloof.

Toen we in de avond zelf even de kerk bezochten, lag daar een beeld van Jezus opgebaard in een soort glazen bak, met een opening bij zijn voeten. Zijn volgelingen staken hun hoofd aan die zijde naar binnen en kusten soms vol overgave zijn voeten. Er werd door de organisatie af en toe ook een desinfectiegoedje naar binnen gespoten. En dat zijn precies de opvallende verschillen met andere Aziatische landen.
Ondanks dat hier gewoon af en toe ratten en kakkerlakken te zien zijn, lijkt het alsof de hygiëne standaard hier echt hoger ligt. Of dat nou komt omdat de mensen er zelf goed over nadenken, of dat de Amerikanen hier zo lang zijn geweest of dat het komt omdat locals zelf op veel plekken in de wereld zijn geweest als gastarbeider en zo kennis mee hebben genomen?

Ze wijken ook af tov andere landen van ZO Azie: vrouwen gaan niet spastisch om met het vermijden van zonlicht, er is (op sommige plekken) een rookverbod of een verbod op het uitdelen van plastic zakjes, de straten zijn schoon doordat prullenbakken worden gebruikt, we zien deugdelijke steigers op bouwplaatsen, met vangnetten voor vallend bouwmateriaal, ze luisteren vrijwel alleen maar Top 40 muziek etc. Het is niet zoals in Vietnam dat je alles moet bevechten, je hoeft niet op alles af te dingen want goederen hebben veelal een vaste prijs, ècht een verademing!

We komen opvallend veel locals tegen die weten waar Nederland ligt (en niet omdat ze een voetballer kennen), locals die soms meer over ons koloniale tijdperk weten dan wijzelf (shame, shame) die in Veenendaal (!) hebben gewoond  etc.

Er is ongetwijfeld van allles nog niet in de haak in dit land, op basis van de berichtgeveing over de Filipijnen hadden we dit absoluut niet verwacht dat we zo positief over onze eerste kennismaking met dit land en de mensen zouden zijn. We hopen dat dit zo blijft, dan staan ons nog 3 erg leuke weken te wachten!

Morgen hoppen we naar een ander eiland!
Fijne paasdagen!

En voor de liefhebbers natuurlijk weer wat plaatjes! https://picasaweb.google.com/107358251491203674111/PhilippinesSelectie1?authkey=Gv1sRgCKOxsoOX28aCGw

• 07 April 2012 - 10:55

Esther:

Weer leuk om jullie verhalen te lezen. Geniet ervan!!! Jullie ook fijne paasdagen.

• 07 April 2012 - 11:21

Suzanne:

Ha, daar is dan eindelijk het reisverslag, heb er al naar uitgekeken. Leuk om te lezen dat het land zo positief op jullie over komt. Klinkt ook erg aangenaam allemaal.
    En lekker om zo relaxed te reizen, dat het niet uitmaakt op welk eiland je terecht komt na 9 uur varen... :D

Ook een bijzondere manier om pasen eens in een andere cultuur mee te maken. Genieten jullie lekker verder...hier helaas geen zomerhitte.

liefs Suuz

• 07 April 2012 - 11:25

Emmy Peek :

Wat bijzonder zo ver weg en .........Toch dichtbij!!!
    ik wens jullie ook goede Paasdagen en nog veel vakantie plezier!!!
    Lieve groet uit een koud Eemnes.
    Tante Emmy

• 07 April 2012 - 13:42

Lindia:

Wow heftige foto's wel weer mooi hoe die mensen daar dan toch weer nuchter op kunnen reageren, hier zou het een hele heisa opleveren. Beetje vaag voorbeeld van relaxedheid maar ik hoop dat jullie lekker in de relaxestand kunnen genieten.

• 07 April 2012 - 13:50

Inkie:

Heerlijke verhalen weer! Leuk om ook eens een ander Azie tegen te komen.
    Zou het ook anders zijn omdat het voornamelijk katholiek is en niet boeddhistisch???

Nou geniet er maar volop van, dat doen jullie al zo te lezen!

En maak ons snel maar weer blij met een fijn vakantieverhaal ;-)!

Veel liefs ing

• 07 April 2012 - 14:53

R,R&A:

Weer een mooi verslag van jullie avontuur! Mooie plaatjes erbij ook!!! Fijn dat het land tot dusver positief op jullie over komt en we wensen jullie ook fijne paasdagen!!!

Liefs

• 07 April 2012 - 15:19

Jan:

Hoi lieve Karine en Ben,
    dank voor jullie mooie verslag; ik vind het altijd indrukwekkend om de eigen volksgebruiken te zien, ook al is voor ons vaak niet zo goed te plaatsen; zij geloven er heilig in, mede omdat ze er veel aan ontlenen denk ik. Ieder geval bracht het van veraf de echte Paassfeer zoals ik het voel wel weer even bij me terug. Maar morgen gaan E+J gewoon met Ink, Arno en Lin lekker aan de paasbrunch. 2ePaasdag weer lekker rennen met 'takke-weer' in Utrecht. Jullie genieten van de tropische (ondergaande) zon (wat een mooie foto's!) en alles wat dat land biedt. Ga zo door hoor, Jan

• 07 April 2012 - 16:08

Sandra Molenaar:

Leuk om jullie reisverslag te lezen.
    Geniet!!
    Fijne Paasdagen

• 07 April 2012 - 18:50

Mariska:

Haa weer heerlijk genieten van het andere verre! Maak er nog een paar lekkere weekjes van!
    De bloemetjesauto is weer helemaal hot bij de girls!
    Enne.... stuur t zonnetje deze kant maar op, tis best wel fripsssssssss.

Kuzzzz van ons 3-tjes

• 08 April 2012 - 07:28

De Buuf:

Leuk verhaal weer. kijk uit naar de volgende. Heel veel plezier nog en succes met het kweken van slechte voeten!
    groetjes, de buuf

• 08 April 2012 - 13:08

Marion:

Leuk om weer de reisverslagen te lezen.
    Jullie komen in ongekend mooie en interessante landen en laten ons op deze manier mee genieten.
    Nog heel veel plezier, liefs
    Marion

• 08 April 2012 - 15:54

Miranda En Ton:

Hier tijdens de pasen en net bekomen van de paasbrunch bij John en Biancca die zich waanzinnig hadden uitgesloofd net jullie verslag gelezen.
    Mijn ervaring met Azië is niet zo groot (beperkt zich tot Instanbul) maar als ik dit lees nodigt het wel uit voor een bezoekje.
    Geniet er nog van de komende weken en de groeten van de werkers uit NL.

• 08 April 2012 - 18:43

Johan En Corry:

Geweldig, dat we weer van alles mee mogen genieten.
    Geen idee, dat het zo zou zijn daar.Prachtig, dat het land en de mensen daar zo positief overkomen bij jullie. Wij hadden geen idee. Veel mooie weken nog toegewenst en we kijken uit naar het volgende verslag. Bedankt en groetjes Johan en Corry

• 10 April 2012 - 20:06

Linda Luidens :

Wat een grap dat jullie tijdens Pasen op het verkeerde 'EI'land zaten! Jullie maken weer wat mee! Wij ook hier, hadden bijvoorbeeld een afspraak op tweede paasdag voor de 10km, dat werden er echter 9, met dank aan organisatie van Marathon Utrecht :).

Have fun, dikke zoen.
    Linda