Tot Ziens...Good Bye India - Reisverslag uit Vāranāsi, India van Karin en Ben . - WaarBenJij.nu Tot Ziens...Good Bye India - Reisverslag uit Vāranāsi, India van Karin en Ben . - WaarBenJij.nu

Tot Ziens...Good Bye India

Door: Karin Luidens

Blijf op de hoogte en volg Karin en Ben

03 Oktober 2006 | India, Vāranāsi

Hallo allemaal!

Nice t lezen dat er weer mensen gezond van vakantie teruggekeerd zijn en te weten dat er belangrijke data hier en daar vastgelegd worden!

Inmiddels al enkele dagen geen update kunnen maken door het gebrek aan internetverbinding.

Inmiddels hebben we India verlaten, nadat we nog een dag hebben doorgebracht in Varanasi en een excursie hebben gemaakt naar Sarnath. Ik zal in dit berichtje nog ff kort de India memoires noteren :)
In Sarnath wat ruines waargenomen van gebouwen en een tempel bezocht met mooie muurschilderingen over het leven van Boeddha.
Ook de plaats bezocht waar Boeddha zijn 'Verlichting' heeft ervaren.
Er is daar een grote Stupa, op de plaats waarvan men zegt dat Boeddha precies daar zijn eerste toespraak hield. Nog een museum aan de overkant bezocht, maar die was voornamelijk vanwege de airco erg prettig.

In de middag in Varanasi nog naar de Burning Ghats geweest en een tijdje op gepaste afstand (Indiers ervaren gepaste afstand anders dan wij. Je kan er met je neus letterlijk bovenop gaan staan in hun optiek) gekeken bij de lijkverbrandingen. Nog steeds indrukwekkend om te zien, hoe een lijk op een baar aangedragen wordt, gedompeld wordt in de ganges, stapel hout geprepareerd wordt, de rook die het geeft, maar ook het 'doorprikken' van de schedel met een bamboestok na 1 uur branden op het vuur. De Hindoes geloven dat op deze wijze de ziel uit de schedel kan ontsnappen en dan onderweg naar God kan gaan.
Het in de rivier gooien van bepaalde mensen is een afschuwelijk idee en ik kan er helemaal niets mee, maar goed hoeft ook niet.
Ook als je op afstand staat te kijken iof wil gaan kijken in Varanasi dan (of misschien juist dan) zijn er weer van die stomme Indiers die uit zijn op je geld en je verkeerd voorlichten en je door steegjes proberen te leiden of juist zeggen dat het verboden gebied is voor vrouwen, terwijl dit niet zo bleek te zijn. It is all about the money! Heel irritant. Ze lijken nooit tevreden, fooien zijn onvoldoende en ze vragen altijd om meer! Ondertussen hebben ze de mond vol van Bad Karma en Good Karma, de onbeschofte wijze van bedelen, is volgens mij echt Bad Karma, dat kan hun God toch niet goed vinden denk ik dan na de zoveelste ontevreden reactie die je krijgt... maar ach...wie ben ik?

Nu we weten dat we weg uit India gaan (de dag erna) lijkt dit extra op te breken.
Evenals de wijze waarop de Indiers met dieren omgaan. Vooral ezeltjes moeten het ontgelden, die krijgen harde klappen met stokken. Maar de poten van de ezeltjes worden hier ook vaak aan elkaar gebonden. Bv de 2 voorpoten, een ezeltje moet dan hupsen als een konijntje om iets vooruit te komen. Het zal allemaal bedoeld zijn zodat ze niet weglopen, maar volgens mij kan het anders (als je maar wil). Soms hebben ze de voorpoten aan elkaar gebonden en loopt er ook nog een touw van een voorpoot naar een achterpoot. Echt niet om aan te zien. Maar 't zal vast overal gebeuren...

De laatste rit naar de Grens (ca 10 uur, dus weer een x vroeg opstaan) was mooi. het landschap veranderde weer en leek soms echt op Nederland, op de bananenplantages na dan ;)

Bij de grens wat papier- en stempelwerk bij een Indiaas en een Nepalees kantoortje en toen mochten we verder. Afscheid nemen van Luv de ene gids en kennismaken met Thirtha de nieuwe gids.

Dit was India voor nu! Ik ga er zeker terugkomen, om meer van dit rare land te zien en te ervaren!

• 03 Oktober 2006 - 07:55

Debsu:

Peking Express is er niks bij. Zo levendig je verhalen en zo beeldend, fantastisch! Ben heel benieuwd naar Nepal en wat dat land je allemaal gaat brengen.

Liefs Debsu

• 05 Oktober 2006 - 12:58

Chantal:

Hoi,

nou welkom in nepal, ben benieuwd wat je daar weer allemaal gaat zien

Ook of er grote verschillen zijn met India.

we lezen het vast wel weer.

groet chantal

• 06 Oktober 2006 - 09:35

Annet:

Hoi, die Karin
    Wat kan je toch goed schrijven, geniet ervan om je op deze manier te volgen. Dat je goed kon schrijven wist ik natuurlijk al. Geniet in Nepal.

Annet.