Live @ Laos @ Mekong - Reisverslag uit Ban Houayxai-Noy, Laos van Karin en Ben . - WaarBenJij.nu Live @ Laos @ Mekong - Reisverslag uit Ban Houayxai-Noy, Laos van Karin en Ben . - WaarBenJij.nu

Live @ Laos @ Mekong

Door: Karin Luidens

Blijf op de hoogte en volg Karin en Ben

25 Oktober 2007 | Laos, Ban Houayxai-Noy

Dag allemaal!

Superleuk die reacies!
@ Ger--> sterkte
@ Rein--> we hebben al wel gefrituurd krekels gezien, hele grote en tsja een soort waterige sprinkhanen, die nog gefrituurd moesten worden. En verder blijft het natuurlijk altijd gissen wat we zojuist hebben gegeten.

Na een wat rommelige nacht (ineens waren we alle 2 klaar wakker) hebben we vandaag een super voorspoedige reis gehad. Vroeg wakker, en om 05.00 stond de taxi al klaar. Deze chauffeur maakte er een soort A2 racer van en was eigenlijk best eng. Echter zien de auto's er vrijwel ongehavend uit...en waan je je veilig, echter vindt men het in Bangkok belagrijk om auto's te laten herstellen en is hier sprake van schijnveilgheid. Ongehavend weer bij het Hypermoderne transparante Bangkok Airport en daar spoedig ingecheckt.

Ik heb wel eens gelezen dat vliegen met Air Asia is alsof de handrem van een toestel getrokken wortd en ja we snappen ineens wat men daarmee heeft willen bedoelen. Het leek alsof de piloot dacht dat hij een helicopter of raket bestuurde, we gingen bijkans verticaal omhoog en niet even...nee, bijna totdat we er waren (ja, en dat maakt je bewust van het feit dat het eigenlijk maar een lullig vluchtje was), maar qua tijd en reiscomfort super fijn!
Aangekomen op Chiang Rai International Airport (stel je een grasveldje voor met een baantje asfalt) zijn we onwijs opgelicht door een taxichauffeur (we hebben het over 1,5 euro ;) ). Wij dachten een goede deal te hebben gemaakt, maar de prijzen liggen daar heel anders dan in Bangkok. Maar ach, we waren er snel en toen we op het buststation wrden afgezet, riep er een langsrijdende busschauffeur of we naar Laos wilde. Bleek de localbus net te vertrekken en we konden zo over hoppen! Supoer relaxed (en het was pas 8.30 in de ochtend).

Heerlijk een rit door de dorpjes en het platteland! In tegenstelling tot de gecultiveerde steden is het ervan nature groen, je ziet veel rijstvelden (het lijkt soms bijna op het gras in 't Groene Hart), het is er minder druk qua mensen, er wordt hard gewerkt en toch oogt het ontspannen. De huizen die we zien staan voor het grootste gedeelte op palen, en daaronder en op het erf wordt geleefd en gewerkt nu het regenseizoen voorbij is.
Doordat het regeseizoen voorbij is, is het hier super groen en zie je boven de rijsthalmen af en toe een dakje uitsteken, dat dient als schaduwrijke rustplaats (soms met Hangmat) voor de arbeiders en soms zie je tussen het rijst, ineens een Aziatisch hoedje van een boer die daar kennelijk aan het werk is.
Opvallend is ook dat er weinig zwerfvuil of gestort afval te zien is, wel bomen met bloemen. Bij de huizen zie je was te drigen, maar ook graan, rode pepers en mais...Verder zie je veel marktkraampjes met kleding, voedsel en brommerreparatieplaatsen. de grons is aan het veranderen van kleur en is nu Terra of roestbruin.

Het weggennet is de eerste 2 uur goed en het laatste stuk naar de grens naar Laos steeds wat slechter, echter is er geen sprake van geasfalteerde keien, ds het is al met al een heerlijke rit. de temperatur lag in de ochtend ook 10 graden lager dan in Bangkok, echter werd het 's middags vrijwel net zo warm.
De ste mee r we richting Loas reizen, des te meer vlaggen we zien staan langs de weg. ook bij elke school zijn vlaggen van provincie en land te zien. Tevens ook de koninklijkhuisverringen die bijna standaard naast elke school zichtbaar zijn. Opvallend is dat er bij elke school sportvelden zijn.

Bij het eindstation van de bus een TUKTUK genomen, naar de rand van de rivier. Hier watvisa gedoe, maar alles liep relatef soepel en zondr evt steekpenningen mohten we de Mekong rivier oversteken en waren we plots in Laos. :D
We treffen het, het einde van het regenseizoen wordt de komende dagen gevierd. Morgenochtend is er om 7.00 een bijzondere bijeenkomst in de Tempel met de Monks van dit dorpje. Deze worden qua eten onderhouden door het volk. Overmorgen zijn er bootraces met ca 20 roeiers per boot in de Mekong rivier. Dat gaan we niet hier meemaken, echter hebben we vanmiddag de training heerlijk met frisdrankje gadegeslagen.

Morgen vertrekken we met de Slowboat naar pakbeng. Het is de vraag hoe laat de boot zal vertrekken, maar nog belangrijker Hoe vol stopt men de boot. Er is plaats voor ca 70 mensen maar dikwijls schijnen er 100 in een boot gepropt te worden...Fijn vooruitziocht is dat deze reis 2 dagen gaat duren. Want van Pak beng reizen we door naar Luang Prabang, alwaar we vermoedelijk wat langer blijven (tenzij we een trektocht gaan doen.

Alles klopt tot op heden over de Lao-people. Ze zijn zo vriendelijke! Ze zijn relaxed, niet opdringerig en indien ndoig behulpzaam. Heel bijzonder om hier zo te zijn!

(laatste stukgeen tijd meer na te lezen op taal en tikfouten).

Dag allemaal (heel maf idee dat werkende leven daar gewoon door gaat) :D

• 25 Oktober 2007 - 14:25

Linda:

Welkom in Laos!

• 25 Oktober 2007 - 15:47

Lindia:

maar wel heeeel leuk om te lezen als je je zit te vervelen op je werk ;)

• 25 Oktober 2007 - 16:03

Suusje:

tsja, peper het nog maar even in dat het werkende leven gewoon nog doorgaat!!!
    Heerlijk om te lezen hoe het daar is. Volgens mij zijn jullie het werkende leven al snel kwijt! Ik hoop dat het goed gaat met dat bootje, klinkt toch best eng....brrrr. Zwemmen er ook krokodillen?????
    Komende dagen zal het wel even rustig zijn op het internet front, ik ben wel heel benieuwd naar de volgende update!!!

• 26 Oktober 2007 - 06:33

LindaR:

Door dit leuke verhaal wordt de "werkpijn" ;-) zeker verzacht. Ik vind het erg leuk om jullie op deze manier te volgen!! Ik hoop dat de boot naar Pakbeng voor jullie niet een te groot "blikgroente" gehalte heeft.

• 26 Oktober 2007 - 10:59

Bianca:

leuk al die alternatieve reis opties. Hopelijk gaat het goed op de boot en zitten er minder als 100 mensen op de boot.
    Tot snel!

• 26 Oktober 2007 - 12:54

Cees Chamuleau:

Potverdorie Karin, eindelijk kan ik reageren. Deze site is zo'n beetje constant onder constructie! (Als ik inlog.) Da's zwaar qut. (Sorry).
    Leuke reis, zo te lezen.
    Ik hoop dat mijn hagelslag niet tot een klont gesmolten is, eer je in Sihanoukville bent...
    Wees je een beetje voorzichtig in al die wankele bootjes en met het opeten van wat je allemaal langs de weg krijgt voorgeschoteld?

Fijne reis verder.
    Liefs,
    Ceesincambodja

• 26 Oktober 2007 - 17:31

Henk En Truus:

Hoi Karin en Ingrid, dit klinkt allemaal behoorlijk avontuurlijk. Ook wij hopen dat er niet teveel mensen op die boot zitten. Met plezier jullie verslag gelezen en de foto's bekeken. Een heel andere wereld daar. Tot over een dag of twee.

• 27 Oktober 2007 - 15:15

R & R:

Fijn te lezen dat de reis tot nu toe voorspoedig verloopt voor jullie!

Liefs Renalt & Rachel

p.s. bedankt voor je lieve kaart!

• 28 Oktober 2007 - 08:09

Van Iedereen:

Marisje25 Oct 2007 20:16 uurHej collega

Mooi rood is niet lelijk om het zo maar te zeggen en een pas gewassen dekbed is heerlijk! if you know what I mean.
    Ik ben alleen wel aan t stoeien met mijn nieuwe laptop als vrouw uit het stenen tijdperk! Hahaha! Hoe werkt zo enen ding, nou t komt vast wel goed! Nu nog zien uit te vinden hoe ik dit berichtje verstuur.
    Maar.... oefening baart kunst dus ik kom daar ook wel weer uit.
    Rust reinheid en regelmaat zullen we maar zeggen.
    Dikke knuf Maris

Debsu26 Oct 2007 12:13 uurHeej Ka (en Ing)!!

Ik ga jullie zeker volgen en mee genieten van jullie ongetwijfeld prachtige belevenissen. Ik wens jullie een hele mooie reis en dat jullie maar veel mooie dingen mogen zien, doen en meemaken!

Liefs Debsu

Jan en Edith27 Oct 2007 08:26 uurHoi lieverds,
    Fijn dat jullie avontuur zo goed is begonnen. de sfeer zal nu wel anders (lees armer) worden maar daarom hoeft het niet raar aan te voelen. Hier in Nepal is er ook veel armoede maar ook hier zijn d emensen erg vriendelijk. De komnende tien dagen gaan we weer de bush bush in met rafting en trekking zodat we geen internetcafe's meer tegen komen. Heel veel reisplezier gewenst en heel veel kussen. Edith en Jan

• 28 Oktober 2007 - 08:10

Karin En Ingrid:

Hallo allemaal. Super deze reacties! we leven nog!
    Hoe het gaat, ga ik zo weer even beschrijven :)