Van een Tuk Tuk naar een Baby-Taxi - Reisverslag uit Dhaka, Bangladesh van Karin en Ben . - WaarBenJij.nu Van een Tuk Tuk naar een Baby-Taxi - Reisverslag uit Dhaka, Bangladesh van Karin en Ben . - WaarBenJij.nu

Van een Tuk Tuk naar een Baby-Taxi

Door: Ben & Karin

Blijf op de hoogte en volg Karin en Ben

21 December 2008 | Bangladesh, Dhaka

Niet dat er veel verschil zit hoor,tussen een Tuktuk en een babytaxi, maar in Bangladesh heten die scheurijzers anders en de chauffeurs zitten in een soort kooitje (tralies).

We zijn in Delhi door een leuke Sikhchauffeur door de prachtige ambassadewijken naar het vliegveld gereden. Nadat we eerst in een bus met tempo slak waren gestapt, besloten we dat we niet (weer) te laat voor een vlucht wilden komen. Keurig op tijd in de luchthaven, alwaar Ben mompelde: zo dit lijkt goed te gaan zeg (met nog 2 wachtenden voor ons). Inchecken, met z'n 2en nog geen 20 kg bagage, en opgetogen wilden we ons reisje naar Bangla gaan inzetten.
Totdat de mevrouw vertelde dat de vlucht vertraging had. We zouden ipv half 1, om 14.00 vertrekken, dat werd 15.00, 16.00 uur en uiteindelijk vlogen we pas om 16.45 uur naar het mistige Dhaka. Bijzondere gewaarwording, 20 graden en mist.

We hebben ons tripje tijdens het wachten uitgestippeld, veel gelezen en op de kaart gekeken. Wat iets minder (handig) was, was dat we in aardedonker in Dhaka aankwamen en dan moet je toch altijd maar afwachten waar je terecht komt en of de tuktukchauffeur wel t beste met je voor heeft.

Het ritje, ca 20 km van de luchthaven naar centrum Dhaka had veel weg van een race-spel, veel uitlaatgassen,1 grote plaat asfalt waar iedereen maar mag doen wat ie wil. Zo is het omgetoverd tot 6 rijbanen (eigenlijk zijn het er 3), als er een stoplicht op rood staat, hoef je natuurlijk in een stad met 13 miljoen inwoners niet te stoppen. 1 klein botstinkje hebben we maar gehad, viel reuze mee dus :D

Wat heel erg opvallend is dat wij, als westerlingen niet werden aangeklampt, alleen aangegaapt. We zijn na wat omzwervingen via een hotel waar geen buitenlanders (of geen vrouwlijke) mogen verblijven in een hotel terecht gekomen midden in het bankencentrum (altijd handig als je wil pinnen).
De mensen zijn erg aardig, als je ze vraagt om een richting of de weg, ook al spreken ze geen Engels, ze zijn graag bereid je te helpen.

Om 04.00 am de hele stad in gebedsgezang, wat natuurlijk niet vreemd is in een Moslimstad/land.

We hebben zojuist onze terugvlucht geregeld (dat was nog niet gedaan, en we hoopten dat het lokaal wat cheaper zou zijn), maar bij Biman Bangladesh, kregen we volgnummer 280 terwijl nummer 144 aan de beurt was (het was gelukkig nie zo druk). We hebben het online kunnen regelen, gewoon via Jetairways.

Nu het dag is krijgen we een beter beeld van het verkeer op straat. Het verkeer bestaat uit auto's, babytaxi's, afgeragde bussen, en veel, heel veel fietsrickshaws (in deze stad zijn er slechts 600.000) die erg mooi versierd zijn.

We gaan zo onze spullen pakken, ivm de mist/bewolking hebben we ons boottochtje ook maar even op een zijspoor gezet. De boottocht die we in gedachten hadden duurt al 32 uur, maar met de mist kan dit oplopen tot 45 uur.
Bovendien willen we graag naar een wat rustigere plaats, dus we gaan zo met de bus naar Comilla proberen te komen. Dit ligt in het oosten, en grenst weer aan India.

Bij jullie is het bijna kerst, wij verwachten er hier niets van te merken.
Voor jullie bij deze gezellige kerstdagen gewenst!

Groeten

B&K

• 21 December 2008 - 08:16

Jan:

Weer - samen - in een ander groot land geland. Ook daar is vast veel te beleven. Geweldig toch.
    Gisteravond al in de kerstsfeer gekomen bij het voortreffelijke en gezellge etentje bij Ferry en Corien, ze hadden er echt iets bijzonders van gemaakt. Zelf 's middags nog de L.loop gedaan 10KM in 41.38; dus ik was weer content. Vandaag tijd om de kerstkaarten versturen, hoort er ook bij. Groetjes, en veel plezier verder, Jan

• 21 December 2008 - 09:21

Cees:

Hoi hoi Karin en Ben,
    Jullie maken spannende dingen mee. Mooie foto's trouwens. Zelf gemaakt? Petje af.

Zelf zit (lig) ik weer even in de lappenmand. Keelpijn van de luchtvervuiling/virus en aan de diaree -waarvan, ik heb geen idee. Hele dag binnen terwijl het buiten schitterend weer is.

Ik wens jullie een warme en heldere kerst.

Liefs,
    Cees

• 21 December 2008 - 09:21

Cees:

Hoi hoi Karin en Ben,

Ik wens jullie een warme en heldere kerst.

Liefs,
    Cees

• 21 December 2008 - 09:25

Jeannette:

Hoi Karin en Ben,
    Indrukwekkend verslag en waarschijnlijk kun je daar alleen verzekerd raken als je beloofd nooit in het verkeer je te begeven, ha, ha, ha;-)
    Wij beginnen zo aan onze vroege kerstlunch met Gerard's familie!
    dikke kus, Jeannette

• 21 December 2008 - 09:27

Jeannette:

Sorry voor taalfoutje, maar praat nu de hele tijd engels en frans door elkaar! en hele fijne kerst evengoed!

• 21 December 2008 - 10:53

Marisje:

Hej lieverds,

Mooi mooi prachtig, ik geniet mee van ieder verhaal. Voor jullie alvast hele fijne dagen, wie weet is er ergens een kerststolletje te vinden met heerlijk amandelspijs;)?
    Kaa, heb je mijn voicemail nog gehoor van afgelopen donderdag?
    Kuzzz Maris

• 21 December 2008 - 11:16

Lindia:

Fijn om te horen dat het Jet airways is geworden...biman bangladesch is geloof ik nogal rammelig en mag niet eens meer op brussel landen...be carefull en geniet!!
    Hier is het kerstgebeuren inderdaad in volle gang, ik onderga het maar gewoon hahahaha net als de rest van nederland ;)
    Liefs Linda

• 21 December 2008 - 16:15

Linda L.:

Wat een andere wereld daar! Dagje Ouberhausen valt in het niet bij jullie ervaringen ;-)

Voorzichtig en veel mooie momenten!

xxlinda

• 22 December 2008 - 09:54

Hella Balk:

Hallo Karin en Ben,

Altijd weer leuk om jullie berichtjes te lezen. Ik wens jullie vanuit Holland hele fijne dagen en een héél goed nieuwjaar met veel reisplezier. Groetjes Hella

• 22 December 2008 - 10:45

R & R:

Fijn te lezen dat ook deze vlucht (ondanks de vertraging) goed is verlopen... En ach... één botsinkje maar...??? :p
    Veel plezier in Comilla!!!

Ook voor jullie daar in het warme land (al merken jullie er vast weinig van kerst) fijne kerstdagen!!!

Liefs en dikke XXX R & R

• 22 December 2008 - 15:13

Suzanne En Bianca:

hoihoi,

we hopen dat jullie nog schone dekens hebben kunnen scoren...hihi
    Het valt niet mee om te acclimatiseren. Gaan jullie überhaupt nog dat boottochtje maken of hebben jullie dat plan nu helemaal laten varen...(och wat een geestig woordgrapje ;-))
    Veel plezier en we wachten weer vol spanning op de volgende bijdrage!
    liefs S & B