Mandalay - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Karin en Ben . - WaarBenJij.nu Mandalay - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Karin en Ben . - WaarBenJij.nu

Mandalay

Door: Ben en Karin

Blijf op de hoogte en volg Karin en Ben

26 December 2009 | Myanmar, Mandalay

Hallo allemaal,
Vrolijk kerstfeest!
Wij zijn op de 24e in de vroege ochtend aangekomen in Mandalay. We hebben een goede nachtbusrit gehad en konden terecht in een enorm knus en vooral erg schoon guesthouse.
We hebben af en toe onze ogen dicht kunnen doen in de bus, ondanks de verschrikkelijke muziek. Wat opviel was dat vrijwel meteen na het verlaten van de bebouwing in Yangon er een tolweg opgedraaid werd. Dat was eerder nooit het geval, waarschijnlijk was dat wel de reden dat de busrit wat korter was dan in de boeken beschreven stond, of zoals Ben het zich kon herinneren.
Het is niet bepaald een voorbeeld voor minister Eurlings, want deze weg is aangelegd om zo snel en comfortabel mogelijk bij de nwe hoofdstad van de regering aan te komen. Zij hebben nl in 2005 hun boeltje gepakt in Yangon en zijn vrij plotseling ergens anders in het land een nwe hoofdstad begonnen. De nieuwe hoofdstad ligt een stuk landinwaarts en heet Naupyidaw, dit was in WOII het hoofdkwartier van het Birmese onafhankelijkheidsleger olv Aung San. Misschien uit angst voor een (amerikaanse) invasie vanaf zee, maar wellicht ook om het ambtenarenappraaat los te weken uit de stad Yangon. Als er dan eens een demonstratie zou zijn, dan zouden ambtenaren niet kunnen deelnemen aan het verzet?
Deze nieuwe weg voert door leeg land, een vreemde gewaarwording, normaal is er in Azie rondom wegen altijd bedrijvigheid en/of bebouwing. Die kwam er uitiendelijk wel; een compleet nieuwe vinexstad waar alles op en top is, een soort (wrang) beloofde land? Onderweg troffen we een aantal checkpoints en 1 x moesten we de bus verlaten voor een extra paspoortcontrole. deze is met name voor locals om te controleren of ze wel de juiste aanvragen hebben gedaan om zich in het land te verplaatsen.
Aangezien we na de busrit wel wat rust konden gebruiken streken we neer in de omgeving van een katholieke kerk om de hoek. Echt rustig was het er niet. Boxen met luide (gecoverde kerst) muziek en ca 150 schreeuwende en door het dolle zijnde kinderen troffen we daar aan. Een Ierse Zuster, aangesloten bij de kerk legde ons uit dat er voor de armste kinderen van Mandalay een maaltijd werd verzorgd, vanuit de kerstgedachte. In 2 dagen tijd zouden er ruim 500 kinderen een maaltijd krijgen. Het waren er vast meer, want zoveel als er in of op een pickup vrachtwegentje kon, mocht mee....We werden uitgenodigd voor de nachtmis die avond. Er werden al veel voorbereidingen getroffen voor deze dienst in de kerk.
Voor de kerkdienst uit hebben we ons kerstmaal genuttigd onder TL-balken, schreeuwende Birmezen en ronkende aggregaten. De kerk bleek overvol toen we aankwamen en na even In de omgeving te hebben gekeken zijn we maar gaan slapen.Ook voor de kerkpoorten was het al sinds een uur of 17.00 overvol met bedelaars, die ook op een maaltje, maar liever geld zaten te wachten.
Toch hebben we dankzij het presentje van Jeannette toch een alternatief kerstboompje gemaakt :D. erg lief!
Gisteren hebben we veel rondgewandeld in de wijkjes van Mandalay en het rivierleven gadegeslagen.
Mandalay heeft een koninklijk paleis omheind door 4 muren van 2 km per stuk, met daarvoor een gracht. Het deed K@ denken aan 1 van de tempels van Ankor Wat. De wegen zitten in Myanmar vol gaten en het is OVERAL stoffig en waar het gemotoriseerde verkeer in grote aantallen rond rijdt ga je kapot aan de uitlaatgassen. Er rijden oude auto's en bussen, soms nog uit de Britse tijd (<1947). Er zijn ook nog veel wat verpauperde gebouwen uit de Britse tijd, maar het meeste wat ons aantrekt is het gewone straatleven hier.
Helaas kunnen we geen foto's uploaden, we hebben al veel mooie plaatjes gemaakt die een beeld geven van de omgeving waarin we zijn.
Vandaag hebben we een km of 25-30 gefietst hier door de omgeving en zijn we bij de langste Teakhouten brug ter wereld geweest, een km of 2 is deze lang en doorkruist een meer. Vooral de omgeving, met het zakkende water en nieuw ingezaaide rijstvelden was erg mooi. Helaas is het hier wel straat- en straatarm.
De electriciteit valt hier zeer frequent uit, er wordt ook vaak stroom gestolen (bijvoorbeeld vanuit een straatlantaarn). Dat stelen van electra is onze Enecoman dan weer niet zo vreemd. Er is bijna overal ook een alternatief stroomnetwerk bestaande uit generatoren, maar dit maakty enorm veel herrie, is super vervuilend en is enorm duur. Bijzonder is dat veel energie vanuit Birma geleverd wordt aan bijvoorbeeld Thailand, ondanks alle blackouts in t eigen land.
We kunnen over deze zaken nog enorm veel melden, maar dat doen we op een later tijdstip wel....iets met Big Brother enzo
Morgen gaan we naar Sagain, daar blijven we een nacht of twee en daarna reizen we door naar Monywa. Of we daar kunnen internetten weten we niet...
Dus alvast een fijne jaarwisseling!!!

• 26 December 2009 - 12:32

Suzanne:

Hallo!!! ik dacht ff checken of er nog nieuws is, zie daar....een nieuw bericht!

Klinkt allemaal erg interessant en ook wel een beetje spannend. Wat betreft het hoger beroep van die mevr. wiens naam we vast een zeker niet mogen noemen ;-)
    Daar is nog weinig over bekend. Zitting is geweest en wordt ws. binnen een maand verder vervolgd. Er wordt weinig van verwacht.

De sneeuw is hier weer redelijk weg gesmolten en de wegen weer goed begaanbaar. In huize S&B ook 3e wereld taferelen...de ketel doet het niet en nu geen warm water en geen verwarming.... En dat met kerst....morgen komt gelukkig de monteur. En dat is vast sneller dan ze in myanmar gewent zijn
    Geniet lekker verder en tot gauw!
    liefs S&B

• 26 December 2009 - 13:26

Mariska:

Wat een mooie verhalen weer! Hier is de dooi ingetreden en maar goed ook, want wij zaten met zijn 3-tjes ingesneeuwd in huize Nicaraguadreef! Heb me een kromme rug staan scheppen met het blik van een stoffer en blik om nog een klein btje niet glad plekkie te maken voor mijn maat 42!
    Vanavond als heiden dansen in Tivoli!Ja, ik heb mijn glitterkerstpanty uit de kast getrokken of liever bij de Hema uit het schap!
    Tot snel, liefs Maris, Aimee en Zoey

• 26 December 2009 - 14:40

Gerard Carbo:

Jullie ook een fijne jaarwisseling toegewenst.
    Groetjes, Gerard

• 26 December 2009 - 15:51

Jeannette:

Hoi lieve Karin en Ben,
    Leuk dat het kadootje jullie in kerstsfeer heeft gebracht, in Brussel is er niet aan te ontkomen. We hebben veel onverwachte visite, heel gezellig, en hebben al weer twee films gezien, das weisse band, and eyes wide open, dus net als jullie kijken we onze oogjes uit, maar dan anders.
    Dikke kus en Gelukkig Nieuw jaar ook voor who's name we cannot mention!

Jeannette ;-)

• 27 December 2009 - 04:11

Inkie:

Hoi hoi avonturiers, julli maken weer prachtige dingen mee! Ben zeer benieuwd naar de mooie kiekjes die jullie hebben gemaakt!

Alvast een fijne jaarwisseling! Vuurwerk is niet nodig als gewoon af en toe de aggregaat/ stroom uitvalt heb je hetzelfde... ;)

liefs ing

• 27 December 2009 - 09:13

Tja het reizen wil wat.
    Ik heb het dan ook wat korter gedaan zaterdag naar CM en zondag terug. Slechts per dag 4 uur. Vanmorgen daar de marathon gelopen en zeer tevreden over hoe het ging. Uiteindelijk 3.13 uur en 2e in de oude mannen klasse.
    Jullie ook een gelukkig en gezond nieuwjaar, en veel plezier.
    Wim

• 27 December 2009 - 14:21

Paulien:

tis allemaal weer fijn om te lezen hoe jullie de reis doorstaan en doorleven..!

Goede jaarwisseling alvast, vanuit t koude texelse strand!!

• 28 December 2009 - 15:22

Jan:

Hoi Karin en Ben,
    Jullie reiservaringen stapelen zich alweer op; wie weet lukt er nog een e-mail bericht voor de Jaarwisseling te sturen, we zijn benieuwd. Anders alvast een heel gelukkig nieuwjaar gewenst. Net als S&B moesten wij op 1e Kerstdag de verwarmingsman bellen wegens een lek expansievat op zolder; veel tijdschriften zijn nu doorweekt..Het euvel is inmiddels verholpen; de dag zelf hebben we het zeker niet koud gehad
    (kerstdiner met de fam. dat wij verzorgden). Dus het was nog even'zweten' bij tijd en wijle. Verder liep alles op rolletjes en nu kunnen we Linda + B. en Ingrid gaan uitzwaaien. Wij zorgen verder graag voor de (leuke) 'levende have' bij oud en nieuw. Heel veel plezier verder gewenst. PS Er is bij jullie ook veel muziek/lawaai, wellicht ook een top 2000 ??
    Groetjes, Jan

• 30 December 2009 - 23:14

Gerda:

Hoi Ka en Ben,
    Leuk om jullie verhalen weer te lezen!!
    En.. weer eens wat anders een kerstdiner onder de tl bakken ipv bij kaarslicht haha.
    Ik wens jullie een goede jaarwisseling toe en veel reisplezier!!
    groetjes Gerda

• 09 Januari 2010 - 19:11

Linda En Boudewijn:

Wegens onze vakantie wat achterstand in het lezen van jullie verhalen. Wat een andere wereld. Hoop dat jullie de armoede en indrukken ook een beetje los kunnen laten. Lijkt ons erg heftig.
    xx