Een reis door de tijd, van tempels naar kerken - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Karin en Ben . - WaarBenJij.nu Een reis door de tijd, van tempels naar kerken - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Karin en Ben . - WaarBenJij.nu

Een reis door de tijd, van tempels naar kerken

Door: Ben en Karin

Blijf op de hoogte en volg Karin en Ben

08 Juli 2011 | Rusland, Moskou

Hallo allemaal,
Sinds het vorige reisverslag zijn we iets opgeschoven op de wereldbol, we zijn vanmorgen aangekomen om 4.00 uur in Moskou. Bijna thuis dus! ;).
We hebben ook weer een selectie van wat foto's voor jullie: https://picasaweb.google.com/karinluidens/SelectieMongolieBaikal?authkey=Gv1sRgCMni5_ugl6Cvag

Het laatse teken van leven kwam uit Mongolië, waar we nog een paar nachten in een ger geslapen hebben bij een herderfamilie. Qua activiteiten was het niet zo avontuurlijk, het eten daarentegen was wel avontuurlijker dan we hadden verwacht, pfff ;). De Mongoolse pot is overal vreselijk vet en eenzijdig. Mensen in een ger eten vrnl vette melkproducten en schapen- of geitenvlees. Groente is (op de steppe) nauwelijks te krijgen, in steden zie je wortel, aardappel, ui en soms kool. Recept en activiteit van de dag was verse geit bereiden: Ingewanden in een emmer, bloed waar kruiden aan toegevoegd waren werd voorzichtig in de darmen gegoten en dichtgeknoopt. We vermoeden dat het boeltje daarna gekookt is, zo constateerden we tijdens de lunch. Lekker hoor, als zo'n echtpaar vol trots blijft wachten tot je halverwege de maaltijd bent :(. Nadat we echt ons best hebben gedaan, is Karin weer flink genezen van vlees eten (en snappen we waarom hun 3 honden zo dol zijn op touristen!).

We waren opgelucht dat we Mongolie na 2,5 week konden verlaten, we vinden de natuur prachtig en uniek, maar het is ook een schizofreen land.
Op weg naar Rusland hebben we ons ogen uitgekeken van Mongoolse handelaren met "smokkelneigingen" in de trein. :D Stel je een bedrijvigheid voor zoals op een markt, met heen en weer lopende mensen met eenzijdige handel, dus sokken, t-shirts, broeken, slippers etc. Iedereen ruilt zoveel mogelijk met elkaar zodat het een "evenwichtige" bagage lijkt bij de grenspassage naar Rusland (wat je hoogzomer met 16 paar yakharen sokken in je bagage doet?). Sommigen hadden echter zoveel bij zich, dat hen niets anders restte het te verspreiden over de coupé's, wollen vest werden nonchalant aan haakjes gehangen, 4 paar schoenen onder je bankje wekt geen argwaan en handel die men niet kwijtraakte wat werd in een luik onder het tapijt in het gangpad gestopt.

De Russische douaniers met grote petten (of kleine hoofdjes) controleerden elke coupé van onder tot boven + de luiken. Het grensgeintje duurde 7 uur en we denken dat er soms goed betaald is, want er werd weinig in beslag genomen. De volgende ochtend liep iedereen de coupé's weer af om uitgeleende goederen terug te halen. :)

Onderweg is het landschap na de grens veranderd van kale steppes in berken- en naaldbossen, groene velden, bloemenvelden en hebben we uren lang prachtig langs het Siberische Baikalmeer gereden, de omgeving lijkt op de Ardennen. Het Baikalmeer is het grootste en diepste meer ter wereld (het is zo groot als 96% van NL) en bevat 30 jaar drinkwater voor de totale wereldbevolking! Je kan het water ongezuiverd drinken en Inkie&Arno het schijnt een bijzondere duikervaring te zijn (het water is nu 5 graden). In de winter is het meer deels bevroren en lopen er wegen overheen. Toen wij een nachtje in een dorpje aan het meer sliepen was het zo'n 25 graden en zagen we overal recreërende Russen. Hoewel dit gedeelte op het Aziatische continent ligt, houden ze hier van de zon! Maar ook elders zien we ze vrij kamperen en picknicken.

We hebben ook een nacht doorgebracht in een homestay in Irkoetsk, dat ook wel het Parijs van Siberië genoemd wordt. De Russen zijn erg gelovig, we hebben geen tempels meer gezien, daarentegen wel veel glimmende en kleurrijke kapelletjes en kerken. Zonder stoelen, we vermoeden dat er zelden lange missen zijn omdat de gebouwen in de winter niet verwarmd zijn te krijgen? De Russen in het oosten zijn erg vriendelijk en we zijn blij verrast met onze Ruslandervaring tot op heden. Na 3 maanden constateren we verkeersregels, geen afval op straat en nauwelijks in de natuur, zelfs peuken worden door de rokers keurig in de afvalbakken gedaan, even waanden we ons in het beloofde land ;). Soms hebben we (vrnl door kapsels) het idee dat we 20-30 jaar terug in de tijd zijn en we door het fotoboek van onze ouders wandelen. :D

Na Irkoetsk bracht de Transsiberie-express ons in 87 uur, door 5 tijdzones ruim 5100 km verderop naar Moskou. Wat is Rusland groot en onverwacht ook mooi groen! Het landschap verandert af en toe, het lijkt periodes op (Noord) Frankrijk. We zien meer grotere huizen en minder volkstuinen, meer drukte op de wegen en in steden weer billboards en industrie als we westwaards reizen. We hebben ons in de trein vermaakt met kijken, geduld, wachten en lezen. Het is leuk om tijdens de stops snel uit de trein te gaan, een glimpje van het station op te vangen, wat drinken te kopen en snel weer de trein in te snellen, waar de Provodnika (de wagonmilitair/manager) je staat op te wachten. Op onze laatste, 4e avond hebben we het leven in en om de trein geanalyseerd en we gaan onze 2 provodnikas, de coupéburen en alle dagelijkse treinrituelen missen. :)

Er zijn tijdens deze lange treinreis, die overigens exact op tijd verliep, geen incidenten of slachtoffers ontstaan uit ongeduld;):). Daarom kunnen we in goede gezondheid uitkijken naar bijzondere ontmoetingen in Moskou en St Petersburg! In Moskou verwachten we familie van Ben te treffen, John&Bianca. Zondagnacht treinen we met een pietluttig treinreisje van 8 uur naar lieve vrienden in St Petersburg. Daar kunnen we gaan ontbijten met Jeannette&Gerard die al er al even zijn en dievdag arriveren ook Suus&Bianca! :D :D Hoe bijzonder! Met Suus&Bianca vliegen we vrijdag de 15e terug naar Nederland!

Lieve lezers, de laatste week van onze reis is een feit, het allerlaatste reisverslag volgt ws vanuit Utrecht!

• 08 Juli 2011 - 06:41

Marjo En Joep:

We genieten elke keer weer van jullie verhalen.
    We wensen jullie een fijne laatste week en een goede thuisreis.

gr. Marjo en Joep

• 08 Juli 2011 - 06:42

Huibert En Hanna:

Wat herkenbaar! Qua eten is een tour door Mongolie dan echt een aanrader zo te horen omdat de gids dan (heerlijk vega) voor je kookt, maar verder vind ik jullie op eigen gelegenheid reizen ook wel erg stoer.
    Aanrader in St. Petersburg is Yusopofs palace, dit is de plek waar Rasputin is vermoord een heel mooi palijs uit de tsarentijd met nog originele inrichting. Daar kan de hermitage nog een puntje aan zuigen!
    Geniet van de laatste mooie dingen die jullie gaan zien en dan weer naar het mooie, geordende Nederland!

• 08 Juli 2011 - 06:43

Huibert En Hanna:

Aanrader in St. Petersburg is Yusopofs palace, dit is de plek waar Rasputin is vermoord een heel mooi paleis uit de tsarentijd met nog originele inrichting. Daar kan de hermitage nog een puntje aan zuigen!

• 08 Juli 2011 - 06:56

Mascha:

Fijn te lezen dat Rusland tot nu toe een positieve indruk geeft! Geniet van jullie laatste weekje en de ontmoetingen met vrienden en familie!
    Tot snel!

• 08 Juli 2011 - 07:26

Emmy:

Dag Ben en Karin
    Wat bijzonder weer een bericht van jullie reis!!!Nu nog een week ongeveer,dan zijn jullie weer thuis.
    ook weer fijn ,maar.......dat zal even wennen zijn!!! Thuis???? ook weer heel bijzonder!!Alvast een goede thuisreis en lieve groeten en tot ziens weer in de buurt!!!
    Tante Emmy

• 08 Juli 2011 - 09:22

Gerda:

Fijn dat jullie treinreis goed is verlopen.Geniet nog van jullie laatste week!!!!!
    Groetjes Gerda

• 08 Juli 2011 - 10:08

RaySabJensHannah:

Jeee... bijna terug. Geniet van jullie laatste week. Hoe fijn zal het zijn om met vrienden in St Petersburg te verblijven! Zie uit naar het berichtje vanuit Utrecht!

Groets van ons viertjes!

• 08 Juli 2011 - 11:01

Bianca:

Wow! Jullie hebben de treinreis overleefd :-) wat een vreselijke vlees ervaring hebben jullie gehad! Bah! Ben benieuwd naar jullie ervaringen in moskou... Nu lekker even jullie foto's bewonderen...TOT MAANDAG! :-)

• 08 Juli 2011 - 11:12

Suuz:

Mooi verslag! Kijk al erg uit naar maandag voor eindelijk weer een ontmoeting in real life :D (hoewel het ook fijn was om via de virtuele wereld zo nu en dan contact te hebben)

Liefs Suuz

• 08 Juli 2011 - 14:00

Wim:

Geniet, maar niet met mate, van de laatse week. Doe Gerard en Jeannette de hartelijke groeten van me.
    Wim

• 08 Juli 2011 - 14:25

R & R & A:

Zow, die treinreis ook weer gehad... Zo te zien ook redelijk goed doorgekomen!!! Super!!! Nou, jullie reis door Mongolië wil ik volgens mij niet na doen... :s Maar weer een leuk en beeldend verslag!!! Veel plezier in Rusland en het wederzien van familie en vrienden aldaar!!!
    Tot over anderhalve week!!! Eindelijk weer face to face!!!

Liefs

• 08 Juli 2011 - 21:22

Johan En Corry:

Wederom hebben we genoten van jullie reisverslag. Heel indrukwekkend wat jullie allemaal meemaken. ( vooral die heerlijke gerechten die voorgeschoteld werden !!! ) Geniet maar lekker van de laatste week en veel plezier met John en Bianca, als jullie elkaar treffen.
    Groetjes Johan en Corry

• 09 Juli 2011 - 12:11

Marcelin:

veel plezier met de eerste ontmoetingen met het thuisfront. En met de laatste stukjes reis.

• 09 Juli 2011 - 20:30

Linda:

Wederom bedankt voor jullie prachtig beschrijvende verhaal. Ik vind het fijn dat jullie weer terugkomen, 3,5 maand is niet niks!! Tot heel snel een dikke kus!

• 11 Juli 2011 - 14:38

Floor:

Hey Karin en Ben,

Het blijft leuk jullie reisverslagen te lezen. Ziet er goed uit, dan emmertje met bloed enzo.... ;-) Geniet van de laatse paar dagen!
    Karin, tot snel.

Groetjes Floor

• 11 Juli 2011 - 17:59

Cees Chamuleau:

Poetin de groeten gedaan?

Veilig thuiswens,

Ceesgegroetje

• 11 Juli 2011 - 20:10

Lindia:

Ohw karin en ben, het zit er al weer op! wat snel.....jullie hebben echt een superreis achter de rug en ik ga er bijna een starten!!!! Tot in hollandia!!!!
    Liefs Lindia

• 13 Juli 2011 - 06:46

Esther:

Wederom prachtige plaatjes zeg.
    Geniet nog maar even.
    maar ook welkom ala hollandaise met drop en vegaburgers.
    Goede reis!

• 13 Juli 2011 - 19:02

Jan:

De (bijna) laatste lange etappe is voltooid; gelukkig is het geen dodenrit geworden zoals Drs. P. bezong ('troika hier, troika daar') 'op weg naar Omsk' (kijk/luister maar eens op you tube) maar de indruk van de landschappen in Siberië zijn wellicht soortgelijk.
    Veel plezier nog in het veelbewogen St. Petersburg. Tot vrijdag ! Liefs, Jan

• 14 Juli 2011 - 12:13

De Buuf:

Goede terug reis morgen!
    Hoop dat alles een beetje soepel verloopt voor jullie.
    Kijk er naar uit om jullie weer te zien.

Lieve groet,
    De Buuf