Touch Tibet - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Karin en Ben . - WaarBenJij.nu Touch Tibet - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Karin en Ben . - WaarBenJij.nu

Touch Tibet

Door: Karin en Ben

Blijf op de hoogte en volg Karin en Ben

06 Juni 2011 | Nederland, Amsterdam

Hallo,

Hier een nieuwe update van ons wel en wee, ditmaal een bericht uit Tibet.
Na een prachtige vlucht van Chengdu naar Lhasa (3690 m) hebben we al heel wat hoge bergtoppen en sneeuw vanuit de lucht kunnen bewonderen. Tot onze verrassing is het super zonnig en vooral erg licht in Lhasa. We realiseren ons nu pas dat we toch wel een erg lange tijd in Vietnam en China in de smog hebben geleefd. We maken op de luchthaven kennis met de gids (engagement komt niet echt in zijn woordenboek voor) en de andere reisgenoten. Het zijn 7 studenten uit Singapore die medicijnen studeren en een maand in Yunan hebben meegedaan aan een uitwisselingsprogramma.

Na een dag of twee rustig aan doen konden we concluderen dat de bijwerkingen van de hoogte zo goed als weg zijn en we er gelukkig beperkt last van hebben gehad (de eerste uren het gevoel dat je uit een draaimolen bent gestapt, daarna voel je je een visje op het droge die af en toe naar lucht moet happen, vreselijk droge mond, lichte hoofdpijn).

Lhasa vinden we eigenlijk een (lelijke) Chinese stad, prachtig omringd door bergen. Het oude gedeelte van Lhasa is heel bijzonder. Bijzonder omdat er zoveel devote pelgrims zijn. Bijzonder omdat er zoveel politie en militairen zijn, waardoor je je bijkans in een oorlogsgebied waant. Misschien dat er van beiden op dit moment wel extra veel zijn, want er is op de dag van onze aankomst een festival begonnen. We mogen ons gelukkig prijzen dat onze permit al was afgegeven, want Tibet is vanaf de 7e weer even gesloten om meerdere redenen. Buiten Lhasa zien we niet of nauwelijks militairen, op checkpoints na. Het schijnt dat ze wel heel duidelijk bij het Mount Everest Base Camp aanwezig zijn, maar dat laten we aan ons voorbij gaan. Door deze bovengenoemde feiten is het merkbaar dat de Tibetaans/Chinese situatie erg gevoelig ligt en laten we het hier qua info even bij.

We hebben in Lhasa een bezoek gebracht aan het Potala Paleis. Het wit-rode gebouw was het winterpaleis van onder andere de Dalai Lama's, totdat de 14e Dalai Lama (de huidige) naar India vluchtte. Het is gebouwd op de berg Marpori (de rode berg) in Lhasa. Het interieur is kleurrijk en er zijn 1000 kamers, waarvan er 20 zijn opengesteld. Elke Dalai Lama had een eigen gedeelte en van de overledenen zijn ook een aantal graftombes te bekijken, de meesten blaken van het goud.

Rondom dit paleis zijn 3 cirkels/routes waar pelgrims een rondgang maken. Dit doen zij in een oneven aantal rondes, lopend en biddend met hun gebedsmolen in de ene en in de andere hand een kettinkje. Het is erg indrukwekkend te zien dat er zoveel mensen zo fantiek met hun geloof bezig zijn. Nog indrukwekkender is dat er mensen zijn die dit met nog grotere overgave doen, door 2 stappen te lopen, zich uit te strekken, te knielen en volledig over de grond te schuiven, te gaan liggen, weer opstaan, 2 stappen lopen etc. En dit kilometers achter elkaar. Hartstikke intensief en een bijzondere gewaarwording als er ineens iemand voor je voeten ploft tijdens het oversteken. De meesten beschermen hun knien met kniebeschermers en hun handen met plankjes.

De Jokhang tempel staat net als het paleis op de werelderfgoedlijst. De tempel is al eeuwenlang een belangrijk buddhistisch bedevaartscentrum en een van de belangrijkste bestemmingen voor pelgrims in Tibet. De architectuurstijl is een mengeling van Indische, Nepalese en Tang-dynastie stijlen. Op het dak staat het beroemde standbeeld met twee gouden herten aan weerszijden van een dharmawiel (levenswiel), zoals je dat bij alle tempels in Tibet ziet. Het is rondom deze tempel nog drukker op de pelgrimsroute dan bij het paleis. De ronde is hier helemaal omgeven met souvenirskraampjes waar je allerhande boeddhistische benodigdheden kunt kopen.

Tijdens de fietstocht buiten Lhasa, zijn we in een dorpje terecht gekomen, waar een familie ons kennis heeft laten maken, met yakboterthee (smaakt naar goedkope instant champignonnensoep), yakbier (Ben vond t smaken naar bedorven sinas, Karin naar dat gelige water van yoghurt of karnemelk als je vergeten bent het pak te schudden), gebakken aardappeltjes met yakvlees (goed te doen), Tsampa (ongebakken  zelfgeknede tarwe meelballen, smaakt toch niet zo droog als het klinkt), yakyoghurt (vergelijkbaar met Griekse yoghurt iets over de datum), kaarsen van yakboter en t maken van brandstof van yakpoep. Met alles wat ze hier van yak kunnen maken, is dat beest echt een holy cow!
Ook in Tibet wordt veel gebouwd, oude huisjes worden vervangen door stenen huisjes in Tibetaanse stijl. Doordat we bij die familie hebben gegeten, was het ook erg leuk om rond te kijken in zo'n huis.

Tijdens een busrit door de bergen, kregen we echt kippevel toen we na een lange beklimming op de top van een berg stonden (+4700m) en er aan de andere kant van die berg een paar honderd meter lager een groot felblauw / turqoise meer bleek te zijn. Wat is dat Yamdrok Lake prachtig!  Het ligt tussen bergen in en je hebt uitzicht op besneeuwde bergtoppen (7100 m). We hebben een prachtige afdaling langs meren gemaakt en hebben ergens in the middle of nowhere op zo'n 4400m tentjes opgezet.
Ons tentje stond prachtig met de opening naar een meer, met ook weer uitzicht op besneeuwde bergtoppen. 's Avonds met gesprokkeld hout met de groep een kampvuurtje gemaakt en vlak voordat we naar onze tent wilden, moesten er wel even 2 wilde honden verjaagd worden. Dàt en het idee dat er ook wolven leven maakte een plasstop in de koude nacht in een open veld tot een gebeurtenis die door Karin zo lang mogelijk werd uitgesteld. Met hulp van Ben durfde ze toch en er bleek geen wolf of wilde hond te zien (we hoorden ze wel blaffen/janken in de verte), maar er was wel een hemel met ZO waanzinnig veel sterren!! Ongekend, zo mooi.

De leegte van het land in Tibet is indrukwekkend, evenals de hoge hoge bergen. We genieten van de totaal andere wereld na alles wat we tot op heden tijdens onze reis hebben gezien.
Qua landbouw groeit weinig meer aan eten op deze hoogte, het enige wat je wel veel ziet zijn kuddes met yaks, schapen etc. De bergen zijn kale rotsen, maar soms groeit er een soort plakaat grasachtig mos op, met kleine rose en gele bloempjes. Daar kunnen de beesten kennelijk goed op leven.

Het rekruteren van Ben als monnik is zelfs hier in Tibet nog niet gestopt. We arriveerden gisteren bij een klooster (waar het in de gebedsruimte enorm bleek te ruiken naar Alcoholische drank), waar Karin zachtjes opmerkte: "Het lijkt wel een soort homo-ontmoetingsplek". Natuurlijk niet echt netjes om dat te denken. Maar na de rondgang in het klooster, kreeg Ben van een observerende monnik wel even een fijn klapje tegen zijn billen! Hoezo intuitie??

We zijn zojuist terug van een activiteit waarvan we ons heilig hadden voorgenomen hadden het niet te doen: Paardrijden! Maja door Tibetaans land klinkt toch wel weer aantrekkelijk.
Ben heeft een paar uur op de rug van een paardje door het land gereden. Het paard van Karin stond tijdens de eerste 50 meter tot 2 x toe 180 graden gedraaid op de weg en was te wild en zij te bang. Dus heeft ze de tijd nuttig doorgebracht door een klooster met 'debating' monniken te bezoeken en te helpen met stenen scheppen voor de aanleg van een weg en het maken van bakstenen. Paardrijden staat dus definitief niet op het programma in Mongolie. ;)

We vertrekken morgen naar Beijing met de trein (42 uur, 4000 km) en zijn erg benieuwd naar deze treinreis.

En dan voor de thuisblijvers eindelijk weer (veel) plaatjes en filmpjes van het begin van China tot aan vandaag!

Bye, bye!

• 06 Juni 2011 - 07:18

Marcelin:

Leuk leuk leuk! ik vind dat we in NL ook maar yaks moeten gaan importeren, die beesten zijn echt zo multi-functioneel ;-)
    Veel plezier nog!

• 06 Juni 2011 - 07:23

Jasmijn:

Indrukwekkend mooi verhaal weer! Hier in Barcelona is het ook niet verkeerd gelukkig, genieten kan overal op de wereld ;)
    Safe travels!

• 06 Juni 2011 - 08:43

R & R & A:

Weer een interessant verhaal en erg leuk verteld... Foto's ook even goed bekeken... INDRUKWEKKEND!!!
    Veilige reis!

Liefs uit Haaksbergen

• 06 Juni 2011 - 09:04

Bianca:

Toevallig gisteren naar Tibet bij een reisprogramma gekeken :-) in 1 woord FANTASTISCH! Geniet er maar lekker van! Heb de foto's nog niet bekeken, ben benieuwd :-)

• 06 Juni 2011 - 09:16

Joep En Marjo:

Wauw, wat een avontuur.
    En wat een mooi landschap daar in Tibet, jullie beleven echt heel veel.
    Fijn dat jullie ons laten zien en met ons delen hoe het leven daar is.
    We kijken al weer uit naar het volgende bericht.

Geniet ervan,
    een warme groet van ons

• 06 Juni 2011 - 09:17

De Buuf:

Haha, paard rijden, tja daar zou ik ook niet blij van zijn geworden.
    Ben heel benieuwd wat jullie van de treinreis gaan vinden. Gelukkig is het maar een klein stukje....... Heb met jullie te doen.

Groetjes,
    De Buuf

• 06 Juni 2011 - 09:54

Mariska:

Jee wat een spannende avonturen en heerlijk om te lezen! Ik zal straks als t lukt de foto's bekijken. Genietze!

• 06 Juni 2011 - 10:09

Jan:

Ik hoop dat jullie 'buikjes' het nu goed uithouden na de consumptie van die Yak-producten; krijg er zelfs op deze afstand toch wat kriebels bij.
    Jullie gaan weer afdalen en weer naar een volgende prachtige stad denk ik.
    Nu met de trein, in Mongolië gaat gewoon alles met (grote) paarden en volgens zeggen zijn die een stuk rustiger! Dus Karin..
    Succes verder, Jan

• 06 Juni 2011 - 10:16

Emmy:

Wat een bijzondere reis maken jullie!!!!!
    en nog bijzonder is dat ik zo met jullie een ............beetje meereis!!!!!!
    Lieve groeten vanuit een regenachtig
    Eemnes
    tante Emmy

• 06 Juni 2011 - 10:36

Huibert En Hanna:

Wauw, na het lezen van jullie verslag hebben we vooral heel veel zin in het Yamdrok meer. Maar we houden ons hart wel een beetje vast vooral voor Lhasa.
    Voor zover we nu weten lijkt ons permit te gaan lukken, dus we moeten maar gaan beginnen ons Tibettaans bij te spijkeren.
    GENIET van de treinreis, moet heel bijzonder zijn!

• 06 Juni 2011 - 11:01

Mascha:

Echt heel gaaf!!! En ik had jou best op dat paard willen zien zitten. ;-)
    Veel plezier nog verder en succes met de treinreis!!

• 06 Juni 2011 - 11:25

Miranda En Ton:

Heerlijk om jullie ervaringen te lezen over Tibet en weer allerlei foto's ervan te zien. Er komen een heleboel herinneringen boven! Die enorme natuur, de gigantische sterrenhemel en de manier waarop de Tibetanen met hun geloof bezig zijn, allemaal erg indrukwekkend!
    Veel plezier tijdens de treinreis naar Beijing.

• 06 Juni 2011 - 12:06

Sabrina:

Jeetje wat hebben jullie al veel gezien, en jullie hebben nog een paar weekjes! geniet er lekker van he!! groetjes sabrina en gezin

• 06 Juni 2011 - 13:04

Wim:

Bijzonder om inTibet geweest te zijn.
    42 uur in de trein.......
    Geniet er van en misschien stopt die ook nog wel eens ergens. Was fietsen geen optie?

• 06 Juni 2011 - 18:28

Suzanne:

mooie foto's en filmpjes. en op de foto's is het bewijs geleverd dat jullie er echt zijn geweest! :D

Was het koud in het tentje? Lijkt me wel op die hoogte. en nu die lange treinreis....en daarna weer skypen?!

Goede reis en tot gauw maar weer....

liefs Suuz

• 06 Juni 2011 - 20:30

Johan En Corry:

Wat een indrukwekkend verhaal is het weer geworden. We zitten echt te genieten bij die verhalen. En nu op voor het treinreisje !!!! Ben benieuwd of het uit te houden is. Dus veel lopen tijdens de rit. Anders krijgen jullie de blaren op je gat van het zitten.!!!!!
    Blijf genieten van alles en veel plezier voor de volgende weken.
    We horen jullie weer.
    Groetjes J en C

• 08 Juni 2011 - 06:19

Hella:

Wat een verhaal zeg jullie maken wel wat mee. Straks met de trein dat zal ook wel héél apart zijn wat je allemaal om je heen ziet. Het reizen lijkt mij wel goed voor de lijn. Geniet er nog lekker van jullie hebben nog even.

• 08 Juni 2011 - 12:56

Akke Wijnja:

Hoi Karin en Ben

Wat een mooi verslag over Tibet.
    Ik wil ook wel naar dat Yamdrok meer met mijn tentje, die leegte en ook de sterren, me even heel klein voelen temidden van die reusachtige bergen.
    Ben nog steeds niet in het klooster?
    (Grapje)
    Een goede reis naar Beijing, ik houd me op de hoogte.

• 09 Juni 2011 - 08:08

Van Emely Dekkers:

Ha Karin,
    Wat zit je in een andere, bijzondere wereld daar! Prachtige landschappen. Leuk om jullie belevenissen te lezen. Het genieten spat er van af!

• 09 Juni 2011 - 10:54

Floor:

Wat heerlijk om jullie verslagen te lezen! :-)
    Heel veel plezier en verwondering toegewenst!

Groetjes Floor

p.s. opleiding is met goed resultaat afgesloten! :-D

• 10 Juni 2011 - 11:37

Coos:

He Karin, ik lees jullie reisverslag op deze vrijdagmiddag (op het werk) en word helemaal meegenomen in jullie china en Tibet-avontuur-beleving. Nogal een verschil met mijn Amerpoort-Baarn-beleving. Even bijkomen dus...
    Hartelijke groet en ga zo door!
    Coos

• 11 Juni 2011 - 10:06

Lindia:

Hey! Wat een mooi verhaal, leuke foto's!!! Vooral dat liggen bidden lopen, liggen bidden lopen!!
    Al weer op de helft, man wat gaat dat snel! Geniet nog volop!
    Liefs Lindia

• 13 Juni 2011 - 11:20

Esther:

Wat een mooi verhaal en prachtige foto's weer. Veel plezier in Mongolie straks!