Eind goed, al goed! - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Karin en Ben . - WaarBenJij.nu Eind goed, al goed! - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Karin en Ben . - WaarBenJij.nu

Eind goed, al goed!

Door: Ben en Karin

Blijf op de hoogte en volg Karin en Ben

17 Juli 2011 | Nederland, Utrecht

Hallo allemaal,
We hebben in Moskou erg genoten van een prachtige stad met imposante gebouwen. Het Kremlin, het Rode Plein, waar ook het mausoleum van Lenin staat (we hebben ‘m met rust gelaten), de Sint Basilkathedraal en nog meer kerken, het Novodevichy convent (http://en.wikipedia.org/wiki/Novodevichy_Convent) etc.

We hebben veel highlights meegepikt tijdens onze dagen daar, mede ook door het geweldige metrosysteem dat de stad heeft. Er zijn 177 metrostations, die vrijwel allemaal een eigen architectuur hebben en er uit zien als een museum. Sommige hebben veel marmer, andere fresco’s, weer andere mozaiek, je kijkt je ogen uit. De eerste stations zijn in 1935 al in gebruik genomen.

In een groot park troffen we een live-concert, het had iets weg van de optredens in het Vondelpark op zondagmiddag. We genoten mee met vele Russen.
Leuk was het weerzien met John en Bianca, broer van Ben met zijn vrouw. Zij deden een trip Sint Petersburg, Novgorod en begonnen in Moskou.

We zijn voor ‘t laatst met een nachttrein (dit was een hele luxe!) gegaan en zo kwamen we op onze laatste buitenlandse bestemming, de schitterende stad Sint Petersburg. Daar werden we warm onthaald door Jeannette&Gerard en die middag completeerden Suzanne&Bianca het leuke gezelschap. Tussen ontbijten, taartjes, diners en Kir Royal (lekker toch, Jeannette!? ;)) keken we naar de pracht en praal die deze stad heeft te bieden. Wat een leuke en mooie stad is St Petersburg, wel jammer dat veel japanners de hermitage ook wisten te vinden, @Suus&Bianca?

En zo smolt onze laatste week weg onder de zon, ja die scheen volop.
Vrijdagochtend vroeg vlogen we samen met Suzanne&Bianca terug naar Schiphol. Daar werden we blij en warm met vlaggetjes onthaald door Jan&Edith. Thuis vonden we bloemen, Hollandse producten & welkom thuisberichten etc. Erg lief!

We kunnen terugzien op een erg bijzondere tijd, met ontzettend veel mooie herinneringen uit andere culturen, andere sferen, ontmoetingen met diverse uiteenlopende mensen in en uit verschillende landen. We mogen ons gelukkig prijzen dat we als mensen uit de westerse wereld de gelegenheid hebben een blik te werpen in andere landen en mensen te ontmoeten die dit niet is gegeven. Diezelfde mensen die wel zo vriendelijk zijn en van alles met die ‘binnendringers’ willen delen. We zijn er een beetje stil van.

Als we kort reproduceren wat we hebben gedaan, hebben we (als je Tibet telt als land) 7 verschillende landen bezocht, tijdens onze 100+ dagen, op 43 verschillende plekken geslapen, met mensen gesproken uit ca 30 verschillende landen, we hebben duizenden reiskilometers gemaakt in en op de transportmiddelen die zich aandienden, Vooral (slaap-) bus en trein, verder tuk-tuk, taxi, vliegtuig, brommer, fiets en 1 x een paard.

We hebben samen deze mooie ervaringen kunnen meemaken en mogen delen.
Van de stranden van Sihanoukville, tot de lege steppes van Mongolië.
Van de vieze straatmarkten in Vietnam, tot de luxe winkels in China en alles wat verder hebben gezien tussen Bangkok en Sint Petersburg.

Na een paar maanden leven met minder rust, privacy en luxe is het zo'n verademing om thuis in onze woning terug te zijn. Simpele dingen als toiletpapier dat er gewoon is als je het nodig hebt, warm water dat uit de kraan komt (je kunt het water zelfs drinken!) zijn dingen waar we van opkijken.

We willen iedereen heel erg bedanken voor het meeleven, meelezen en de reacties via mail, op het reisverslag en de welkom thuis berichten! De reacties onderweg maken de afstand tot thuis kleiner, zeker op momenten dat reizen niet altijd alleen maar leuk en makkelijk is. We hebben het erg gewaardeerd! Dank jullie wel en tot snel! :D

Groeten,
Ben (die al in Nijmegen vertoefd voor de 4daagse) & Karin

ps. de laatste plaatjes:

• 17 Juli 2011 - 19:33

Sabine:

Jullie bedankt !!! Zal de updates missen :(

• 17 Juli 2011 - 19:43

Suus & Bianca:

Ook wij hebben beiden erg genoten van St Petersburg, het weerzien met jullie en het gezelschap van Gerard & Jeanette. Het waren onvergetelijke dagen, veel gelachen en prachtige dingen gezien. En niet te vergeten een geweldige kennismaking met de Russische cultuur... "you want repeat?"

• 17 Juli 2011 - 20:35

Edith:

Nu nagenieten van de mooie en bijzondere tijd en herinneringen

xxxx

• 17 Juli 2011 - 21:04

Marcelin:

Leuk dat jullie weer in NL zijn, enne, voor Ben succes met de 4daagse

• 18 Juli 2011 - 05:05

Huibert:

Hi Karin & Ben,
    Het is zeker fijn om thuis te komen. Ben, je valt met je neus in de boter met dit weer voor de 4 daagse.......
    Lijkt me erg leuk om binnenkort of later af te spreken en bakkie te doen! Veel succes met wennen aan Nl. Ik was na ongeveer 1 uur weer helemaal gewent!
    Hartelijke gr,
    Huibert

• 18 Juli 2011 - 07:28

Debsu:

Hey Ben en Ka!
    Welkom thuis en inderdaad jullie bedankt voor het delen en ons laten mee beleven van alle avonturen! Ik heb er echt van genoten..
    Ben heel veel succes met de 4 daagse! Ik kom daar van de week nog even langs sowieso..
    Liefs Debsu

• 18 Juli 2011 - 07:47

De Buuf:

Jullie ook bedankt!
    En Ben succes met de vierdaagse.

tot snel

Groetjes

• 18 Juli 2011 - 07:56

Emmy:

Dag Ben (al in Nijmegen)en Karin!!
    Nogmaals welkom thuis!!!
    IK heb genoten van jullie reis die ik via de C . P. mee heb kunnen lezen.
    Heel fijn dat jullie eigenlijk zonder
    problemen dit hebben kunnen doen.
    Wel even wennen aan het Hollandse
    weer ,maar ook weer heel blij met alle
    (luxe )die wij hebben.
    Lieve groet uit een regenachtig Eemnes
    Tante Emmy

• 18 Juli 2011 - 09:24

Wim:

Dank voor de mooie verhalen. Nu weer wennen aan/in Nederland. En vooral nog heel lang genieten van deze ervaring. En tot snel.....waar???
    Wim

• 18 Juli 2011 - 10:40

R & R & A:

Bedankt dat we via jullie verhalen konden meegenieten van jullie reis!!! Fijn dat jullie gezond en wel weer in Nederland zijn!!! Het was goed en leuk jullie te zien!!! Ben, have fun met de 4-daagse...

Lieve groet Rachel

• 18 Juli 2011 - 18:14

Ans:

Bedankt voor de mooie verhalen en de prachtige foto's.
    Ik kijk al weer uit naar jullie volgende reis :-)