Bewegende bedden (ehhh, t was gèèn waterbed...) - Reisverslag uit Bogra, Bangladesh van Karin en Ben . - WaarBenJij.nu Bewegende bedden (ehhh, t was gèèn waterbed...) - Reisverslag uit Bogra, Bangladesh van Karin en Ben . - WaarBenJij.nu

Bewegende bedden (ehhh, t was gèèn waterbed...)

Door: B& + K@

Blijf op de hoogte en volg Karin en Ben

29 December 2008 | Bangladesh, Bogra

Hallo allemaal,

Over de titel later meer (neem eerst maar even iets te eten op een nuchtere maag trek je dit anders niet)

De inkt van ons vorige reisverslag hier in Bangladesh was nog niet droog, toen er een immens grote demonstratie ontsprong in de straat van ons hotel. Het was van 1 partij, wij noemen het de rijstpartij (er is ook een door ons genoemde bootpartij, pottenpartij, ladderpartij, dit zijn icoontjes voor de mensen die analvabeedt zijn). Er zijn aantallen van meer dan 50.000 mensen genoemd, en ook vrouwen liepen mee! Een waanzinnige t*ringherrie, voor het eerst dat we veel blije en dansende mensen zagen. Men heeft hoop op verbetering...en wij hebben nog maar even de stemwijzer gedaan (te vinden op: www.stemwijzer.bd).

Goed, 1 dag voor de verkiezingen zijn we om 05.00 opgestaan en zaten op 06.00 in de bus naar Bogra, een busrit van 400 km, die ongeveer 9 uur geduurd heeft.

De busrit begon met mist, daar hebben ze hier heel veel van, lastig voor het volk, maar prachtig om te zien; palmen en bananenplanten in de mist, hutjes, schimmen op het land, maar soms ook echt teveel mist. Zicht < 20 meter is geen uitzondering en legt tot ver in de ochtend vaak veel plat, of beperkt het leven.

Als de mist weg is, zie je het leven in al zijn facetten vanuit de bus aan je voorbij trekken. We zijn door een enorm agrarisch gebied gereden, grote rijstplantages (die de helft van het jaar niet in gebruik zijn omdat het land dan onder water staat), bananenplantages, maar ook veel koolsoorten die er worden verbouwd (wij denken mede voor de export).
Ook zagen we veel kleine dorpjes met marktjes, wat verder opvalt is dat de mensen hier oude koelkasten aan het slopen zijn (het is hier 1 grote milieustraat, volgens ons zitten daar giftige stoffen in), van poep van vee worden hier pannenkoeken gemaakt of op stokjes geregen en in de zon te drogen gelegd of aan bomen of muurtjes geplakt (deze dienen als brandstof voor het vuur). Ze receyclen niet alleen 'poep', maar ook de verpakking waar je je eten in krijgt bestaat uit gelijmde blaadjes strafwerk (schriften), kranten, servetjes zijn ook stukjes krant etc.

Zodra de bus even stil staat, of bijna stilstaat springen er allerhande verkopers in de bus om hun etenswaren te verkopen. Ze rijden rustig 10 km mee, en pakken terug weer een andere bus. Zo leer je weer wat andere dingen eten, ook hele pittige Diny.
Dit spoel je dan weer weg met verantwoord drinkwater, veelal uit de rivier (Indiagirls: de Ganges stroomt na Varanasi nog een stukje verder, dus dan weet je wel hoe goor dat is).

Veel drinkwater hier is vervuild met giftige stoffen, ook door de productie van onze H&Mkleding of kleren van de WE (Ben zag ineens een Bangladeshi met ZIJN trui lopen, die hij in Utrecht gekocht dacht te hebben), wordt gewoon geloosd in de rivier. Alleen al door arsenicum in het water komen er per jaar meer dan 250.000 kinderen om het leven.

Dan dus toch maar flessen water...Tot onze verbazing, zit in gebottelde, zogenaamde verantwoorde flessen OOK aresenicum maar ook lood, Cadmium, te hoge nitraatwaarden, en cyanide (klinkt ook vies). Dit alles onder de noemer: Pure Driking Water...kortom, of je je mond nu verbrandt aan het lekkere pittige eten of je slokdarm anders laat oplossen, t maakt niet uit (en hebt ook weinig andere keuze).

Goed, in Bogra met een fietsriksja naar t centrumpje (nog geen 100.000 inwoners) en met t oog op de verkiezingen gekozen voor een hotel in een rustig straatje. Een kamer voor 3 dagen uitgekozen met eigen balkonnetje op t zuiden, tv om de actualiteiten te kunnen volgen. Goed, het was best aan de prijs ( 4 euro per nacht voor 2 personen, niet lachen, dit is hier behoorlijk duur), maar wat was het goor!!! Het was een soort spookhotel, met wapperende gordijntjes, deuren die opengebroken zouden zijn, niet onwaaschijnlijk dat er 's nachts ratten over de gang zouden rennen en heul heul erg stoffig.

Maar goed, door dat stof, zouden we ons wel heen bijten en we hadden wat extra lakens gevraagd om de ranzigheid van de matrassen niet te zien (ze slapen hier standaard zonder lakens, en na het uitchecken van gasten worden de hoezen om de 'dekbedden' niet verwisseld (soms maanden niet denken we). Hier zijn we al aan gewend, dus daar stap je met een diepe zucht wel overheen.
De altijd aparte bedden zijn soms best breed genoeg om met z'n 2tjes in te vertoeven, en de bedden bleken toch wel behoorlijk hard, optimistisch besloten we de matrassen van beide bedden op 1 bed te leggen. Na het wegtrekken van het matras schrokken wij, en met ons nog zeker 20 kakkerlakken, zich rot van deze ongebruikelijke actie!

Binnen een half uur, zaten we in een ander hotel (met z'n 2-en 2.50 euro per nacht, en op t eerste zicht geen kakkerlakken) en hebben we de manager meegenomen naar onze kamer en onder zijn ogen het 2e matras omhooggetrokken. Zou hij werkelijk oprecht verwonderd geweest zijn?

Vandaag was het ElectionDay, en wij met ons gezonde verstand, hadden niet eens met de bus kunnen reizen :D De overheid heeft het hele land platgelegd, enkele eettentjes en kapperszaken zijn open, voor de rest is het doodstil en hangt er een serene rust, rijden nauwelijks auo's, geen tuktuks, en een handjevol fietsriksja's. Een verademing, maar tegelijkeretijd bizar. Het viel ons mee dat we nu wel kunnen internetten eigenlijk (denk dat ze die shopjes vergeten zijn, het zijn er maar enkele). Maar na al die overtollige decibellen is het nu echt even vakantie, met zo'n stille dag.

De stemlokalen (waar we vanmorgen rijen wachtenden mensen in hun mooiste kleren hebben gezien) zijn nu 2 uur gesloten. Groepjes mannen zien we bij theestalletjes zachtjes met elkaar praten. We gaan het vanavond maar eens afwachten... We hebben BBC-world, en de afgelopen dagen ook Al Jazeera, en volgen daarmee ook de situatie in Israel (afschuwelijk) en India en Pakistan (spannend).

Ow ja, het schiet ons ineens te binnen. Jullie weten het nog steeds niet, maar Ben en Karin (wij dus) zijn getrouwd!
En Ben heeft er 3 kinderen bij verzonnen, 1 jongen (heel goed) en 2 dochters (daar kun je niets aan doen).
Dit is de eenvoudigste manier om geaccepteerd te worden en geen verdere vragen te krijgen. (Niemand heeft ons gevraagd waar die kinderen trouwens nu zijn, en als zij het al niet weten, dan weten wij t ook niet).

Goed, wij 'vieren' Oud en Nieuw in Bogra, en vertrekken vrijdag naar Dhaka waar vandaan we zaterdag naar India (Delhi) vliegen.

Wij wensen jullie een fijne en gezellige jaarwisseling.
Wij gaan nu weer verder met electionobservertje spelen...

• 29 December 2008 - 13:38

Jeannette:

Hoi lieverds,

Gadverdamme, zit ik met mijn eten voor de computer en krijg ik zo'n vies verhaal. Wel dapper dat jullie zo durven reizen en niet ziek worden, dat zou ik echt niet kunnen.
    Maar goed ook met goed drinkwater kun je ziek worden, Gerard en ik hebben de hele kerst ziek op bed gelegen en zo ook de meerderheid in de UK waar ze van een epidemie spreken.
    Hier wordt de kerstmarkt in Brussel weer opgeruimd en is de eerste Palestijnse demonstratie geweest met boycot Israëlisch fruit. Alsof hun acties erg slim waren, maar goed het aantal doden door Israël stijgt enorm, het zet alles weer eens op scherp en maakt het weer zo volstrekt hopeloos.lk heb gister met Ahmed geskypt en hij zei tja, wat hebben de palestijnen te verliezen? Je zou toch hopen dat er iemand is die daar ook nog eens strategisch nadenkt over de toekomst. Ik geloof dat Peres weer het geweten van Israël dient te spelen.
    Nou ja, ik hoop dat de rijst- en boot- en zo- partijen het daar wat normaler doen, ben benieuwd, het is wel leuk zo iets mee te maken, ik was een keer in Suriname met de verkiezingen, heel bijzonder!
    dikke kus en Heel Gelukkig Nieuwjaar ;-)

Jeannette

• 29 December 2008 - 14:52

Miranda, Chantal,tim:

Hallo jullie daar ver weg!
    Heel bijzonder om jullie verhalen daar te lezen, terwijl wij ook hier zitten te zweten. Wij maken ook hele bijzondere dingen mee, gelukkig niet al te veel ellende gezien. Het gaat hier heel goed, we hebben in het nieuwe jaar een boel bij te kletsen. Nog veel plezier, doe voorzichtig en wordt niet ziek! Alvast een gezellige, bijzondere jaarwisseling toegewenst!
    Groetjes uit Burkino Faso!!

• 29 December 2008 - 15:13

Mich & Rein:

Oke, je snapt dat we voortaan alleen nog maar met onze eigen matrassen en beddegoed die kan op gaan.......(NIET)
    BRRRRR
    Goedejaar wisseling

• 29 December 2008 - 15:25

Henk En Truus:

Hoi echtpaar,
    Jullie maken wel het een en ander mee daar.
    Die kakkerlakken dat is wel heel smerig. Ik hoop dat jullie niet ziek worden van al dat besmette eten/drinken.En dan te bedenken dat die mensen altijd in die omstandigheden leven.
    Tot het volgende bericht en jullie ook een heel gelukkig en gezond 2009.
    Henk en Truus

• 29 December 2008 - 16:24

Suzanne:

....ik vind het ronduit teleurstellend om via internet te vernemen dat jullie getrouwd zijn :-(. En ik vraag me ook af waar jullie die kinderen verstoppen als ik op bezoek ben. Ik vermoed in de schuur aangezien jullie geen trapkast hebben....

Karin had vorig jaar ook al wat ervaring opgedaan met kakkerlakken. Maar als het zelfs jullie te vies is dan wil ik er niet aan denken hoe ranzig het moet zijn geweest....bah!

Verkiezingen dmv picto's zie ik hier ook wel zitten. Een blinkend muntje voor de VVD, een kerkje voor de Christenunie, een aureooltje voor het CDA, een draaiende kont voor de PvdA, een zuur pruimpje voor Verdonk, een burka met een streep er doorheen voor Wilders... Dan weet iedereen waar zo'n partij voor staat. Best handig. Ook voor alle anaalvabeten van Nederland.

Tot het volgende bericht.
    liefs Suusje

• 29 December 2008 - 16:32

Marisje:

Hahaha wat een smakelijk verhaal, ik zie het al helemaal voor me! Als je terug bent wil ik die dikke fonkelende trouwring ;) om je vingers zien glimmen! Hihi geintje!
    Alvast een hele goede jaarwisseling!
    Kuzz Maris

• 29 December 2008 - 16:59

Linda L.:

Ha Karin en Ben,

Wat een kakkerlakken verhaal..
    Ik moet zeggen dat ik graag als getuige had willen optreden bij jullie huwelijk maar zover heeft het dus niet hoeven komen..
    veel plezier daar en take care.

xx linda

• 29 December 2008 - 17:40

Jan En Edith:

Brrr, als je dit aankunt lijkt alle andere belevenissen een peuleschil.Goede jaarwisseling en goede reis naar India.
    Liefs, Edith en Jan

• 29 December 2008 - 18:10

Bianca:

....ook ik zat lekker te eten op mijn werk, terwijl ik jullie verhaal lees, Bah!!! Smerig al die beestjes en andere ranzigheid. Of jullie straks als getrouwd stel in Nederland onopvallend door de straten kunnen gaan valt nog te bezien. Met al die chemie daar geven jullie vast licht tijdens de donkere dagen :-(
    Fijne jaarwisseling alsvast!

Groetjes, Bianca

• 29 December 2008 - 23:37

Diny:

VAN HARTE GEFELICITEERD MET JULLIE HUWELIJK EN DE GEBOORTE VAN DE KIDS....
    hihihi Ben kan wel wat hebben (als het maar heeeeel pittig is)verder stel ik geen vragen en ben geen veraaier. Kakkerlakken kan je die niet eten Ben???? moet jou haast wel lukken beetje sambal erop....
    oeps foutje ff naarboven.. zou ik toch haast vergeten vraagje hoe oud zijn ze?? en namen??
    Ik blijf jullie volgen.....
    heel goede start in 2009 enne have funnnnnnnnnnnnnnnnnn

• 29 December 2008 - 23:37

Diny:

VAN HARTE GEFELICITEERD MET JULLIE HUWELIJK EN DE GEBOORTE VAN DE KIDS....
    Ik blijf jullie volgen.....
    heel goede start in 2009 enne have funnnnnnnnnnnnnnnnnn

• 30 December 2008 - 13:36

Ton:

Apart om in de 14e alinea te lezen dat jullie getrouwd zijn, nog gefeliciteerd!!!!!!!!
    Samen met een paar kakkerlakken gevierd?????
    Lijkt me rare omstandigheden om je vakantie te vieren, is dit wel wat jullie je ervan voorgesteld hebt?

Gisteravond geskyped met Afrika en ook van daar uit volgen ze jullie avonturen.

Ik hoop voor jullie een rustige fijne jaarwisseling en veel liefde en geluk voor 2009 toegewenst.

Groetjes uit de vrieskou

• 30 December 2008 - 14:29

Gerda:

leuk om jullie belevenissen te lezen!!
    ach...kakkerlakken zijn toch ook maar onschuldige beestjes, best gezellig om als huisdieren te hebben!! haha
    T is hier in Nederland gewoon k.. koud.Dus jullie zijn precies op het juiste moment lekker weg!
    Ik wens jullie een goede jaarwisseling toe!!
    gr.Gerda

• 31 December 2008 - 06:27

René En Sandra:

Zo gaat goed daar,de komende maanden hebben wij alle afspraken maar gecanceld.
    Dus hebben wij onze handen vrij voor jullie huwelijksfeest, we hoeven geen officiele uitnodiging, we komen gewoon de hele dag. hehe
    Groningen is gelukkig verleden tijd, wordt nu Harderwijk, Apeldoorn, Doetichem en Arnhem.
    Dus gaat René vanaf maandag die vetklep aan de Tolhuislaan maar weer assisteren.

Alvast een Gelukkig Nieuwjaar

• 31 December 2008 - 06:28

René En Sandra:

Zo gaat goed daar,de komende maanden hebben wij alle afspraken maar gecanceld.

Alvast een Gelukkig Nieuwjaar

Groet René en Sandra

• 31 December 2008 - 09:51

R & R:

Nou zeg... Getrouwd èn dan nog eerder kinderen dan wij hummeltje hebben... :p GEFELICITEERD hoor... En hoe voelt dat, getrouwd zijn...??? (is een hele normale vraag, ben ik achter gekomen ;)) hahahahahahaha... Wat je voor een beetje extra gemak wel niet moet doorstaan... 3 ultra bevalingen en een onzichtbaar touw :p

Maar jeetje zeg... Wat een ervaringen weer... bahbah (en dan letterlijk) Hoop maar dat jullie toch enigzins gezond thuis komen :s :D

Geniet van het rustigere plaatsje en een mooi uiteinde van 2008... We wensen jullie al het mooi, goeds en gezonds voor 2009... Tot snel!

Liefs Renalt & Rachel

p.s. Mochten ze het toch vragen, jullie kids maken het goed... ;)