Gooooooooooooodmorning Vietnam! - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Karin en Ben . - WaarBenJij.nu Gooooooooooooodmorning Vietnam! - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Karin en Ben . - WaarBenJij.nu

Gooooooooooooodmorning Vietnam!

Door: Karin & Ben

Blijf op de hoogte en volg Karin en Ben

21 April 2011 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Zo, en wat voor dag is het vandaag?
Als we dat ons zelf afvragen, moeten we toch echt even nadenken...wat voor dag was het gisteren? We waren op die en die datum daar en daar, dan is het vandaag, juist ja donderdag.
Hoe lekker is dat, dat je t niet uitmaakt of het maandag, vrijdag of zondag is en je het ook gewoon echt even niet meer weet. We weten wel ongeveer welke datum het is, maar voorlopig hoeven we Vietnam nog niet uit, dus het eigenlijk geen issue. Als we uiteindelijk maar op tijd bij de trein zijn in Beijing ergens in juni. daar worden we dus vrolijk van, net zoals van jullie leuke reacties op het reisverslag :). Dat maakt de wereld dan ineens toch weer even een stukje kleiner!

We hebben afgelopen week de grenspassage van Cambodja naar Vietnam gedaan en verbleven enkele dagen in Can Tho, een stad in het zuiden van Vietnam in de Mekongdelta. We bezochten daar met een boottocht een zgn floating market en hebben een mooi beeld gekregen van het leven op en aan de rivier. Inmiddels zijn we in Ho Chi Minh City. Wij gaan hier steeds meer mee in het Aziatische ritme, dus vaker rond een uurtje of 6 in de ochtend de deur uit, even een (half) uurtje sporten zolang het nog kan, want vanaf uurtje of half 8 kun je al bijkans verlamd raken van de drukkende en vochtige hitte.

In Vietnam zijn de mensen actiever dan in Cambodja lijkt het. Niet alleen zijn ze ijveriger in het dagelijks leven, maar zeker ook met sporten in de parken in de vroege ochtend of als het begint te schemeren. De meeste mensen doen aan een vorm van wandelen, oefenen op toestellen als die er staan, wiebelen tegen een hekje, aan Tai Chi, badmintonnen, vechtsporttraining, maar ook is er s morgens in Ho Chi Minh City in een park stijldansles. Leuk om te zien en vooral ook om toch ff minder op te vallen als we zelf ons rondje willen rennen.

Wat we tot op heden van Vietnam hebben gezien is een land dat mega snel in ontwikkeling is. Langs doorgaande wegen is overal klein en grootschalige industrie en bedrijvigheid. Grote factorys doemen op, voor bijvoorbeeld visverwerking, voedsel, kleding etc.

We zien in diverse plaatsen en ook als we door het land heen bussen regelmatig kerken staan. Dit blijken Katholieke kerken die zijn overgebleven uit de tijd van de Franse overheersing. Veel elitaire kringen hebben zich hier bij aangesloten. Sinds 1990 mag er in Vietnam openlijk, edoch gereguleerd, aan spirituele uitingen vormgegeven worden.

De andere en tevens de grootste spirituele stroming is het buddhisme. Een ander soort buddhisme, dan we bijvoorbeeld vanuit Thailand, Laos en Cambodja kennen, daar hangt men het Therevada Buddhisme aan, dat oorspronkelijk afkomstig is uit Sri Lanka. Hier en ook noordelijker in China is de Mahayana stroming  die men praktiseert.
Nadat we in Can Tho uitgebreid met een monnik hebben gesproken die zijn Master Buddhisme heeft gehaald en leiding geeft aan een van de weinige Khmer tempels in Vietnam, kwamen we op dezelfde avond bij toeval door het horen van belletjes en gebeden terecht bij een ceremonie in een Vietnamese tempel.
Alle aanwezige gelovigen droegen lange zwarte gewaden en waren zeer geoncentreerd hun rituelen aan het afhandelen, de mannen en vrouwen stonden tegenover elkaar en varieerden in leeftijd. Het verschil met het therevada buddhisme is dat zij bijvoorbeeld geen monniken hebben, en ook niet in hun tempel wonen, zo begrepen we van een uitstekend engels pratend meisje. Ze gaan er in deze stroming ook vanuit dat iedereen de staat van verlichting kan bereiken.

Grappig is ook dat we andere beelden en iconen zien die zij vereren.  Naast de "gewone" Buddha, zie je hier ook varianten op de dikke, bij ons geloof ook wel, Chinese boedha genoemd (deze zien we met en zonder baard, met en zonder geschminkte ogen en is nog iets om eens verder te onderzoeken...zijn er bijvoorbeeld rangen en standen op een altaar????)

In Cambodja constateerden we al een toenemend gebruik van mondkapjes bij verkeersdeelnemers, hier zijn die dingen helemaal hot. De wijze waarop Vietnamezen zich kleden, als ze op een motorbike gaan is echt bizar, het ontbreekt de meeste niet aan capuchon van een sweater, daaroverheen een helm, een mondkapje met modieus design, een grote bril, handschoenen en voor de dames een panty of sokken, zodat er geen stukje huid meer zichtbaar is en je ook echt niet bruiner kan worden. Bij ons is er dan een burkadiscussie, hier is het heel gebruikelijk dat je nix meer ziet van wie of wat er op de brommer zit.
Er is hier trouwens ook een grote markt voor kankerverwekkende huidblekende cremes, Aziaten willen nog steeds graag blank zijn en nog blanker worden...

Die Vietnamezen zijn een druk volkje, ze zijn ook nog eens met veel (86 miljoen) en ze laten zich graag gelden op de brommertjes en scooters die ze bijna allemaal lijken te bezitten.

Ho Chi Minh City of Saigon zou 7 miljoen inwoners tellen en er rijden 4 miljoen motorbikes, op de drukke wegen lijkt het vaak aan een groep mieren die terrein probeert in te pikken. Je weet echt niet wat je ziet en je oren hebben geen seconde rust, gelukkig zijn er erg veel steegjes waar je enigzins tot rust kan komen. Hoewel die scooters veelal worden geparkeerd in de huiskamers moeten ze wel door de steegjes heen. In de steegjes zie je het leven van de gewone inwoner terug, er zijn eetstalletjes, mensen bereiden voedsel, kijken tv etc... HCMC is een wereldstad (in wording) met een nog leuke dorpachtige uitsraling. Grote contrasten van nieuwe bouwprojecten van wolkenkrabbers worden groter, oorspronkelijke bebouwing moet wijken en op de gaten komt weer een reusachtig gebouw terug.

Als we het verslag zo eens doorlezen lijkt het hier allemaal dik in orde (te komen), maar wat je niet over het hoofd kunt zien zijn de gevolgen van de Vietnamoorlog. We zien veel mensen met vervormde voeten, ledematen, soms heftige acne, in rolstoelen, aangepaste scooters, een raar loopje etc. Het zijn vaak niet eens directe oorlogsslachtoffers, maar doordat de Amerikanen hier veelvuldig giftige pesticiden tijdens de oorlog over het land hebben gesproeid worden (nog steeds?) bovenmatig veel kinderen met een afwijking geboren.

Vandaag een bezoek gebracht aan de Cu Chi tunnels, een ondergronds gangenstelsel dat de Vietnamezen gebruikten om aan de Amerikanen te ontsnappen. Ben was er al  geweest en ging niet mee naar binnen. Karin was geschokt dat de Vietnamezen op zo'n bijna speelse en vooral attractieve wijze met hun oorlogsverleden omgaan. Er was zelfs een schietbaan voor de bezoekers....echt vreselijk en raar.

Vanavond onze laatste avond in HCMC en kunnen we vast nog even onze quiz spelen. De rode draad vanaf het begin van onze reis is dat we elke dag wel een paar keer ons afvragen: is het een man of een vrouw? We wisten wel dat ladyboys in Thailand een fenomeen zijn, maar ook in Cambodja en nu in Vietnam kwissen we er lekker op los. :d
Goed, morgen gaan we naar Da Lat,  lekker vroege bus, om 5.15. Da lat is een  bergplaats, we zijn benieuwd of de temperaturen daar ietsje lager zijn ;)

Zonnige groet voor jullie,

B& + K@

Ps,we hebben al paar keer met Nederland kunnen skypen (leuk!). Als we op skype aanwezig zijn, is het in veel gevallen bij jullie nog wat vroeger op de dag of lees ochtend/middag

• 21 April 2011 - 11:31

Jeroen:

ZO herkenbaar allemaal. Leuk hoor!!
    WoW, Dalat... "Dreams Hotel".. Heerlijke plek met JACUZI OP HET DAKTERAS ! ;-)
    En 'sochtends één grote ontbijttafel met de lekkerste (streek)producten..
    Vooral 'savonds is het er heerlijk (zwoel ipv zweterig)..
    Have fun!!
    Xin Chao...

• 21 April 2011 - 11:40

Sabien:

Hi, Goed om van jullie te lezen! Heel leuk geschreven! Op deze manier zijn wij ook een beetje op reis, super... Het 's ochtends vroeg tegen een hekje aan wiebelen slaan we alleen over :)

Nederland is inmiddels bruut wakker geschud uit haar winterslaap, het is inmiddels hoogzomer. De paaseitjes kunnen buiten niet meer overleven, en moeten worden gezocht in de koelkasten/kelders :) #vietnamesetemperaturenhiero

Geniet van jullie ongelooflijke mooie reis. Blijf de dagen vergeten = goed teken, en blijf schrijven!! Leuk!

Grts van de Norbruislaan

• 21 April 2011 - 11:43

De Buuf:

Hier is het ook lekker zonnig al een paar dagen... Dus ook wij hebben een beetje het vakantie gevoel.
    Zeker na het lezen van jullie verhalen is het net of we het zelf ook een beetje meemaken.
    Veel plezier in Da Lat en sterkte met het vroege opstaan. En dat op vakantie. haha
    Groetjes uit een zonnig schoonhoven

• 21 April 2011 - 15:54

ONEL:

Ja, die Chinese Onel in dit geval ;)

Heerlijk om te lezen & precies zoals ik HCMC ook heb ervaren met Nina. Alleen wel jaloers op het gevoel om gewoon niet te weten welke dag het is....want 10 dagen is mijn maximale vakantie tijd geweest in de afgelopen jaren.

Veel plezier daar en ik ben benieuwd om te horen hoe Da Lat gaat zijn.

Groetjes uit China & wij zijn ondertussen een nieuw appartement aan het zoeken, speciaal om jullie nog beter welkom te kunnen heten :P

• 21 April 2011 - 16:58

Jan:

Altijd mooi om te zien dat mensen hun geloof zo serieus belijden, zoals je schreef over de Bhuddatempel; heb alleen wel het gevoel dat het ver van mijzelf afstaat en dat ik/wij daar toch nogal nuchter tegenaan blijven kijken. Maar het mag 'de pret' niet drukken. Het gebied waar jullie naar toe gaan, is qua lucht hopelijk een stuk schoner. Kan je de mondkap ook thuislaten; Heel veel reisplezier verder en weer fantastisch jullie vanmorgen gesproken/gezien te hebben.

• 21 April 2011 - 19:19

Johan En Corry:

Bedankt, dat we mogen meegenieten van jullie prachtige reis.
    Hier gaat alles gewoon door en ben ik natuurlijk weer eens snipverkouden. We hebben al bijna 3 weken prachtig weer. Dat komt dan ook heel goed uit, want de schilder is de buitenboel aan het schilderen. En zaterdag dan de verjaardag van Gerard ( 65 ). Zien we elkaar weer, gezellig.groetjes van ons en geniet maar fijn. Jullie hebben het verdient.

Johan en Corry

• 21 April 2011 - 19:32

Marcelin:

van zo'n verslag krijg ik acute reislust. Ik wil ook naar Vietnam! Ik had geen idee dat het land zoveel inwoners heeft, en zoveel motoren haha. Rijden ze daar ook op Honda's, dé motor voor het hele gezin? Veel plezier in de bergen, het zal vast koeler en rustiger zijn.

• 21 April 2011 - 20:19

Suus & Bianca:

Leuk verslag, maakt zeker nieuwsgierig naar Vietnam. Wie weet.gauw een skypen. We zijn benieuwd naar de andere verhalen uit Vietnam

Liefs S&B

• 22 April 2011 - 04:11

Mariska:

Super mooi om dit weer te mogen lezen, genieten! Enne de ladyboys.... die kennen jullie vast ook nog wel uit Zuilen! De twee blonde dames die regelmatig bij de Boni komen shoppen,Ik vraag me soms nog steeds af of het nu ladys zijn of... boys, juist ja!
    K3 heeft gereden en K2 heeft genoten, stoeltjes gemonteerd in bolide en binnenkort de weg op! Dus dat beloofd wat!
    Nu nog 1 dagje werken en dan genieten van een Paasweekend! Lekker zonnetje beloofd wat! Zaterdag zweten vanwege verhuizing vriendin, zondagnacht zweten in Tivoli vanwege 80s!
    Genietze nog en tot snel, liefs Maris

• 22 April 2011 - 14:45

Cees:

Heel informatief en onderhoudend blog Karin.
    Dat Vietnamezen actiever zijn dan de Khmer, dat is wel duidelijk. En Vietnam is dan ook zeker sneller in ontwikkeling dan Cambodja. En dat de Vietnamezen al verder zijn met het beseffen van de vervuiling en het nut van lichaamsbeweging. Wat dat betreft leven Cambodjanen nog in de middeleeuwen. Eh, nee, ze zijn gewoon te lui en luisteren niet naar goede adviezen (van ons westerlingen.) Mondkapjes is dan weer een slecht voorbeeld omdat die geen uitlaatgassen en'of virussen tegenhouden.
    Goed blog Karin.

Goedevrijdaggroet

• 23 April 2011 - 08:36

R,R&A:

Dag lieve mensen...
    Beetje late reactie (te druk geweest om uberhaupt wat langer op pc te zitten, alleen ff als 10 minuten pauze op mijn werk :p) Maar wel gezond en lekker druk :D
    Leuk om jullie verhaal weer te lezen, jullie maken wat mee... Krijg er geen reiskriebels van, maar geniet erg van jullie verhalen! Altijd leuk om op deze wijze toch wat andere cultuur te snuiven ;) Terwijl de aziaten lekker blank proberen te worden, worden we hier in de schaduw al bruin :D

enjoy, liefs uit Haaksbergen

• 23 April 2011 - 20:31

M@rry:

hoi, oei ik krijg weer heimwee!
    De mekondelta was zeker één grote bedrijvigheid hé? In Saigon was je snel net zo handig om tussen de brommertjes te laveren als de vietnamees.

Het eten miste ik thuis het meest.
    Wij hebben in jan./febr. nog niet zo warm gehad en vanaf Hue zelfs koud gaan jullie nog naar de bergen Sapa? daar was het in onze tijd echt tegen vries punt aan.
    Karin wens jullie nog goedereis verder, pas op in Nhtran daar waarschuwen ze voor diefstal ben daar beroofd van mijn camera op het plein langs de boulevard.

groetjes m@rry

• 24 April 2011 - 01:58

Karin:

@jeroen de temperaturen hier zijn en verademing, kan zelfs s avonds een sweater aan, heerlijk!

@sabien, weet je dat ik die middag tegen Ben zei, ik heb zin in paaseitjes!!!!!ben je klaar voor de verhuizing? Hoe issut met de beep en je mannen?

@debuuf, geniet maar lekker vqn de zon en een vakantiegvoel, dt hebben jullie wel verdiend!

@onel leuk je gister ff te hebben gesproken op skype!

@jan ja de lucht is hier wel stuk schoner en minder vochtig, een stuk prettiger met hardlopen! En skype is tof he!?

@johan en corry, sterkte met de verkoudheid en doe je de familie de groeten van ons?

@marcelin jaja honda rules! Maar hoe cheapcheaper je motorbike is als jongeman, des te lelijker je vriendin is...dusnt draait zoals gewoonlijk ook weer allemaal om status

@suus en bianca jaaaaa skypen zou leuk zijn, we vertrekken vandaag naar hoi an, komen morgen aan, tis altijd weer verrrassing hoe t daar met wifi is gesteld

@mariska ga heerlijk gemieten en dansen en geef de girls een knuffel van ons

@cees de vietnamezen lijken taaier dan de cambodjanen en veerkrachtiger, maar goed de geschiedenis vaneide landen is ook anders, daar zit grote oorzaak denken we

@R,R&A sterkte met de drukte en de warmte, zal bij jullie wel tikkie warmer zijn dan in de rest van t land?

@ marry, leuk je reactie, nathrang gaan we ovslaans, de volgnde etappe met de bus wordt van dalat naar hoi an, zijn we al snel 16 uur verder....

• 24 April 2011 - 12:48

Jeannette:

Hoi lieve Ben en Karin,

Ik herken de crempjes uit Zuid Korea, daar heeft Clinique een speciale lijn waarvan de tubes ook wit zijn. Heel populair ja, maar vreselijk voor je huid volgens mij.
    Het is wel duidelijk dat jullie erg genieten, maar ook oog hebben voor wat er gebeurd met gewone mensen in tijden van verandering.
    Geniet ze verder,
    Dikke kus,
    Jeannette

• 25 April 2011 - 20:40

Linda:

Allereerst een zonnige groet terug. Jan heeft vandaag de Utrecht Marathon in 3.41 uur volbracht, ondanks de warmte.

Heerlijk te lezen wat jullie meemaken en hoe snel je onderdeel kunt uitmaken van de plaatselijk bevolking!
    Geniet ervan!

Liefs
    Lin

• 27 April 2011 - 19:20

Jasmijn:

En en en, hoe gaat het met rennen, K@? Start je volgende keer naast mij bij de 5k (of nee, nu gaan we voor de 10!) van de Utrechtse marathon? ;)

Boeiend verslag weer! En benieuwd naar de Dalat verhalen, ben daar zelf toen niet meer geweest... de easy riders heb je daar, toch?

Groetjes!

• 28 April 2011 - 20:35

Fred:

En Ben daar nog geen soort van hennepveldjes tegen gekomen? haha
    Veel plezier samen..... en hele leuke verhalen!
    Groet Fred of ACT.