Van Xin Cháo naar Ni Háo - Reisverslag uit Bắc Hà, Vietnam van Karin en Ben . - WaarBenJij.nu Van Xin Cháo naar Ni Háo - Reisverslag uit Bắc Hà, Vietnam van Karin en Ben . - WaarBenJij.nu

Van Xin Cháo naar Ni Háo

Door: Karin & Ben

Blijf op de hoogte en volg Karin en Ben

12 Mei 2011 | Vietnam, Bắc Hà

Lot... ehh Landgenoten ;)
Wat leuk weer om jullie reacties te lezen, dat waarderen we erg! Het is ons ook deze keer gelukt om aan het einde een selectie uit de foto's en filmpjes toe te voegen (voor de fans :D).

Wat zullen we eens schrijven?
We kunnen elke dag schrijven over zaken die ons opvallen, aan het lachen maken, waarvan we leren en die soms tegenvallen. Het hoort vanzelfsprekend bij onze manier van reizen en verblijven in een andere cultuur dat je verrast raakt, omdat dingen anders gaan dan wij verwachten. Het is soms een goede oefening voor ons incasseringsvermogen en flexibiliteit, echter kunnen we vooral ontzettend van de verrassingen genieten! :)

We hebben 2x een aantal dagen in de hoofdstad Hanoi vertoefd. Wat een leuke stad! In 't oude gedeelte van de stad staan veel bomen, er vindt in de kleine straatjes die van origine elke hun eigen ambacht hebben, (nog) geen grootschalige (kantoor)nieuwbouw plaats. Er zijn teveel brommertjes en is er permanent gevecht om ruimte tussen auto's en 2-wielers.
Vergaten we de voetgangers? Dat klopt, want die kunnen ivm de brommerparkeerdruk en shopuitstallingen maar zelden gebruik maken van trottoirs. We hebben een aantal dagen door de stad gefietst, van t uitzicht genoten vanuit een hoog in 'n veel te duur hotel, tempels bekeken, souvenirs gescoord en genoten van Bia Hoi en fresh springrolls (loempias met rauwkost, niet gefrituurd) en onze ogen uitgekeken wat voor winkeltjes er in 2 manden, hangend aan een bamboestok, of op een fiets passen.

In de tussentijd hebben we ook een 3daags uitstapje gemaakt naar Halong Bay, wat je vanuit Hanoi op bijna elke straathoek kunt regelen. We hebben niet zo'n zin in de voorgeprogrammeerde tours en hebben ons eigen bustripje geregeld. Dat zijn ook de momenten dat t soms even afzien kan zijn, want de bus vertrekt zonder tegenbericht een uur later (je zit wel in bloedhete bus met draaiende motor te wachten), de rijstijl van de chauffeur is óf levensgevaarlijk omdat ie halsbrekende touren uithaald óf levensgevaarlijk omdat ie ineens een uurlang 25 km per uur op de snelweg blijft rijden :(  en het vervoer doet er vaak (uren) langer over dan verwacht. We zijn altijd weer blij als we zonder kleerscheuren op de gewenste plek zijn gearriveerd.

In Halong bleek het zwaar bewolkt (heerlijk!) en hadden we geluk dat op onze voorgenomen laatste dag het zonniger werd. We hebben toen een prachtige boottocht door de Halong Bay gemaakt, langs een aantal van de bijna 2000 karstbergen die daar staan.
Die bergen moeten wel geteld worden menen wij, want we constateren dat Vietnamezen op sommige plaatsen met mobiele fabrieken de bergen vlak maken waardoor ze stenen generen voor huizenbouw, wegenbouw en waarschijnlijk ook de natuursteenvraag uit het westen. De vraag naar (bak)stenen en zand om cement te maken is megagroot vanuit heel Vietnam (en China?). Mensen met hutjes schalen op naar stenen huisjes, mensen met stenen huisjes vervangen hun golfplaten dakje voor dakpannen of bouwen een etage op hun woning, of de kleine huisjes worden gesloopt en er komen grote woningen met een hek voor in de plaats. Dan hebben we het nog niet over de fabrieken, hotels en kantoorpanden die hier uit de de grond gestampt worden.
Eigenlijk vreselijk, want als dit ongeremd bv. nog zo'n 100 jaar  hier zo door gaat, staat er geen boom meer op de bergen of nog erger, wordt Vietnam echt zo plat als Nederland. De uitholling van Moeder Aarde is af en toe treffend zichtbaar...

Maar goed, het was er vooral prachtig en we hebben daar leuk contact gehad met grappige Vietnamezen. Zij (maar ook andere locals die we spreken) vinden het  onbegrijpelijk dat we geen kinderen hebben en in Halongcity hebben we voorlichting gekregen hoe je die zou kunnen maken :D erg hilarisch! Ben gaat volgens hun handlezing nog in 2011 2 zoons fabriceren. Zou die foto van Ben met tas, dan toch nog gaan kloppen @Floor? ;)

Vietnamezen zijn over 't algemeen een proper volkje, de straten zijn veelal opgeruimd, parkjes keurig aangelegd, etc. Maar, dan gaan ze (uit)eten! Dat resulteert in één grote zwijnerij. Ze mikken alles op de grond; servetjes, lege bierflessen, pindadoppen, botjes etc. Het is dan ook niet verrassend dat we bijna dagelijks een dikke rat zien en de kakkerlakken (zo groot als muizen) soms vlak voor je slippers wegschieten. Onze conclusie is dat, zolang deze beesten er zijn, de Vietnamezen kennelijk toch niet alles eten???

Hoewel, wij weten hier vaak niet weten wat we eten (vega eten is niet perse gebruikelijk). We herkennen bij de ongekoelde markten of uitstallingen vaak ingewanden en dan verdwijnt al dan niet de eetlust. We zien dat brommer, mobieltje, tv vaak belangrijker zijn dan een koelkast. Een handige methode om de houdbaarheid op te rekken is de dieren zo lang mogelijk in leven te laten. Vissen liggen of in een bak met water en daar wordt met een slangetje zuurstofbubbels aan toegevoegd, of ze worden besprenkeld met water (terwijl ze stikken doordat ze in een droge bak liggen), kikkers zitten met 30 in een netje en worden als er vraag voor is (net als kippen) chop, chop een kopje kleiner gemaakt. Ter plaatse wordt hun jasje binnenste buiten van t lijfje getrokken, even een extra rukje bij de pootjes (daar zit t broekje nogal strak) en hop daar gaat de kale koplozekikker in een zakje mee op de brommer, onderweg naar de kookpot. Hond past hier trouwens ook in de kookpot.

Toch kan de Vietnamese keuken best lekker zijn, zoals de eerder genoemde (fresh) springrolls etc. We hebben ook kennisgemaakt met Vietnamese Pate (qua geur en structuur lijkt het helaas op zacht hondenvoer). Met wat sla, soort brandnetelblad (smaakt naar mint en citroen, lekker!) en chilisaus is het best te eten, vooral omdat het vaak op kraakverse stokbroodjes wordt geserveerd. Ook leuk, is dat er hier op wat touristischer plekken La Vache Qui Rite op stokbroodjes verkocht wordt. Zijn er in ieder geval nog lachende koeien in Vietnam.

Het voordeel van lang(er) in een zelfde land verblijven, is dat we van een aantal 'vaste' producten op de hoogte zijn qua prijs. Want er gelden voor touristen andere prijzen dan voor locals. Als er een local voor een tentje staat en die moet nog afrekenen, dan worden er vaak toneelstukjes opgevoerd, terwijl je nog niets hebt gezegd en alleen maar kijkt hoe iemand bv. een broodje maakt. Er wordt via een kraampje naast t stalletje wisselgeld teruggegeven, of de local hoeft helemaal niet te betalen, of de local moet teveel geld betalen, zodat touristen maar niet zien wat de werkelijke prijs is en ze zoveel mogelijk kunnen vragen. Inmiddels weten we het zeker:,alles in Vietnam is onderhandelbaar.

Karin dacht dat ze qua wc's redelijk wist wat ze kon verwachten: natte/vieze wc-brillen, hurktoiletten in de grond, hurktoiletpotten waar je op moet klimmen (en kan uitglijden)etc. Maar een nieuwe ervaring zijn 'sociale' plasgoten bij sommige busstops. De eerste keer nam ze ontwakend uit de nachtbus, positie in en rondde het ritueel snel af boven een soort groene goot (iehh :( ) Een volgende keer constateerde ze, dat ze het verkeerd(om) had gedaan. Je hoort gehurkt te gaan zitten met je gezicht naar de muur, zodat binnenkomende dames alleen je bips zien en je als plassende vrouw gehurkt op 40 cm hoogte met je neus boven de goot hangt en je andervrouws productie onder je door ziet drijven. Je kunt op zulke plekken al snel met een vrouw of 9 tegelijk plassen.
Gelukkig zijn er ook toiletpotten waar je met z'n 3-en naast elkaar kunt zitten, of soms hurkpotten met schotjes, dan hoef je alleen nog maar naar de plassende overbuurvrouw te zwaaien. Benieuwd naar China...

Er zijn in Vietnam op 20 mei verkiezingen, we vermoeden regionale verkiezingen. Er zijn diverse (gemeente)huizen of tempels waar de boekwerken met personalia van stemgerechtigden hangen en je info kunt vinden over verkiesbare mensen (verhouding m/v bijna 50%). Opvallend is dat wel erg veel mensen hier geboren zijn op 01-01-19zoveel. Simpelweg omdat mensen niet weten op welke dag ze geboren zijn. Dit is niet alleen voor hele oude mensen zo, ook bij twintigers zien we dat terug in de geboortedata.

Veel (touristen)vervoer in Vietnam vindt 's nachts plaats. Sneller, maar ook zonde want het land is op veel plekken prachtig. Net als de trip naar Halong Bay hebben we zelf de reis naar het N-W van Vietnam geregeld. Hiermee konden we het touristische Sa Pa vermijden en kregen we met daglicht een spectaculair prachtige treinreis vanuit Hanoi voorgeschoteld. Na 10 uur wiebelen in de trein en een mooie busrit, waren we dan in Bac Ha, een bergdorpje b ij de Chinese grens. Wat een rust hier, natuur en minder brommers. Er zijn hier prachtige mensen uit de bergen, met authentieke kleding. Er zijn hier handkarren op straat, paard & wagentjes voor de handel en ook veel mobiele telefoon shopjes. Alleen op zondag is het hier beretouristisch, komt mooi uit, want dat is onze vertrekdag.

We wandelen momenteel graag in de prachtige omgeving tussen de rijst-, thee-, of maisterrassen, we hebben geholpen rot(s)stenen te sjouwen bij mensen die bezig zijn met de bouw van een huis (wat een klus!). Er vinden hier nog veel ambachten plaats met de hand, maar er zijn wel electronische baksteenstampers, watergekoelde zagen voor boomstammen etc. Maar ook in een wat minder technologisch/electronisch berggebied, staan we soms versteld, van de knowhow van mensen, terwijl ze hier in Bac Ha pak m beet 3x daags nieuws (?) voorgeschoteld krijgen dmv speakers. Een jongen van ca 20 jaar, die 5 minuten eerder bij gebrek aan een wasmachine op de hand de was zat te doen, vroeg bij het zien van de IPad of hij even via Bluetooth van zijn GSM een foto met ons kon uitwisselen. Ook dat is Vietnam!

Nou, dit zijn een beetje onze belevenissen en avonturen van de afgelopen weken. Het is weer een veeels te lange samenvatting geworden...
Klik voor wat plaatjes hier: https://picasaweb.google.com/karinluidens/SelectieVietnamDeel2?feat=directlink

We verblijven hier nog enkele dagen en zullen op zondag 15 mei onze (eerste) voetstappen op de Chinese bodem gaan zetten!

Groeten,
B& + K@

• 12 Mei 2011 - 11:36

ALian:

Hoi Karin en Ben, wat een leuk verslag. En wat maken jullie toch een prachtige reis. echt leuk om af en toe mee te lezen en de foto's te bekijken. veel plezier in China!

• 12 Mei 2011 - 11:58

Joep En Marjo:

Hallo Karin en Ben, leuk weer een verslag van jullie te lezen. En .... al die diverse levende dieren, vooral al die kikkers in een netje. Zo laten jullie ons zien en lezen over dingen, waar we eigenlijk niet van weten hoe het leven daar is.
    Geniet nog even van Vietnam en op naar China.
    groetjes van Joep en Marjo

• 12 Mei 2011 - 13:05

Marcelin:

njoy China, zal wel ukken als ik jullie verslagen zo lees. Ik kom morgen jullie richting uit, maar dan wat hoger: Nepal dus. Ik blijf je volgen!

• 12 Mei 2011 - 13:07

R, R & A:

Dag lieve mensen... Weer genoten van een boeiend reisverhaald :D Jullie maken wat mee! Veel plezier in China en zie uit naar jullie volgende verslag!

Liefs uit Haaksbergen

• 12 Mei 2011 - 16:18

Inkie:

Hey ka en Ben,

Leuk verhaal weer! Synchrooon plassen is vast weer een bijzondere ervaring haha!
    Er is toch zoiets van een Nederlands gezegde van de hond in de pot vinden... denk toch echt dat het eerder uit zuidoost azie komt....

Nou genietze nog maar weer en veilige oversteek zondag!

veel liefs ing

• 12 Mei 2011 - 16:22

Jan:

Prachtig verhaal weer; je denkt wel, zou het dierenleed ooit eens verminderen ?
    Wie weet, want je beschrijft ook veel veranderingen. Een volgend avontuur staat jullie weer te wachten; ik zie uit naar het hardloopverslag van Ben op de lange muur.
    Liefs, Jan

• 12 Mei 2011 - 19:39

Suzanne:

.....wat zou ik slank terug komen van een vakantie naar Vietnam! Mijn eetlust was al sterk afgenomen door het lezen van het verslag, maar na het zien van de beelden/film geloof ik niet dat ik op zo'n markt veel te zoeken zou hebben. BAH!
    Gelukkig ook nog veel mooie foto's van de omgeving, daar word ik wel weer enthousiast van.

Ben heel benieuwd naar jullie ervaringen in China en Tibet.....

heel veel liefs Suuz

• 12 Mei 2011 - 20:56

Nanny:

Hoi Karin en Ben,
    wat een mooie foto's en een heerlijk verslag. En dan die filmpjes die jullie erbij zetten, die zijn zo leuk!! Bewegende netten, door elkaar crossende brommertjes. Een wereld die zo anders is dan hier. En wij maar denken dat Nederland overvol is en verschrikkelijk druk. Dat jullie genieten is duidelijk te zien. Ik geniet van de ontzettend leuke verslagen en foto's. (en dat zijn vast veel meer lezers). Veel plezier !!!1

• 13 Mei 2011 - 12:28

Jeannettte:

Hoi leiverds,

Wat een genot dat reizen van jullie mee bleven.
    Wij gaan naar Frankrijk, wat minder specta, maar wel heel lekker!!

dikke kus, Jeannette

• 13 Mei 2011 - 12:33

Jeannette:

Wat fijn dat het eten zo herkenbaar is, ha, ha, ha!

• 13 Mei 2011 - 13:43

Paulien:

Wat een heerlijk verslag!
    @ kaatje, zal ik simone vast informeren over de jongens??hhiiii
    ow en die kikker`s...brrrrrrrr'

kus

• 14 Mei 2011 - 07:49

Bianca:

Getverderrie, las jullie verslag tijdens het eten :-(
    Lijkt me qua voeding behoorlijk afzien... Van de foto's die niet over dierenleed en eten gaan word ik wel heel enthousiast! Goede reis richting China, ben benieuwd hoe dat bevalt! kijk al weer uit naar het nieuwe verslag... Oja, ik kan niet wachten tot ik in 2012 jullie zonen in mijn armen kan sluiten ;-)
    Liefs, bianca

• 18 Mei 2011 - 06:35

Elena:

Woh, wat is jullie verslag, de foto's en filmpjes, geweldig . En wij maar zeuren op het werk als in de koelkast iets over de datum ligt ;-)
    Ik kijk uit naar jullie volgende verslag

• 18 Mei 2011 - 20:27

Emmy Peek:

Geweldig om zo met jullie mee te reizen.
    Alle goeds !!!
    Tante Emmy